Teruggave inbeslag genomen goederen, goed teken?

j&m
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Teruggave inbeslag genomen goederen, goed teken?

#1 , 27 dec 2016 20:08

Beste mensen

Een maand of 10 geleden werd ik uitgenodigd voor verhoor in verband met de in/uitvoer van drugs. Ik ben echter onschuldig
Ik heb een eerlijke verklaring afgelegd op het verhoor, de politie vroeg of ze mijn GSM mochten uitlezen en inkijken. Ik had geen enkel bezwaar daar ik wist dat ik recht in mijn schoenen stond.
Sindsdien is het stil, tot vandaag:

Ik mag mijn GSM ophalen.

Nu, wat betekent dit? Ik veronderstel dat ze die teruggeven omdat er geen belasten materiaal gevonden is op mijn GSM. Maar zegt deze 'boodschap' ook iets positiefs over de zaak in het algemeen? Of helemaal niet?

Ik veronderstel dat het teruggeven van een bewijsstuk weinig grond is om ervan uit te gaan dat ze mij geloven, maar zegt dit gevoelsmatig iets aan mensen die vaak bezig zijn met strafzaken, of helemaal niet?

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2016 20:13

Dus je hebt je gsm 10 maanden moeten missen?
Dat lijkt me nog iets anders dan "uitlezen en inkijken"?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

j&m
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2016 20:25

Ik vond het ook lang, maar de politie vertelde me dat het lang kan duren omdat 'de mannen in Brussel' het erg druk hebben door de terreurdreiging het laatste jaar.

Ik ben zelf ook nooit in aanraking gekomen met politie/gerecht, dus ik heb geen idee of 10 maanden al dan niet lang is. Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht deze nog ooit terug te zien. Achteraf gezien was mijn idee over ons ambtenarenapparaat in België misschien toch iets te negatief.

Nu ik uw antwoord lees: Wanneer hoor ik iets over de grond van de zaak? Wanneer beslist het parket normaal gezien of de zaak al dan niet geseponeerd wordt?

Dank

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2016 21:04

Verjaring van wanbedrijven bedraagt 5 jaar (maw 10 jaar mits stuiting verjaring).
Ik heb geen ervaring met de praktijk.

Maar via art. 21bis Sv. kan je vragen voor inzage in het dossier. Wordt niet altijd toegewezen maar is misschien een mogelijkheid.
Als verdachte heb je weinig rechten. Als inverdenkinggestelde heb je meer rechten.
Mogelijk is een alternatief een registratie als benadeelde partij (bv. o.w.v. eer en goede naam ???) - dat geeft mogelijk meer mogelijkheden tot recht op inzage.
Misschien respondenten hier met meer ervaring op dit vlak?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”