Gefilmt met een dashcam

Mergo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gefilmt met een dashcam

#1 , 11 dec 2016 13:30

Dag iedereen

Ik ben onlangs gefilmd geweest door iemand met een dashcam op de openbare weg.
De persoon met de dashcam dreigde ermee dat hij met de beelden naar de politie ging om mij te beboeten omdat ik hem rechts inhaalde.
Ik ga akkoord dat ik een fout heb begaan en dat ik niet mocht inhalen van rechts, maar dit was mijn enige overtreding die ik deed.
De persoon die me filmde met zijn dashcam heeft 3 overtredingen begaan:

1. Onnodig links rijden
2. Door het rode licht gereden.
3. Hij stond met zijn wagen op een rijstrook waar je alleen maar rechtdoor mag rijden, de persoon heeft het rode licht genegeerd en is links afgeslaan.

Mijn vraag is nu: Mag die persoon met zijn beelden van zijn dashcam daarmee naar de politie stappen en mij beboeten?

Zo neen? wat kan ik eraan doen als ik toch een boete thuis ontvang van de politie? Kan ik ervoor zorgen dat ik het niet moet betalen.

Zo ja? Kan ik de persoon dan beschuldigen met zijn beelden over zijn 3 overtredingen die de persoon zelf heeft gedaan?


alvast bedankt !!
:D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pistons
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2016 17:27

Heeft die persoon zijn dashcam wel aangegeven bij de Privacy Commissie ?

Als je zijn coördinaten hebt, kan je dit opzoeken via het Internet

zie ook
https://eloket.privacycommission.be/elg/cameraMain.htm

Contacteer die commissie misschien eens.

Succes.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 11 dec 2016 17:46

Mijn vraag is nu: Mag die persoon met zijn beelden van zijn dashcam daarmee naar de politie stappen en mij beboeten?

Nee. Hij is daartoe niet bevoegd, en zijn beelden hebben geen juridische waarde. Hij wilde waarschijnlijk "stoer doen" met zijn nieuwe speeltje.

Zo neen? wat kan ik eraan doen als ik toch een boete thuis ontvang van de politie? Kan ik ervoor zorgen dat ik het niet moet betalen.

U zal niets krijgen.

Zo ja? Kan ik de persoon dan beschuldigen met zijn beelden over zijn 3 overtredingen die de persoon zelf heeft gedaan?

Dat natuurlijk ook niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Mergo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2016 22:43

DIe persoon zei ook nog dat hij schepen van kweet nie wa is (dikke nek uitgehangen).

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 11 dec 2016 23:23

Vraag was mag die met de beelden naar de politie gaan.
Antwoord : Uiteraard mag die met de beelden naar de politie gaan ... dat is nu eenmaal de vrijheid die iedereen heeft. Of de politie gevolg zal geven en of het gerecht dan nog zal vervolgen en voor wat ( zie ook hoger) dat is een andere zaak.

Terug naar “Andere”