Toch straf hoor, dan krijgt men een mooie geste waar de boete door 10 wordt gedeeld, en dan nog niet tevreden..
Waar zeg ik dat ik niet tevreden ben? Natuurlijk ben ik blij dat we slechts 22 euro moeten betalen. Ik wil enkel aangeven dat de nmbs hier er zelf ook een ferme draai geeft aan de omstandigheden om dingen recht te praten die krom zijn.
Alsnog blijft het feit staan dat zij wel degelijk een ticket aan boordtarief heeft betaald in de volgende trein (ticket hebben we niet meer, via afschriften zouden we dit wel nog kunnen hebben aangetoond) en ze dus 22 euro extra betaald voor een fout die de nmbs zelf heeft gemaakt. Of zij zelf aan de oorspronkelijke basis ligt (en of ze dit opzettelijk heeft gedaan zoals sommigen hier willen beweren) doet er niet toe want hiervoor heeft ze reeds betaald. De nmbs kon natuurlijk beslissen om geen toegeving te doen en ons alles te laten betalen, waarschijnlijk was het bankafschrift dan inderdaad niet voldoende geweest als bewijs, moest het ooit voor een rechter zijn gekomen.
In ieder geval: dit is wat ze ons stuurden: "Tijdens die reis had u geen geldig vervoerbewijs op zak. U haalt aan dat u trachtte een ticket aan Boordtarief te kopen maar
dat dit niet lukte.
Blijkbaar werd er wel een vaststelling van onregelmatigheid opgemaakt, hierbij wordt een forfaitair bedrag van 75 EUR aangerekend, maar
werd u hiervan niet op de hoogte gebracht. Onze excuses voor dit ongemak."
Ze verdraaien ons verhaal zodanig dat ze in principe de boete kunnen kwijtschelden. Maar dit voorbeeld toont wel aan hoe je als klant van de nmbs volledig aangewezen bent op de goodwill van het bedrijf zelf en in welke mate je van jezelf afbijt in zulke gevallen. Daarom vind de reactie van LeenW ook niet terecht. Ik zou bij wijze van spreken de nmbs eeuwig dankbaar moeten zijn dat ze zo vriendelijk zijn geweest om de situatie te verdraaien, om zo de boete kwijt te schelden. Deze keer draait dit voor ons goed uit, maar voor vele anderen vaak ook niet. Het is nogal opportunistisch om te stellen dat je dankbaar moet zijn en akkoord met de gang van zaken als een bedrijf de zaken in jouw voordeel verdraait.