onterechte boete NMBS

giserke
Berichten: 2434

Re: onterechte boete NMBS

#31 , 17 jan 2017 11:25

Naast de kwestie. TS kocht een ticket op de trein met een meerkost.
Als TS dit kan bewijzen, heeft de NMBS helemaal niet het recht nadien nog een boete aan te rekenen.
Dit schreef TS toch??

Mijn vriendin zat op de trein met een Go-Pass. Omdat ze niet vaak met de trein reist had ze er niet aan gedacht dat hier een leeftijdsgrens op staat.

Maakt niet uit, of ze in overtreding / zwart reed of niet, de conducteur heeft een schikking voorgesteld door een nieuw ticket te kopen, en TS zou dit aanvaard hebben.
Maw de NMBS heeft geen verhaal meer om nadien een BOETE aan te rekenen. Ze hebben een schikking aanvaard op de trein.

De feiten
TS reed met geen geldig ticket, door de leeftijdgrens.
De conducteur stelt voor dat ze een nieuw ticket koopt, wat ze blijkbaar ook aanvaard. Omdat hij dit niet tijdig kon opmaken heeft hij een notitie op haar go pass gemaakt voor de volgende trein. Daar heeft ze aan de conducteur een ticket laten opmaken van de volledige rit en betaald mits opleg.

Probleem
De eerste conducteur zal de gegevens doorgegeven hebben aan de interne diensten. Zij zijn natuurlijk niet op de hoogte van die schikking.
TS krijgt een boete thuis, maar TS zal dat ticket niet meer hebben of kunnen bewijzen dat ze een ticket gekocht heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#32 , 17 jan 2017 12:27

Dit is geen overzicht van de feiten, maar een samenvatting van het verhaal van TS.

Een overzicht van de feiten is:
- Reiziger rijdt met ongeldig ticket
- Reiziger koopt geen ticket aan meerprijs op trein
- Reiziger koopt ticket aan meerprijs op volgende trein.

willyboy
Berichten: 897

#33 , 17 jan 2017 12:46

Op juridisch vlak . Waar is het bewijs dat er een schikking was tussen treinbegeleider en reiziger ?? Waarom zou de reiziger in regel zijn als er gewerkt word met ID kaart en adresopvraging . De mnbs heeft geen adresgegevens nodig indien er een schikking getroffen was . Deze adresgegevens zijn enkel nodig voor vervolging . Dit is dan ook gebeurd . De nmbs gaat aan het langste eind trekken ,zeker weten .

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#34 , 17 jan 2017 15:53

Als ze het gekochte ticket op de trein kan tevoorschijn toveren van het volledige traject, dan zal de NMBS aan het kortste einde trekken.
Daar zijn ook al veel voorbeelden van waarbij de NMBS probeert onterecht boetes te innen..
Maar dat ticket nog kunnen tonen zal het probleem zijn van TS, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk aan het kortste eind zal trekken..

willyboy
Berichten: 897

#35 , 17 jan 2017 16:03

Bij onregelmatig gebruik van go-pass word deze door de treinbegeleider in beslag genomen . Als iets betwist word inzake betaling is de betaler genoodzaakt het bewijs te leveren dat er betaald is . Dus juist oordeel in bericht .

Blaatpraat
Berichten: 3793

#36 , 17 jan 2017 16:25

Op de trein kun je enkel maar met de kaart betalen.
TS heeft dus al een begin van bewijs dat deze iets aan de NMBS betaalt heeft, en dat dit bedrag overeen komt met wat de rit kost samen met de boordtoeslag.

willyboy
Berichten: 897

#37 , 17 jan 2017 16:46

Misschien is de website die ik vond niet meer van toepassing maar dit vond ik hierover

http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... heden.aspx

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#38 , 17 jan 2017 17:03

Deze is nog van toepassing, je kan cash betalen op de trein.

Ook op de lijn kan je cash betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#39 , 17 jan 2017 17:05

Het is dacht ik zelfs illegaal om enkel elektronische betaling te aanvaarden, al weet ik niet of dit doorgetrokken kan worden naar een (semi-) overheidsbedrijf.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#40 , 17 jan 2017 17:09

ik vraag me trouwens sterk af waar de grotendeels-niet-ingevulde gopass kaart dan nu is, gezien die niet weinig geld waard is.

willyboy
Berichten: 897

#41 , 17 jan 2017 17:19

Ze worden doorgeven naar andere studenten . Ze zijn naamloos .
Voor te oud geworden studenten . Ga over naar TOUR-RAIL PASS . Het kost echt niet veel meer .
Go-pass fraude is schering en inslag tot iemand ID vraagt . Er bestand ook vliegende controle brigade . Deze mensen willen hoger op geraken door de reizigers streng te controleren . Deze mensen doen niet aan pampering van onregelmatige reizigers .

Blaatpraat
Berichten: 3793

#42 , 18 jan 2017 09:38

Terug ontopic:
Er kan dus wel nog cash betaald worden zo te zien (zie ik nooit gebeuren op de trein, als men een ticket verkoopt is dit altijd met kaart).
Echter heeft de vriendin van TS wel met de kaart betaald (cf. openingspost).
Zoals ik zei: dit kan een begin van bewijs vormen dat ze effectief een ticket aan boordtarief betaald heeft, nadat ze ontdekt had dat ze geen geldig vervoersbewijs had.

Willyboy begint trouwens serieus op mijn zenuwen te werken met zijn berichten hier, alsook de privéberichten.
Net alsof iedereen hier de slechterik is, en hij de enige moraalridder is die er bestaat.

Vriendin van TS heeft volgens mij geen fraude gepleegd, maar een onopzettelijke fout gemaakt.
Hier is ze voor gestraft door middel van een ticket aan een veel te duur tarief, met extra verhoging van de prijs, te kopen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#43 , 18 jan 2017 09:57


maar een onopzettelijke fout gemaakt.

Dit kan men interpreteren zoals men wil, maar gans België en zeker jongeren weten zeer goed dat de GO PAS enkel is voor jongeren onder de 26 jaar , dit zou toch een zeer grote fout zijn als men dit niet wist bij aankoop, en dat het nog vermeld staat op de pas zelf.

Dit zijn smoesjes om goedkoop te reizen.
Elk heeft daar zijn gedacht en mening over, ook de NMBS.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#44 , 18 jan 2017 10:05

Ik sluit mij aan bij bovenstaande bericht van Blaatpraat, ook wat betreft willyboy. Hij heeft me eveneens een reeks privéberichten gestuurd over zijn grote gelijk en weigert te aanvaarden dat "onregelmatigheden" bij de NMBS sinds 2015 op een héél andere manier worden geregeld, dixit de nieuwe vervoersvoorwaarden die het boordtarief invoeren. Dat heeft in de verte verte niks te maken met pamperen, integendeel zelfs: reizigers die buiten hun wil om geen ticket konden kopen worden nu op dezelfde manier behandeld als "zwartrijders" en kunnen dat pas achteraf laten rechtzetten.

Het Ticket Control Team en SecuRail kunnen in tegenstelling tot wat willyboy blijft beweren enkel die bewuste vervoersvoorwaarden toepassen, het is de enige contractuele overeenkomst tussen de reiziger en de NMBS.
"sowieso" schrijf je zo.

willyboy
Berichten: 897

#45 , 18 jan 2017 12:51

Er is geen regeling getroffen tussen reiziger en treinbegeleider (OM WELKE REDEN DAN OOK) De treinbegeleider heeft ID gegevens opgenomen van betrokken reiziger . Heeft via document een onregelmatige reiziger gemeld aan de nmbs . De nmbs heeft haar de rekening gestuurd . Wegens niet betaling nog hoger en nog hoger . De reiziger heeft te kennen gegeven dat ze geen geldmiddelen had om te voldoen aan de schikking . Moest ik de bal mispelen ....WAAR IS HET BEWIJS VAN BETALING VAN DE REGELING ?? Verloren of gestolen enz.
Topic starter doet er alles aan om de waarheid een beetje te verdraaien om het in zijn voordeel te laten keren . De nmbs geeft opleiding om de procedures strikt te laten verlopen . De bla-bla uitleg is heel goed gekend bij het personeel .

Terug naar “Andere”