strafrecht - gasboete voor overgeven

ina1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

strafrecht - gasboete voor overgeven

#1 , 21 nov 2016 16:33

Ik kreeg tijdens de gentse feesten een gasboete opgelegd in Gent obv de politieverordening op de reinheid en de gezondheid in de gemeente, voor overgeven op een openbare plaats. De inbreuk was volgens het pv op artikel 02bis "het is verboden te urineren of zich te ontlasten op openbare plaatsen, uitgezonderd in het publiek sanitair". In de vaststelling en toelichting staat vermeld dat ik had overgegeven op een vensterbank. Hierin wordt ook vermeld dat ik hiervoor reeds 4 aanvallen van hyperventilatie had gehad, en onderweg was naar een EHBO-post.Er staat in het pv niet vermeld dat ik dronken zou zijn geweest, wel dat ik weinig tot geen reactie gaf. Tot slot staat er vermeld dat ik na anderhalf uur nog in deze buurt zat met het hoofd tussen de benen en geen aanstalten maakte om de feesten te verlaten.
Het pv werd opgemaakt door de nachtelijke overlastpatrouille wet points in de feestzone, teneinde het wildplassen en andere vormen van ontlasten een halt toe te roepen.

Mijn vraag: kan ik een gas-boete opgelegd krijgen voor overgeven indien het pv verwijst naar "urineren of zich ontlasten"?
Indien overgeven aanzien wordt als zich ontlasten, kan ik daar dan een gasboete voor opgelegd krijgen daar dit het gevolg was van het feit dat ik hyperventileerde?
Ik heb inmiddels een beslissing ontvangen op 18/11/16, dus kan enkel nog beroep aantekenen voor de politierechtbank. Heeft het nut om dit voor de rechtbank te laten voorkomen? Wat indien ik ongelijk krijg, komt de veroordeling dan op mijn strafblad? En zoja, voor hoelang?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 21 nov 2016 16:49

Staat er toch duidelijk ,urineren of ontlasten, en dat laatste kan langs beide zijde

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 21 nov 2016 17:23

Een tot drie jaar.

Reclame

ina1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2016 14:56

ondertussen weet ik dat dit niet op het strafblad komt want het is een administratieve sanctie en geen gerechtelijke veroordeling! En er is volgens mij ook een groot verschil tussen urineren of zich ontlasten (bewust) of overgeven (onvrijwillige reflex)

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 05 dec 2016 15:42

Een PV wordt zo wie zo geregistreerd.
Trouwens bij niet betalen maakt de sanctionerende ambtenaar de zaak over aan politierechtbank. En de zaak is al in beroep als ik goed kan lezen dus wel op strafblad.
Staat wel in ANG bij mijn weten en dus ook raadpleegbaar bij bepaalde onderzoeken van het OM.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2016 15:44

Tot slot staat er vermeld dat ik na anderhalf uur nog in deze buurt zat met het hoofd tussen de benen en geen aanstalten maakte om de feesten te verlaten.
Als je hyperventileerde, waarom hing je dan nog op zijn minst anderhalf uur rond op de Gentse Feesten? Moest ik uw plaats zijn, ik zou me naar huis begeven (of naar de dokter / spoed / ...) in zo'n geval. Je zei dat je onderweg was naar de HBO post? Anderhalf uur om deze te bereiken? :shock:

Is het mogelijk dat je gewoon dronken was en niet van plan "het feestje" te verlaten? In dat geval was de GAS-boete op zijn plaats, denk ik. Indien je echt gewoon ziek was, waarom hing je dan zo lang rond op de Gentse Feesten, als ik vragen mag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”