onterechte boete NMBS

Blaatpraat
Berichten: 3793

Re: onterechte boete NMBS

#46 , 18 jan 2017 13:04

WAAR IS HET BEWIJS VAN BETALING VAN DE REGELING ??
In de bankuittreksels van de vriendin van TS.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#47 , 18 jan 2017 13:56

Heeft deze reiziger een copy naar u gestuurd hiervan ? Of is het bla-bla-bla . Treinbegeleiders vragen geen ID kaart indien de regeling voldaan is .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#48 , 18 jan 2017 14:00

willyboy, gelieve beleefder te reageren. Het is niet omdat iemand zaken zegt die je als onwaar beschouwt, dat je op dergelijke manier moet reageren.

Reclame

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#49 , 21 jan 2017 21:05

Uiteindelijk is het opgelost: wij hebben een mail geschreven naar de NMBS waarin we de situatie duidelijk maken en dit geen correcte manier van werken vinden. Binnen enkele dagen hadden we een (naast de kwestie) antwoord. Ze vertelden ons dat de conducteur op de trein een fout had gemaakt door door te geven dat we geen ticket hadden, terwijl het tickettoestelletje niet werkte en we dus niet bij machte waren een ticket te kopen. Op onze argumentatie zelf gingen ze niet in. Klopt ook niet met wat er gebeurd is, maar ze vroegen om 22 euro te betalen (waarom 22? geen idee) en dan was de kous af. 22 euro is pakken beter dan 225 euro dus maar gewoon betaald en klaar.

Mij lijkt het dat ze geen zin hadden in nog meer bad press en dus maar halvelings een verhaal verzonnen hebben om toch maar onze boete kwijt te kunnen schelden... Rare manier van werken in ieder geval.

LeenW
Berichten: 12825

#50 , 21 jan 2017 21:27

Toch straf hoor, dan krijgt men een mooie geste waar de boete door 10 wordt gedeeld, en dan nog niet tevreden..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#51 , 22 jan 2017 13:22

22 zal mogelijks de kostprijs van een ticket + het maakloon zijn.

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#52 , 22 jan 2017 14:54

Toch straf hoor, dan krijgt men een mooie geste waar de boete door 10 wordt gedeeld, en dan nog niet tevreden..

Waar zeg ik dat ik niet tevreden ben? Ik zeg enkel dat ik de redenering erachter niet begrijp en dat hun argumentatie nogal uit de lucht gegrepen is.

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#53 , 22 jan 2017 15:35

Toch straf hoor, dan krijgt men een mooie geste waar de boete door 10 wordt gedeeld, en dan nog niet tevreden..
Waar zeg ik dat ik niet tevreden ben? Natuurlijk ben ik blij dat we slechts 22 euro moeten betalen. Ik wil enkel aangeven dat de nmbs hier er zelf ook een ferme draai geeft aan de omstandigheden om dingen recht te praten die krom zijn.

Alsnog blijft het feit staan dat zij wel degelijk een ticket aan boordtarief heeft betaald in de volgende trein (ticket hebben we niet meer, via afschriften zouden we dit wel nog kunnen hebben aangetoond) en ze dus 22 euro extra betaald voor een fout die de nmbs zelf heeft gemaakt. Of zij zelf aan de oorspronkelijke basis ligt (en of ze dit opzettelijk heeft gedaan zoals sommigen hier willen beweren) doet er niet toe want hiervoor heeft ze reeds betaald. De nmbs kon natuurlijk beslissen om geen toegeving te doen en ons alles te laten betalen, waarschijnlijk was het bankafschrift dan inderdaad niet voldoende geweest als bewijs, moest het ooit voor een rechter zijn gekomen.

In ieder geval: dit is wat ze ons stuurden: "Tijdens die reis had u geen geldig vervoerbewijs op zak. U haalt aan dat u trachtte een ticket aan Boordtarief te kopen maar dat dit niet lukte.
Blijkbaar werd er wel een vaststelling van onregelmatigheid opgemaakt, hierbij wordt een forfaitair bedrag van 75 EUR aangerekend, maar werd u hiervan niet op de hoogte gebracht. Onze excuses voor dit ongemak."

Ze verdraaien ons verhaal zodanig dat ze in principe de boete kunnen kwijtschelden. Maar dit voorbeeld toont wel aan hoe je als klant van de nmbs volledig aangewezen bent op de goodwill van het bedrijf zelf en in welke mate je van jezelf afbijt in zulke gevallen. Daarom vind de reactie van LeenW ook niet terecht. Ik zou bij wijze van spreken de nmbs eeuwig dankbaar moeten zijn dat ze zo vriendelijk zijn geweest om de situatie te verdraaien, om zo de boete kwijt te schelden. Deze keer draait dit voor ons goed uit, maar voor vele anderen vaak ook niet. Het is nogal opportunistisch om te stellen dat je dankbaar moet zijn en akkoord met de gang van zaken als een bedrijf de zaken in jouw voordeel verdraait.

willyboy
Berichten: 897

#54 , 22 jan 2017 17:03

De nmbs verdraaid het verhaal om klanten geld uit hun zakken te halen ? Hoe durven ze ?

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#55 , 22 jan 2017 17:10

De nmbs verdraaid het verhaal om klanten geld uit hun zakken te halen ? Hoe durven ze ?
Dus rechtsonzekerheid is oké wanneer het in ons eigen voordeel is?

willyboy
Berichten: 897

#56 , 22 jan 2017 17:27

Het was zeker solden maand voor reizigers die ouder zijn dan 26jaar en reizen met fraude go-pass . Die hun betaling bewijs verliezen . Hun brievenbus 3 weken gesloten houden . Hun betalingsterminals te traag werken . En dan nog op punt staan hun aansluitend trein te missen .En hun personeel met nmbs met politiekaart te kakken zetten . Wat een nmbs personeel ..echt niet te doen man .
Hoop niet onbeleefd geweest te zijn als jaren nmbs bediende in de beweging van reizigers .

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#57 , 22 jan 2017 17:52

Het was zeker solden maand voor reizigers die ouder zijn dan 26jaar en reizen met fraude go-pass . Die hun betaling bewijs verliezen . Hun brievenbus 3 weken gesloten houden . Hun betalingsterminals te traag werken . En dan nog op punt staan hun aansluitend trein te missen .En hun personeel met nmbs met politiekaart te kakken zetten . Wat een nmbs personeel ..echt niet te doen man .
Hoop niet onbeleefd geweest te zijn als jaren nmbs bediende in de beweging van reizigers .
Hier kan ik geen touw meer aan vast knopen... :/
Het lijkt me dan ook het beste jouw berichten van nu af maar te negeren want coherente zinnen of inhoudelijke argumenten zijn duidelijk ver zoek.

LeenW
Berichten: 12825

#58 , 22 jan 2017 17:55

Toch straf hoor, dan krijgt men een mooie geste waar de boete door 10 wordt gedeeld, en dan nog niet tevreden..
Waar zeg ik dat ik niet tevreden ben? Natuurlijk ben ik blij dat we slechts 22 euro moeten betalen. Ik wil enkel aangeven dat de nmbs hier er zelf ook een ferme draai geeft aan de omstandigheden om dingen recht te praten die krom zijn.

Alsnog blijft het feit staan dat zij wel degelijk een ticket aan boordtarief heeft betaald in de volgende trein (ticket hebben we niet meer, via afschriften zouden we dit wel nog kunnen hebben aangetoond) en ze dus 22 euro extra betaald voor een fout die de nmbs zelf heeft gemaakt. Of zij zelf aan de oorspronkelijke basis ligt (en of ze dit opzettelijk heeft gedaan zoals sommigen hier willen beweren) doet er niet toe want hiervoor heeft ze reeds betaald. De nmbs kon natuurlijk beslissen om geen toegeving te doen en ons alles te laten betalen, waarschijnlijk was het bankafschrift dan inderdaad niet voldoende geweest als bewijs, moest het ooit voor een rechter zijn gekomen.

In ieder geval: dit is wat ze ons stuurden: "Tijdens die reis had u geen geldig vervoerbewijs op zak. U haalt aan dat u trachtte een ticket aan Boordtarief te kopen maar dat dit niet lukte.
Blijkbaar werd er wel een vaststelling van onregelmatigheid opgemaakt, hierbij wordt een forfaitair bedrag van 75 EUR aangerekend, maar werd u hiervan niet op de hoogte gebracht. Onze excuses voor dit ongemak."

Ze verdraaien ons verhaal zodanig dat ze in principe de boete kunnen kwijtschelden. Maar dit voorbeeld toont wel aan hoe je als klant van de nmbs volledig aangewezen bent op de goodwill van het bedrijf zelf en in welke mate je van jezelf afbijt in zulke gevallen. Daarom vind de reactie van LeenW ook niet terecht. Ik zou bij wijze van spreken de nmbs eeuwig dankbaar moeten zijn dat ze zo vriendelijk zijn geweest om de situatie te verdraaien, om zo de boete kwijt te schelden. Deze keer draait dit voor ons goed uit, maar voor vele anderen vaak ook niet. Het is nogal opportunistisch om te stellen dat je dankbaar moet zijn en akkoord met de gang van zaken als een bedrijf de zaken in jouw voordeel verdraait.
Ze verdraaien de situatie misschien, maar maken wel een mooie geste. Ze hadden de 225 euro ook kunnen laten staan, want het feit blijft dat u tot tweemaal toe een fout heeft gemaakt, zowel bij het voorleggen van een vals ticket als bij het niet bekijken van uw post. U hoeft ze geen bloemen te sturen, maar een beetje dankbaarheid had hier beter op zijn plaats geweest dan meer geklaag.

willyboy
Berichten: 897

#59 , 22 jan 2017 18:25

De treinbegeleider

vervoersbewijzen controleert is een statutair en beëdigd personeelslid. Wanneer hij of zij vaststelt dat iemand geen geldig vervoersbewijs in zijn bezit heeft, heeft die vaststelling een bijzondere bewijswaarde: het wordt als de waarheid aanzien.(copy text)

Als elke overste van politie elke boete van zijn politie in lagere rang zou vernietigen ,dan zijn we er niet goed aan toe .
Vele reizigers die betrapt worden op fraude bekijken de treinbegeleider als misbruik van macht van persoon in uniform.

Elke persoon in fraude tracht zijn fouten te verbloemen en trachten te ontsnappen aan de boete . De juridisch dienst van de nmbs heeft zijn eigen advocaten om hun rechten te verdedigen .

De nmbs verdraaid waarheid niet maar kan in uitzonderlijke gevallen mild zijn . Gebeurt soms ook op gerecht . bv als het je eerste keer is .

Als dit nog eens zich voordoet ...Gelieve de print van uw betaling goed bij te houden . Uw ID kaart zal nooit gevraagd worden . Doe bv geen pogingen om op wc te zitten en snel af te stappen bij aankomst om andere trein te halen .

Het nmbs personeel ...uw vriend .(Niet om je een onrechtvaardige boete aan te naaien)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#60 , 22 jan 2017 18:32

Uw ID kaart zal nooit gevraagd worden .
Hoe kunnen ze je dan beboeten, zonder je gegevens?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”