Geluidshinder/nachtlawaai

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Geluidshinder/nachtlawaai

#16 , 18 aug 2016 12:42

[
Zelf raad geven om een overtreding te begaan is geen juridische info. U raad die je geeft is waardeloos.
Maar kan de buurman wel met de neus op de feiten drukken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 aug 2016 07:52

@ Skoldt, inderdaad na een jaar kreeg ik deze gevoelens ook maar ik probeer mij de grotere vent te zijn. Dus we gaan nogaltijd voor de legale manier.
Er zijn momenteel nog 3 oplossingen in ons hoofd. Alle 3 kosten ons kluiten van geld

1 Toch voorzet ramen zetten, en hopen dat het helpt
2 Gerechtelijk en hopen dat het iets uithaalt
3 verhuizen en verlies leiden dat we nooit meer ophalen

seasunbeach
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#18 , 19 aug 2016 09:00

Het is toch wel erg gesteld dat een "slachtoffer" van geluids-overlast vaak met zijn rug tegen de muur staat en weinig gehoor krijjgt

Zeker als ik lees dat iedereen eerst onderling praat, en gezamelijk een oplossing wil zoeken

Verder heb ikzelf ook zwaar geinvesteerd in diverse zaken in- en rondom het huis om de overlast te beperken .... maar vooral het nachtlwaai blijft binnen "sluipen"

Naast verhuizen, blijft mijn enige andere optie nu nog een rechtzaak

Maar zoals ik lees, is de kans op succes vrij laag om hier gelijk te halen

Waarom kunnen bepaalde Café-klanten het niet laten om laat in de nacht (of vroeg in de morgen) roepend, zingend, plassend, vechtend en schreeuwend een café te verlaten

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#19 , 19 aug 2016 22:17

Als praten en pv's geen resultaat geeft, dan zou de uitbater van mij van hetzelfde pak laken een broek krijgen. Eventjes een geluidsbox op het terras richten en je muziekinstallatie op volle bak zetten met het grootste gejengel wat je maar kan vinden zodat iedereen weggaat. Ik heb gemerkt als je zelfstandigen rechtstreeks raakt in hun omzet ze plots veel hulpvaardiger worden ...
Vooral doen, dan hebt u binnen de kortste keren zélf een klacht aan uw broek! Een zwaardere zelfs, want dan kan men voorbedachtheid pleiten.

Franciscus
Berichten: 38583

#20 , 19 aug 2016 22:42

U moet steeds aangifte doen.
Edoch elke politiezone beschikt niet over milieupolitie en een geluidsteam.
Laat staan dat ze nog over de nodige decibelmeters beschikken.
Maar inbreuken laten vaststellen op geluidsoverlast is nog steeds de beste wijze. Boetes lopen nogal op.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#21 , 27 aug 2016 22:44

En verband met milieupolitie van de gemeente. Zowel de gemeente als oostvlaanderen hebben mij naar elkaar gestuurd. En ze zeiden ook bij voor menselijk geluid word geen meting gedaan , zelf al vraag je het persoonlijk en dat je zelf wilt betalen, vannacht weerr een avond vol ammusant gesprekken die mij nogmaals niet aangaan.

Ik weet het niet meer

Franciscus
Berichten: 38583

#22 , 28 aug 2016 00:44

Raar, in onze gemeente worden zelfs voor teveel lawaai op straat drankinstellingen gesloten.
Gemeente kan haar reglementen aanpassen qua openingstijden.
Politie kan gezien structureel probleem op die tijd en dag een extra ploeg voorzien desnoods met een OGP.
De schaalvergroting was trouwens een van de redenen van de politiehervorming.
Al naargelang de medewerking van gemeente en politie kan zoiets wel opgelost worden en zoals #Maxime03 heeft geschreven burgemeester heeft bestuurlijke bevoegdheid en een commissaris van politie kan als bestuurlijk officier onmiddellijk bij overlast maatregelen nemen - o.a.sluiten café. oppakken lawaaimakers wegens openbare dronkenschap en overlast. Mogelijkheden genoeg.
PS indien een lokale politie te weinig volk heeft kan ze zelfs de federale reserve om bijstand vragen of gebruik maken van wat wordt genoemd Hycap eenheden via de federale DIRecteur COördinatie op arrondissementeel niveau.

Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#23 , 28 aug 2016 07:36

Beste Franciscus

U weet veel over politie en bevoegdheden. Hopelijk ben ik er iets mee.
Vannacht was het weer een "nacht vol vermaak" behalve voor de buur die zaagt. Politie gebeld, half uur later, sorry meneer onze patrouille was opweg maar is vervolgens opgeroepen geweest voor iets met meer prioriteit.

Dus ik was het beu, en ben uit mijn raam vriendelijk gaan vragen of het volk stil kon zijn of vertrekken. Na 2min assessor te horen, was het plots stil. Lekker.

Maar bewijst nogmaals dat de eigenaar in questie enkel op geld uit is en over lijken gaat om het te krijgen. Hij maakt zijn volk er niet eens attent op dat zij stiller moeten zijn

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#24 , 28 aug 2016 08:26

Mensen die ten einde raad zijn, na alle juridische middelen uitgeput te hebben zonder enig soelaas, kunnen nood hebben aan een enigszins andere oplossing. Het louter beschikken over een mogelijkheid zonder die te gebruiken, kan de spanning al verminderen.

Tvdw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#25 , 28 aug 2016 11:24

Het onzekere van de juridische strijd vooral uitslag en het financiele plaatje maakt het niet gemakkelijk

Franciscus
Berichten: 38583

#26 , 11 jan 2017 20:30

Lees het nu pas ...in onze gemeente worden overlastcafé door de burgemeester gesloten na enkele vaststellingen door politie en milieudiensten.
Trouwens een OGP (officier gerechtelijke politie) kan dat ook op strafbare gronden en een OBP( officier bestuurlijke politie) kunnen dat ook ... deze laatste als 'vervanger' van de burgemeester. Dit zijn dan wel de onmiddellijke sluitingen. Aan de hand van de PV's en Administratieve aktes zal de burgemeester wel reageren.

SonjaVH
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#27 , 04 mei 2018 03:04

Was dat ook maar zo in Antwerpen. Hier is het heel erg gesteld. VEEL Antwerpenaren hebben last van extreem veel lawaai 's nachts, vooral van studenten. Al jaren. En het blijft maar duren... ELKE NACHT wordt hier geroepen, gegild, gebruld, begeleid door het gedreun uit de boxen van 1 café. En ja, Skoldt, ik heb 1 keer, ja 1 KEER, de muziek heel luid gezet, met ramen open en ja hoor! Daar waren de heren van de wet...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 04 mei 2018 08:00

Koop het studentencafé zelf op, en verleng de huurovereenkomst niet..
Heb dat persoonlijk meegemaakt op de Ossenmarkt in Antwerpen. Als beheerder/verhuurder van horecapanden, had ik al een paar jaren last met de huurders van een studentencafé en de buren. Toen de periode van huurvernieuwing aanbrak (uiteraard handelshuur) heb ik beide buren gecontacteerd en hen een voorstel gedaan van aankoop. 1 buur is er op ingegaan (een dame van 80 jaar). Na 15 maanden was ze eigenaresse, heeft de huurders de huurvernieuwing geweigerd, en het pand verhuurd aan een ziekenkas. Stilte gewaarborgd.

Terug naar “Andere”