Keuring voor verkoop - Oldtimer

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

Keuring voor verkoop - Oldtimer

#1 , 13 sep 2016 16:35

Ik ben in het bezit van een camperbusje (bestelwagen waarvan de laadruimte werd omgebouwd),, gekeurd als Oldtimer. Ik zou deze graag verkopen, maar ik geraak niet wijs uit wat er net gekeurd zou moeten worden bij een "Keuring voor verkoop". Bestaat er zoiets als een "Tweedehandskeuring - Oldtimer"? Google maakt me niet veel wijzer...

In verband met een tweedehandskeuring, vind ik het volgende op Goca.be:
STAP 2
Keuring van het voertuig
Voertuigen die minder dan 2 maanden geleden werden gekeurd worden onderworpen aan een "visuele keuring".
Tijdens de visuele keuring van het voertuig wordt geen uitlaatgassen gecontroleerd, geen ophangingstest uitgevoerd en de afstelling van de lichten wordt niet nagezien. De remmentest wordt wel uitgevoerd.

De voertuigen die kunnen genieten van deze vereenvoudigde keuring moeten aan de twee volgende voorwaarden voldoen:
de laatste volledige keuring moet minder dan 2 maanden geleden plaatsgehad hebben in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie;
het voertuig moet beschikken over een groen keuringsbewijs met normale geldigheid, afgeleverd in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie conform de geldende Europese Richtlijnen betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens.

De voertuigen die niet voldoen aan deze criteria, of waarbij tijdens de visuele keuring een tekortkoming wordt vastgesteld, worden onmiddellijk aan de volledige keuring onderworpen, waarbij de uitlaatgassen, de ophanging en de lichten wel met meetapparatuur worden getest.
Geldt een oldtimerkeuring als "groen keuringsbewijs met normale geldigheid"? Ik vermoed van niet. Wil dit dan zeggen dat mijn oldtimer de "Volledige Keuring" moet doorlopen ipv de vereenvoudigde keuring? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een wagen uit 1989 nog aan de eisen zal voldoen om gekeurd te geraken...

Aangezien een tweedehandsverkoop MOET gebeuren met keuring en Car-Pass, zit er dan niets anders op dan hem te verkopen "voor onderdelen" of "voor export"? De koper moet de wagen dan maar opnieuw aanbieden voor een keuring als oldtimer...

Lijkt mij vreemd, het probleem doorschuiven naar de koper.

Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2016 19:34


Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 13 sep 2016 19:39

Kort samengevat: voor inverkeerstelling door nieuwe eigenaar moet sinds vorig jaar de oldtimer de volledige normale keuring (voor verkoop) succesvol doorlopen hebben. De vroegere eenvoudige "oldtimerkeuring" bestaat niet meer. Verkoper kan dit doen (hogere verkoopprijs) of je verkoopt voor opmaak/onderdelen.

Hij is blijkbaar niet ingeschreven als personenwagen (voor de lage verkeersbelasting - niets mis mee)

De camperombouw is niet individueel gehomologeerd : Als de originele passagiersbanken weggenomen zijn (of er waren er geen) dan kan homologatie tot camper in t beste geval nog met passagier(s) op de voorste bank: treinzitjes mogen niet meer en eigen zitbanken in rijrichting ook niet.

Volgens je info is hij Lichte vracht ? Enkel personen op voorste bank tenzij 100%?afgesloten dubbele cabine. Zitbanken in "laadruimte" mogen tijdens het rijden niet gebruikt worden en er moet een tussenschot (van 20cm hoog) staan tussen laadbak en cabine. Keuring kan "keuring leeg" vorderen. LV zonder scheidingwandje geraakt normaliter niet gekeurd.

Als er dikwijls meer passagiers meereden dan toegelaten volgens het identificatieverslag dan heb je veel geluk gehad van nooit een serieus ongeval tegengekomen te zijn.

Reclame

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 14 sep 2016 10:53

KDe vroegere eenvoudige "oldtimerkeuring" bestaat niet meer. Verkoper kan dit doen (hogere verkoopprijs) of je verkoopt voor opmaak/onderdelen.
Min of meer wat ik dacht dan, maar ik vond het nergens duidelijk bevestigd. Bedankt!

Voor de volledigheid: het gaat niet om lichte vracht. Het gaat om een gehomologeerde VW-camperombouw door Reimo (concurrent van het meer bekende Westfalia). De busjes rolden van de band, om rechtstreeks naar de ombouwer te gaan. Achterin dus nog een volwaardige voorwaarts gerichte bank voor 2 personen, inclusief gordels etc.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 14 sep 2016 17:18

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 15 sep 2016 22:53

KDe vroegere eenvoudige "oldtimerkeuring" bestaat niet meer. Verkoper kan dit doen (hogere verkoopprijs) of je verkoopt voor opmaak/onderdelen.
Min of meer wat ik dacht dan, maar ik vond het nergens duidelijk bevestigd. Bedankt!

Voor de volledigheid: het gaat niet om lichte vracht. Het gaat om een gehomologeerde VW-camperombouw door Reimo (concurrent van het meer bekende Westfalia). De busjes rolden van de band, om rechtstreeks naar de ombouwer te gaan. Achterin dus nog een volwaardige voorwaarts gerichte bank voor 2 personen, inclusief gordels etc.
Goed dat hij ingeschreven is als kampeerwagen. Dat maakt het eenvoudiger. Een wagen uit 1989 die in orde is (en origineel is) moet probleemloos gekeurd geraken. Hij is nog maar 27 jaar oud.

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 17 okt 2016 17:30

De vroegere eenvoudige "oldtimerkeuring" bestaat niet meer. Verkoper kan dit doen (hogere verkoopprijs) of je verkoopt voor opmaak/onderdelen.
Even ter opvolging: ik heb intussen een koper gevonden. Hij is particulier, ik ook. Hij wil de wagen kopen als "project", om de komende jaren aan te werken en hem terug rijklaar te krijgen. Hij is er dus mee akkoord dat de wagen verkocht wordt "voor opmaak, in de staat waarin hij zich bevindt".

Maar in een zoektocht naar een voorbeeld-verkoopsdocument, kwam ik enkele dingen tegen die mij aan het twijfelen brengen:
- ik vond terug dat een verkoop "voor opmaak" niet wettelijk mogelijk is tussen particulieren. Klopt dit? Bestaat er dan geen enkele mogelijkheid om een wagen voor onderdelen en dus zonder keuring te verkopen aan een particulier?
- Wat met de Car-Pass? Ik vind dit terug op de website van Car-Pass:
Je bent verplicht om aan de koper een Car-Pass af te leveren, behalve als de koper een professionele auto-handelaar is. Doe je dit niet? Dan is de verkoop ongeldig en kan de koper achteraf altijd zijn geld terugvragen. Zorg er dus voor dat de koper tekent voor ontvangst van de Car-Pass.
Ik heb natuurlijk wel een Car-Pass, maar deze dateert van meer dan 2 maanden, een termijn die ik regelmatig terugvind als "geldigheidstermijn".

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 18 okt 2016 09:34

Car-Pass mag inderdaad maar 2 maanden oud zijn.
Voor 7,10 euro kun je deze aanvragen bij de keuring, zodoende hoef je geen ganse keuring te doorlopen.

Keuring voor verkoop hoeft tegenwoordig niet meer als je een particuliere verkoper bent.
Zet gewoon in je verkoopsdocument dat de wagen niet gekeurd wordt aangezien deze voor opmaak/onderdelen is.
Mocht de koper er effectief mee willen rijden, kunnen ze deze tegenwoordig zelf keuren met hun eigen nummerplaat.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 18 okt 2016 10:04

Een keuring heeft weinig zin daar deze maar geldig is voor 2 maand, en de koper er nog enkele jaren gaat aan werken.
Verder zie hierboven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 18 okt 2016 11:00

Vroeger reden mijn vader en ik rechtstreeks door de garage van KI naar de achterkant om het keuringsbewijs te gaan betalen voor onze oldtimer. Met O plaat.
Dit is inderdaad wel efkes veranderd. :)

Laatst gingen we naar Moeskroen. Alleen de reminrichting, banden en verlichting werd gecontroleerd. ;)

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#11 , 18 okt 2016 11:48

Dank voor de verhelderende antwoorden!

@giserke: klopt. Die "keuring" heb ik nu ook, maar wordt uiteraard niet overgedragen bij verkoop.

Mad Inuk
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 dec 2016 02:56

Car-Pass mag inderdaad maar 2 maanden oud zijn.
Voor 7,10 euro kun je deze aanvragen bij de keuring, zodoende hoef je geen ganse keuring te doorlopen.
De keuring geeft die enkel af wanneer de betreffende wagen wordt voorgereden.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 16 dec 2016 08:14

Car-Pass mag inderdaad maar 2 maanden oud zijn.
Voor 7,10 euro kun je deze aanvragen bij de keuring, zodoende hoef je geen ganse keuring te doorlopen.
De keuring geeft die enkel af wanneer de betreffende wagen wordt voorgereden.
Fout. Kun je gewoon apart gaan vragen.

Terug naar “Andere”