Alcoholische dranken verkopen of aanbeiden aan -16 jarigen

Jan Maes
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Mortsel

Alcoholische dranken verkopen of aanbeiden aan -16 jarigen

#1 , 17 nov 2005 21:36

Mijn zoon is 14 jaar, zit in het derde middelbaar en zit bij de KSA. Zijn leiders hebben ons gevraagd of wij (mondeling) toestemming gaven om onze zoon een pintje te laten (kopen om te) drinken na een KSA-vergadering in hun verenigingslokaal. Wij hebben geweigerd, omdat wij vinden dat hij daar nog te jong voor is en omdat een juegdbeweging jongeren niet moet "leren" alcohol drinken, alhoewel veel ouders die toestemming blijkbaar wel hebben gegeven.
Mijn vraag: Mag een jeugdvereniging aan jongeren onder de zestien jaar wel uberhaupt alcohol aanbieden , en zo ja onder welke voorwaarden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hour Glass
Berichten: 6
Locatie: Leuven

#2 , 18 nov 2005 13:09

Wat alcoholgebruik door minderjarigen betreft, zijn er twee wetten waar ik kennis van heb. Enerzijds de Besluitwet van 14 november 1939, dat in haar art. 5 stelt: "Met gevangenisstraf van acht dagen tot vijftien dagen en met geldboete van 26 frank tot 50 frank of met ??n van die straffen alleen worden gestraft, de herbergiers en slijters, evenals hun aangestelden, die, zonder aannemelijke reden, dronkenmakende dranken opdienen aan een minderjarige die geen 16 jaar oud is."

Anderzijds is er de wet van 28 december 1983 dat in haar artikel 13 stelt: "Het verstrekken, zelfs gratis, van sterke drank voor gebruik ter plaatse aan minderjarigen is verboden in drankgelegenheden.
Het verkopen en het aanbieden, zelfs gratis, van mee te nemen sterke dranken aan minderjarigen zijn verboden.
De Koning kan de minimuminhoud en de vorm bepalen van de recipi?nten, waarin sterke dranken om mee te nemen mogen worden verkocht."

Nu is mij niet bekend of de leider van een jeugdbeweging kan aanzien worden als een herbergier, slijter of aangestelde daarvan. Dit lijkt me een randgeval te zijn, wellicht is er verduidelijking te vinden in de rechtspraak. Het is duidelijk dat hij in een caf? normaliter geen alcohol zou mogen krijgen, al is het algemeen bekend dat dat verbod tegenwoordig niet meer zou nauw genomen wordt, MAAR strafwetten mogen niet al te uitgebreid ge?nterpreteerd worden, dus is het moeilijk om hier een definitief antwoord op te geven.

Seppe Verdonck

#3 , 22 nov 2005 23:20

Ik ben zelf scoutsleider van jongeren van het 3e en 4e middelbaar (in het 4e wordt men normaliter 16).

Aangezien we uit ervaring weten dat jongeren op die leeftijd in contact komen met alcohol en sigaretten, besloten we om eens met hen te praten over wat zij vonden dat kon en wat zij vonden dat niet kon.

zo kwamen we tot enkele afspraken. (die nog moesten worden goedgekeurd door enerzijds de vergadering met alle leiding en daarnaast door alle ouders)
  • - Bij speciale vergaderingen mogen ze 1 pintje drinken. De leiding beslist wanneer. (bv. een bbq, tijdens een meerdaagse trektocht op een terrasje...)
    - Op speciale feesten mogen ze maximaal 2 pintjes drinken. (dit zijn feesten die door ons steuncomit? worden georganiseerd, die er dus ook schenken)
    - Op kamp krijgen de rokers dagelijks 5 minuten tijd (in afzondering) om een sigaretje te roken (zonder dat het de groep stoort)
deze voorstellen werden volledig afgekeurd door de vergadering met alle leiding van onze scouts. die het argument gebruikten dat jongeren onder 16 geen alcohol mogen drinken...
en de verantwoordelijkheid van de leiding te groot is...(mocht er iets gebeuren...)

hierbij dus de vraag hoe het precies in elkaar zit...[/list]

Reclame

Terug naar “Andere”