#64 , 22 jan 2017 19:02
Ze verdraaien de situatie misschien, maar maken wel een mooie geste. Ze hadden de 225 euro ook kunnen laten staan, want het feit blijft dat u tot tweemaal toe een fout heeft gemaakt, zowel bij het voorleggen van een vals ticket als bij het niet bekijken van uw post. U hoeft ze geen bloemen te sturen, maar een beetje dankbaarheid had hier beter op zijn plaats geweest dan meer geklaag.[/quote]
Voor de eerste fout had mijn vriendin reeds in de trein een ticket aan een verhoogd tarief betaald. De tweede fout (post niet checken) is enkel ontstaan doordat de nmbs in de tweede plaats zelf een fout gemaakt heeft. Hadden zij alles correct doorgegeven, was er nooit een brief gekomen en was er dus nooit sprake van een 'fout'.
Met andere woorden: wij hadden onze 'fout' reeds correct afgehandeld zoals geïnstrueerd door de nmbs zelf. Als dan de nmbs hierop zelf een fout maakt, moeten wij volgens jou blijkbaar terug het boetekleed aandoen, want 'wij hebben eerst de fout gemaakt'?
Dergelijke probleem zouden in de eerste plaats niet mogelijk moeten zijn. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om hiervoor een uniform systeem te bedenken dat dergelijke problemen onmogelijk maakt?
De nmbs beseft vervolgens dat een dergelijke fout in hun huidig systeem inderdaad mogelijk is, dus verdraait de zaken zodanig dat iedereen blij is, ook al strookt het niet met de realiteit. Wie dit aanvaardt geeft wat mij betreft blijk dat het oké is dat de nmbs hun regels zo weinig transparent zijn, dat reizigers door een fout van de nmbs gemakkelijk 225 euro moeten betalen, dat de nmbs kiest wanneer het wel oké is en wanneer niet, dat je afhankelijk bent van de grillen van het personeel en dat je hier weinig tot niets van bewijs tegen in kan brengen...
Maar ik snap ze wel: hadden ze toegegeven dat de situatie van mijn vriendin inderdaad mogelijk is met hun huidige systeem, zouden ze moeten toegeven dat hun systeem fouten toelaat en als dit algemene kennis wordt, kan in principe iedereen dit gaan gebruiken als excuus om zijn / haar boete niet te betalen... Wat zou moeten maken dat ze effectief de gaten in hun systeem zouden moeten aanpakken.
In plaats is het natuurlijk gemakkelijker om de situatie iets te verdraaien, boete te verlagen, en natuurlijk verder niets op te lossen aan het onderliggende probleem.
Voor mij opgelost, maar ik weiger te applaudiseren voor een dergelijk op treden van de nmbs omdat het voor mij nu toevallig goed uitdraait.