Geluidshinder/nachtlawaai

Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Geluidshinder/nachtlawaai

#1 , 23 jul 2016 22:27

Beste,

Ik moet even mijn verhaal kwijt. We wonen in een landelijke dorpskern. Sinds kort ( vorig jaar augustus ) is er een cafe naast ons gevestigd. Hun tuinterras veroorzaakt heel wat irritaties bij mij. Vooral omdat we het recht op slaap kwijt zijn van zodra het mooi weer is. Mensen trekken het niet aan dat er mensen wonen. We hebben enigste koophuis rond het cafe terras terrest staan sinds kort allemaal tehuur dus leeg.

Meermaal de politie gebeld maar hun aanrij tijd is tussen 35min tot 1uur.
Vervolgens ben ik op van de zenuws. De eigenaar doet er niets aan.
We hebben een beoordelingsgesprek gehad bij de wijkagent maar daar zat een kloof in die groter was dan de sint-andreaskloof.

Ook met de burgemeester is te spreke. Maar gij beweert niets te kunnen doen.

We hebben nu investering in opbouwrolluiken gemaakt maar de mensen praten gewoon luider.

Wat is het volgende dat ik kan doen. Vredegerecht.

Waar moet ik me op voorbereiden. En vooral sta"ik in mijn recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2016 12:02

Indien u naar de vrederechter wenst te stappen kan ik u enkel maar aanraden om enkele pv's te verzamelen. Indien u last hebt van nachtlawaai, bel dan steevast de politie. Indien ze positieve vaststellingen hebben zal er een pv opgemaakt worden of een GAS opgesteld worden (indien van tel in uw gemeente). Dat ze een aanrijtijd hebben van ca 45 min doet niets ter zake, behoudens de positieve vaststellingen natuurlijk.
Het is natuurlijk moeilijk voor de uitbater om het rumoer van zijn klanten in te tomen, doch hij is dit wel verplicht. Ook moet hij alle nodige maatregelen treffen om de overlast tot een mininum te beperken.

Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2016 23:30

en weer een nacht met geluid, politie gebeld, zit nu al 1.5huur te wachten

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 13 aug 2016 11:46

als de politie zulke lange aanrijtijden heeft kunt u het beste bewijs verzamelen door video opnamen te doen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2016 11:50

Eén troost je bent niet de enige in dit geval, en men kan er zeer weinig aan doen aan het lawaai van terrassen in de zomer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 aug 2016 12:02

Gewoon een emmer water over de terrasklanden uitkieperen

Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2016 10:15

Video's en geluidsopnames worden volgens de korpsen niet beschouwd als bewijs omdat zijn als instantie er niet bij waren.

Blijkbaar is er weinig aan te doen, en als er je maar klaagt wordt je bekeken op straat alsof je asielzoeker bent of uitgescholden als azijnpisser

Het water ga ik niet proberen , ik wil geen overlast dan ga ik zelf ook niet overlast maken of pesten.

seasunbeach
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2016 12:47

Tot mijn ergernis zit ik in dezelfde situatie ....

De klanten van een café in de buurt komen aan en vertrekken voorbij mijn huis. Helaas zijn dit er zeer veel, alsook maken ze enorm lawaai. Bovendien blijft de café open tot mega laat ..... waardoor ik quasi iedere vrijdagnacht en zaterdagnach wakker geschreeuwd wordt om 3, 4 en 5h ('s nachts) door zingende en roepende (dronken) klanten

Enkele gemeente-raadsleden zijn echter "goede vriendjes" met de uitbater, waardoor er niet meteen 100% gerekend kan worden op de gemeente. De politie hecht wel belang aan het probleem, maar ik heb een vermoeden dat ook zij door bepaalde politiekers onder druk gezet worden

Heeft iemand suggesties hoe wij met de buurt hierop kunnen reageren ?

Moeten er meteen juridische stappen ondernomen worden ? Of kan er op provincie-niveau gereageerd worden ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 aug 2016 15:32

Wij hebben in de buurt het zelfde probleem, er zijn vergaderingen geweest met de uitbaters en de politie, de uitbater zelf kan er niks aan doen dat die klanten s'nachts staan de roepen en claxonneren, in de cafe' zelf hangen er borden voor te denken aan de nacht rust van de buren.

Maar helaas er is in de voorbije 10 jaar nog niks veranderd, politie kan er niks aan doen ze kunnen ook geen ganse nachte de wacht houden aan het café!!!

Wij hebben drie dubbel glas gestoken en de rolluiken volledig naar beneden en al de deuren toe, dit helpt al veel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 aug 2016 17:20

Pasklare oplossingen bestaan er niet voor geluidsoverlast. Beide partijen moeten wat goodwill tonen om het leefbaar te maken voor beide partijen. Indien er meerdere personen hinder ondervinden van bet lawaai, dan sta je natuurlijk al een stap verder.
Er bestaan verschillende middelen waar naar kan terug gegrepen worden, zo kan de burgemeester bestuurlijke maatregelen treffen, al gaat het hier dan meestal over geluidsoverlast afkomstig van muziek. Hiervoor zijn er echter positieve vaststellingen voor nodig van de politie. Wanneer dit zoals bij TS nagenoeg onmogelijk is, heb je een nog groter probleem want wanneer je naar de Vredrechter trekt zonder positieve vaststellingen, zal deze u niet volgen.

seasunbeach
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 aug 2016 20:48

Dank voor de vlugge feedback ....

Ook in mijn geval zijn er reeds diverse vergaderingen geweest met alle betrokken partijen, en hangen er eveneens borden "respecteer de nachtrust van de buren" .... voorlopig blijft iedereen praten en is er volop overleg ....

Maar helaas is er geen beterschap. Zelfs integendeel, meer en meer luidruchtige en vooral dronken mensen vinden de weg naar dit nachtcafé .... waardoor ik tegenwoordig geen enkel weekend kan blijven doorslapen in de nacht

Dit alles is tochwel wraakroepend dat men als buur/slachtoffer zo machteloos staat tegenover dit soort nachtlawaai

Wel moet de politie quasi wekelijks langskomen, daar er regelmatig een vechtpartij is, of een aanrijding, .... wel weet ik niet of hiervan telkens een PV opgemaakt wordt. Alsook; kan ik die PV's zomaar opvragen ?

Verder tolereer ik de lawaai-overlast tot vrij laat in de avond/nacht, maar het geroep en getier om 3, 4 en 5h in de nacht is mij toch wel teveel

Alle verder suggesties om deze zaak op te lossen zijn meer dan welkom

Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 aug 2016 10:56

Hier zijn ook al meerdere gemeentevergadering geweest. en inderdaat het verbeterd niet.
Omdat geluidsoverlast zo moeilijk waar te nemen is, hoop ik niet dat ik me zelf aan de strop gang.
Momenteel is de aanrijtijd van de lokale politie tussen 30min en 2uur ( of niet ) .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 aug 2016 11:16

De schuld ligt bij de bevolking, vroeger moesten de cafés om 1:00 uur sluiten nu, gaat men pas weg om 1:00uur, met alle nadelen van dien, zoals de weekend ongevallen in de vroege uurtjes en meestal met doden als tol.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#14 , 18 aug 2016 12:05

Als praten en pv's geen resultaat geeft, dan zou de uitbater van mij van hetzelfde pak laken een broek krijgen. Eventjes een geluidsbox op het terras richten en je muziekinstallatie op volle bak zetten met het grootste gejengel wat je maar kan vinden zodat iedereen weggaat. Ik heb gemerkt als je zelfstandigen rechtstreeks raakt in hun omzet ze plots veel hulpvaardiger worden ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 18 aug 2016 12:35

Als praten en pv's geen resultaat geeft, dan zou de uitbater van mij van hetzelfde pak laken een broek krijgen. Eventjes een geluidsbox op het terras richten en je muziekinstallatie op volle bak zetten met het grootste gejengel wat je maar kan vinden zodat iedereen weggaat. Ik heb gemerkt als je zelfstandigen rechtstreeks raakt in hun omzet ze plots veel hulpvaardiger worden ...
Zelf raad geven om een overtreding te begaan is geen juridische info. U raad die je geeft is waardeloos.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”