Nummerplaatvervalsing?

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

Nummerplaatvervalsing?

#1 , 25 nov 2016 13:19

Dag forum,

Ik heb jullie hulp nog even nodig met volgend probleem.
Mijn oom heeft eergisteren een snelheidsboetes gekregen die hij heeft opgelopen in Reims, Frankrijk. Op dat tijdstip was hij echter aan het werk. De auto stond op dat ogenblik gewoon thuis, wat bevestigd wordt door mijn tante. Mijn tante zelf rijdt nooit met de wagen. Op het PV zelf staat het juiste merk auto, juiste kleur en type. Ook de nummerplaat klopt, het was dus echter niet de wagen van men oom en tante.

Welke stappen dienen er nu ondernomen te worden? Je zou kunnen zeggen, gewoon de boete betalen, dan zijn we er vanaf. Echter willen we dit niet enerzijds puur uit principe en anderzijds ook omdat het zou kunnen zijn dat er morgen weer een overtreding in de bus valt enz...

De lokale politie hebben we ook al ingeroepen, zij weten echter niet wat hieraan te doen.
Mijn oom heeft al een verklaring van zijn werkgever waar duidelijk instaat dat hij ten tijde van de overtreding aan het werk was.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 25 nov 2016 13:43

Dus: exact dezelfde wagen: type, kleur, model die met jouw nummerplaat rond reed?
Dat wordt wel extreem lastig om aan te tonen dan inderdaad...

Je zou inderdaad al moeten kunnen bewijzen dat de wagen thuis was, of onafhankelijke getuigen vinden die toevallig op die dag passeerden (in het interval 'tijdstip overtreding' - 'reistijd tot die plaats').

Ik zou je eerder aanraden om naar de pers te stappen met je verhaal.
Als er inderdaad nummerplaatvervalsers aan de slag zijn die een auto zoeken die exact dezelfde is als de hunne om de nummerplaat te kopiëren, is dat een verhaal die de pers graag zal horen, en wie weet helpt het je om de boete kwijt te schelden. Al vrees ik ervoor, de Belgische pers zal Frankrijk wel niet bereiken.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 25 nov 2016 13:53

is wel degelijk nummerplaatvervalsing (als het verhaal klopt van je oom) en politie in grootsteden kent het fenomeen goed. Vooral bendes en boeven vanuit Frankrijk passen het toe (We hebben het zelf voorgehad dit jaar). Wat je moet doen: je maakt duidelijke foto's van je eigen wagen met specifieke zichtbare details die enkel en alleen voor jullie wagen geldt: schade, accessoires, kleur zetels interieur. Dit dossier stuur je met je verklaring en toelichting door mét bewijzen en verklaringen van derden die je hebt. Je vraagt eveneens de constateringsfoto op. die moeten ze je doorsturen als je het vraagt. Bij ons is het gelukkig goed afgelopen want de visuele verschillen tussen de daders wagen en de onze waren duidelijk merkbaar.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 nov 2016 15:22

Kleef een niet opvallende sticker ergens op de achterzijde en voorzijde van uw wagen, maar er een duidelijke foto's van en stuur die via mail aan uw eigen. Je zou ze ook nog kunnen laten nakijken en bevestigen door de plaatselijke politie (met datum)
Als je dan later een PV binnenkrijgt kan je steeds bewijzen dat het uw wagen niet was
Dit help u natuurlijk niet voor uw huidige zaak..

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 25 nov 2016 15:26

het kan geen kwaad al te beginnen met bij de plaatselijke politie klacht in te dienen, wegens gebruik van valse plaat met uw nummer.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 25 nov 2016 19:09

Klopt best aangifte doen. Politie kan indien foto nog niet in jullie bezit is deze opvragen.
Inderdaad onafhankelijke getuigen zoals werk buren enz die kunnen bevestigen dat uzelf en auto daar niet was.µ
Politie stelt PV op wegens valsheid inzake nummerplaat (vorm van valsheid in geschriften).
Ken zo cases maar daar hing de nplt op een vrachtwagen van Wit Rusland.
In een andere case werd een voertuig aangetroffen met een quasi identieke nplt aan een echte. De wagen was dezelfde als de echte wagen tot de binnenbekleding toe.
Politie heeft naar eigenaars een eenheid gezonden - wagen stond op oprit - andere wagen bleek gestolen te zijn en dus met beslag gelegd.
Maar is in grootsteden een probleem - en wordt veelvuldig gebruikt door 'runners'.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 25 nov 2016 19:35

Inderdaad als je "zeker" bent dat uw nummerplaat gekopieerd werd klacht indienen en nieuwe nummerplaat aanvragen. Raar dat de politie dat niet adviseert. De (bescheiden) kost hiervoor is door u te betalen.

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#8 , 28 nov 2016 15:05

Hey iedereen,

bedankt voor jullie antwoorden.
We hebben ondertussen duidelijke kleurenfoto's genomen van de achterkant van de wagen. Hierop zijn enkele specifieke kenmerken van de wagen te zien (garage waar de wagen gekocht is, een barst in de nummerplaathouder die met tape opgelapt is, ...) we hebben via aangetekende brief met deze foto's en de gegevens van het werk van men oom bezwaar aangetekend op het adres dat op de boete vermeld stond. Getuigenverklaringen dat de wagen thuis was, is nogal moeilijk, als er met de auto niet gereden wordt, staat deze in de garage waar enkel mijn tante deze kan zien.
Nieuwe nummerplaat gaat normaal deze week nog aangevraagd worden door de verzekering. Het is nog een oude nummerplaat, dus of deze nu vervangen wordt, of binnen enkele jaren als de wagen aan vervanging toe is, maakt financieel de zaak niet.

Afwachten dus en ik hou jullie verder op de hoogte!

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 28 nov 2016 16:29

Dit hoeft niet noodzakelijk nummerplaatvervalsing te zijn, maar dat ga je pas zeker weten als je de foto effectief in handen krijgt.

Wat namelijk ook wel gebeurt, is dat de verbalisant de nummerplaat verkeerd afleest en het PV maakt op basis van de gegevens uit de DIV-databank. In dit specifieke geval lijkt me het wel iets onwaarschijnlijker dat het zo gegaan is gezien Frankrijk <> België.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 28 nov 2016 21:50

Nummerplaat zonder de 1 of ander cijfer of letter - ervoor???

Terug naar “Andere”