Erotische cinema gesloten na jaren "gedoodgd" beleid?!

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Erotische cinema gesloten na jaren "gedoodgd" beleid?!

#1 , 20 dec 2016 01:47

Toevallig hoorde ik onlangs dat een "vrij bekend" etablissement in Antwerpen gesloten werd.

Het betreft een van de nog overblijvende peepshows in Antwerpen, hoewel die de laatste jaren het meer moet hebben van massages, privéshows, een erotische shop en een bijbehorende erotische cinema.

Nu zou deze onlangs door de politie zijn gesloten, wegens overtredingen op de prostitutiewetgeving.

Ik stel me daarbij de vraag waar het hier over zou kunnen gaan? De zaak bestaat al jaren, kan me niet voorstellen dat er ooit veel twijfel kan hebben bestaan over wat er zich al dan niet achter die deuren afspeelde.

Moeten we dan direct aan minderjarigen denken, of kan het meer "administratief" zijn? Het niet in orde zijn met een of andere reglementering?

Ik vind het allemaal vrij wazig in België op dat vlak. Zo zou prostitutie op zich niet strafbaar zijn, maar het aanbieden van een kamer voor een prostituee dan weer wel?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 20 dec 2016 10:21

Over welke inbreuken hebben we het juist?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2016 11:02

Aanzetten tot ontucht is strafbaar

Art. 380

§ 1.
Met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijfhonderd euro tot vijfentwintigduizend euro wordt gestraft: 1° hij die, ten einde eens anders driften te voldoen, een meerderjarige zelfs met zijn toestemming, aanwerft, meeneemt, wegbrengt of bij zich houdt met het oog op het plegen van ontucht of prostitutie;
2° hij die een huis van ontucht of prostitutie houdt;

Art. 380bis aanzetten tot ontucht
Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro wordt gestraft hij die in een openbare plaats door woorden, gebaren of tekens iemand tot ontucht aanzet. De straf wordt verdubbeld als het misdrijf tegenover een minderjarige wordt gepleegd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 20 dec 2016 11:23

Over welke inbreuken hebben we het juist?
Geen idee... Op het aanplakbiljet zou staan "inbreuk op de prostitutiewet". Wat juist..

Vind je zulke details op het aanplakbiljet? Mij lijken die dingen meestal standaard wetteksten te zijn.
Aanzetten tot ontucht is strafbaar

Art. 380

§ 1.
Met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijfhonderd euro tot vijfentwintigduizend euro wordt gestraft: 1° hij die, ten einde eens anders driften te voldoen, een meerderjarige zelfs met zijn toestemming, aanwerft, meeneemt, wegbrengt of bij zich houdt met het oog op het plegen van ontucht of prostitutie;
2° hij die een huis van ontucht of prostitutie houdt;

Art. 380bis aanzetten tot ontucht
Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro wordt gestraft hij die in een openbare plaats door woorden, gebaren of tekens iemand tot ontucht aanzet. De straf wordt verdubbeld als het misdrijf tegenover een minderjarige wordt gepleegd.
Dat zou het kunnen zijn I guess. Maar waarom pas na 20 - 30 jaar?

Nu zou het waarschijnlijk aan de dames liggen die in de cinema zelf werken (freelancers die zonder contract met de uitbater diensten aanbieden in de cinema zelf), en niet aan de danseressen actief in het establissement.

Zeker ben ik er allemaal niet van. Ik heb het eigenlijk toevallig opgevangen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 22 dec 2016 17:04

Even concreet, dit hangt er momenteel aan de zaak in kwestie:

Afbeelding

Echt veel informatie is het niet.

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 22 dec 2016 19:34

Natuurlijk niet, waarom zou u of ik zaken hebben met welke aanklachten er zijn?

eylis
Berichten: 8842

#7 , 22 dec 2016 21:37

@leen misschien vindt poster het jammer dat hij niet meer naar de cinema kan?

LeenW
Berichten: 12841

#8 , 22 dec 2016 21:44

Alle begrip daarvoor, hij kan misschien het telefoonnummer eens proberen?

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 22 dec 2016 22:06

Alle begrip daarvoor, hij kan misschien het telefoonnummer eens proberen?
Wie weet wie heb je dan aan de lijn? :D

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 22 dec 2016 23:29

Goh. Ik kreeg eerder de vraag welke de klachten zijn. Daarmee. :-D

Maar alle gekheid op een stokje, ik stel er mij voornamelijk vragen bij aangezien:
  • De zaak al jaren bestaat
  • Er al jaar & dag aan prosititie in die zaak gedaan werd.
Waarom nu ineens ingrijpen? Is de Stad Antwerpen aan een nieuwe grote kuis begonnen?

LeenW
Berichten: 12841

#11 , 22 dec 2016 23:34

Maar wie zegt dat het daarover gaat? Voor hetzelfde geld zitten we met illegalen of minderjarigen..

Franciscus
Berichten: 38607

#12 , 22 dec 2016 23:59

Misschien eens met het prostitutieteam gaan praten ...mogelijk kan u hen nog gegevens verstrekken nuttig ter ontlasting of ten laste van.
Astridplein of in omgeving Falconplein?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 23 dec 2016 00:15

Aha... Dat zou dus ook kunnen. :-)

Ik vond het gewoon bevreemend.

Ik ken zelfs niets van de zaak in kwestie, het viel mij gewoon op. :-) Al jaren open, en dan ineens dicht, volgens wat ik hoorde "inbreuk op de prostitutiewetgevin".

Vrij bizar.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 23 dec 2016 12:40

Misschien eens met het prostitutieteam gaan praten ...mogelijk kan u hen nog gegevens verstrekken nuttig ter ontlasting of ten laste van.
Astridplein of in omgeving Falconplein?
Ik hou me liever ver van dit soort discussies. ;-)

Astridplein. :-)

Ik zelf ben nooit een klant van het etablissement geweest, maar ik ken iemand die er wel gewerkt heeft, en serieus teleurgesteld was bij het sluiten van de zaak.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 23 dec 2016 15:45

Die cinema was er al in de jaren 1950. Herinner me dat we er eens voor geparkeerd stonden met de wagen toen we naar de zoo gingen. Was toen amper 8 jaar. Moet toen een onuitwisbare indruk op mij hebben nagelaten. :lol:

Terug naar “Andere”