Straf afkopen. Mag dat in belgie?

Lindaa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Straf afkopen. Mag dat in belgie?

#1 , 14 jul 2016 02:40

Beste

Mag je een straf afkopen in België en zo ja wat zyn de regels?

Kan dat ook als iemand al binnen in de gevangenis zit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12874

#2 , 14 jul 2016 10:29

Een straf afkopen kan niet. Wat vaak als "straf afkopen" wordt geklasseerd door populisten is de minnelijke schikking.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2016 10:57

En een minnelijke schikking voor pakweg moord met voorbedachte rade, zie ik niet zometeen gebeuren ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2016 15:04

Er kan inderdaad door het Openbaar Ministerie een voorstel gedaan worden tot een VSBG (verval van strafvordering door betalen van een geldsom). Als dader/verdachte kunt u dit niet eisen, al kan u dit wel kenbaar maken aan de OR of PdK.
Vroeger was dit enkel mogelijk voor misdrijven waar een maximumstraf op stond van 5 jaar, enkel voor overtredingen en wanbedrijven dus. Nu heeft men onlangs een wetsvoorstel ingediend waardoor men ook zou kunnen overgaan tot een VSBG bij alle straffen die geroctionaliseerd kunnen worden, hierdoor zijn er veel meer mogelijkheden om financiële misdrijven op deze manier te "bestraffen of in der minne te regelen". De rechters zijn evenwel niet akkoord met het wetsvoorstel...

Wanneer je reeds on de gevangenis (buiten de voorhechtenis) zit, is er reeds een straf uitgesproken en kan dit niet herroepen worden. Weet ook dat het natuurlijk nog afhangt van het soort feit en het kapitaal, zo zal men ervoor opteren om financiële misdrijven via VSBG op deze manier op te lossen.

Lindaa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2016 00:29

Dank allen voor jullie antwoord.

Gelden er nog andere regels voor als je by verstek bent veroordeeld? Kan je dan nog schikken?

Dank u

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 25 jul 2016 09:57

Men kan verzet aantekenen tegen een verstekvonnis tot 15 dagen na de kennisname van een vonnis. D.w.z. dat de 15 dagen pas ingaan nadat het vonnis aan u is betekend. Indien u weigert de akte in ontvangst te nemen zal de termijn toch beginnen lopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lindaa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jul 2016 00:00

Oké dus indien er geen verzet is gemaakt kan men de straf niet meer afkopen?

Groet

Terug naar “Andere”