erg lawaairige buren

gorens1966
Topic Starter
Berichten: 19

erg lawaairige buren

#1 , 10 jan 2017 20:39

sinds DEC 2016 hebben wij nieuwe buren.
het zijn mensen van poolse origine die heel bekend staan voor het alsmaar werken ongeacht uren feestdagen en uren.

die mensen naast ons hebben een woning gekocht.
waar ik woon zijn allemaal woningen naast elkaar tegen elkaar.
dus als je even op de muur klopt horen de buren dit heel erg.

die mensen naast ons zijn met serjeuze afbraak werken bezig. die slopen echt alles.
oorverdovend lawaai. ze lieten ons op voorhand weten dat het even 9 dagen zou duren en een klein beetje lawaai.

ze zijn sinds 1 Dec 2016 bezig en het lawaai is niet te harden , alsof je ion onze eigen living bezig bent.
die polen werken elke dag van de week ook op zondag tot 23 U 00.
ze spreken geen nederlands ook geen frans. enkel pools met een beetje engels.
ze boren op de muren en slopen alles wat daar staat in hun woning.

kan dat zomaar ?
werken op zondag en tot 23 U 00 ?
soms zijn er dagen dat je helemaal niets hoort, dan opeens na 20 uur 00 een hels lawaai.


tot hoever mogen de buren lawaai maken met hun werken ?
op zondag is het toch verboden te werken in hun woning ?
als er dan mag worden gewerkt in hun woning, wat mogen ze wel en niet doen ?

normaal gezien tot 23 U 00 mag ook niet. je hebt hier geen enkele rust.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jan 2017 09:20

Bel dan even de politie voor lawaaioverlast.
Tussen 22 uur en 06uur, en de zondag mogen ze geen lawaai maken

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 11 jan 2017 09:40

Paar zaken:

Werken op zondag in je eigen huis is toegelaten.
We leven niet meer in de middeleeuwen.

Nachtlawaai staat in de wet gedefinieerd op van 22u tot 06u op werkdagen.
Maar hier kan er niet zozeer een gevolg aan gegeven worden.
Eerst moet de politie komen vaststellen, die moet dan een gerechtsdeurwaarder een meting laten doen, en daarna moet die naar de procureur die een beslissing tot vervolging mag maken.
Daarom dat ze het nu oplossen via GAS.
Maar... dit is afhankelijk van PZ tot PZ.
Dus: aangezien we niet weten waar je woont, kunnen we het je niet mededelen, maar zou je dus je reglementeringen van je eigen PZ moeten opzoeken.

Lawaai maken is trouwens toegelaten in België, enkel moet je de nachtrust van de mensen respecteren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 11 jan 2017 09:41

Niet echt juridisch als advies, maar hebt u die mensen al eens aangesproken, gewoon om iets te doen aan de overlast?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2017 10:00

Paar zaken:

Werken op zondag in je eigen huis is toegelaten.
We leven niet meer in de middeleeuwen.

Nachtlawaai staat in de wet gedefinieerd op van 22u tot 06u op werkdagen.
Maar hier kan er niet zozeer een gevolg aan gegeven worden.
Eerst moet de politie komen vaststellen, die moet dan een gerechtsdeurwaarder een meting laten doen, en daarna moet die naar de procureur die een beslissing tot vervolging mag maken.
Daarom dat ze het nu oplossen via GAS.
Maar... dit is afhankelijk van PZ tot PZ.
Dus: aangezien we niet weten waar je woont, kunnen we het je niet mededelen, maar zou je dus je reglementeringen van je eigen PZ moeten opzoeken.

Lawaai maken is trouwens toegelaten in België, enkel moet je de nachtrust van de mensen respecteren.
Je kan ook altijd op basis van burenhinder bij de vrederechter of eerste aanleg terecht, op basis van art. 1382 BW.
Last moet dan niet verdwijnen, maar tot redelijke proporties teruggebracht met redelijke maatregelen.

Maar uiteraard eerst overleg - en desnoods ingebrekestelling.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

gorens1966
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 11 jan 2017 19:10

ik woon in Zaventem. inderdaad .
werken op Zondag is verboden, het wordt aangezien als een rustdag en feestdag.
verboden tussen 22 u en 6 uur smorgens lawaai mag niet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

extreem lawaai : zware boormachines en zwaar werktuig,
het toegelaten lawaai dat mijn buren mogen produceren tijdens hun verbouwingen. daar maak ik mij wel echt zorgen om.
het moet ook leefbaar blijven in onze eigen woning . en dat hebt je gewoon niet meer.

de buren aanspreken heeft geen zin. die verzinnen toch altijd iets .
het duurt niet lang , amper 9 dagen . wij gaan een klein beetje lawaai maken .

ja ik zal eens aan mijn wijkagent moeten vragen hoever mijn buren lawaai mogen maken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 jan 2017 19:34

werken op zondag is niet verboden. En zondag is geen feestdag.

http://lipsfiles.lodgon.com/projects/gz ... ventem.pdf

eylis
Berichten: 8840

#8 , 11 jan 2017 20:11

even een off-topic grapje: en als zondag inderdaad een feestdag was, dan zouden ze wél de hele dag mogen feesten tussen 6 uur s'morgens en 22 uur s'avonds :-)

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 11 jan 2017 21:32

Naar politie bellen als ze bezig zijn en dan kan deze PV opstellen voor overlast.
Overlast is niet gebonden aan uren kan dus perfect ook tussen 6 en 22. (dit zijn de uren die de vrederechter hanteert maar staan niet in de strafwet)
Ik zie niet in dat de politie er een gerechtsdeurwaarder moet bijhalen zijn volledig bevoegd voor zowel overlast en bouwovertredingen

Terug naar “Andere”