Belediging

fr.de.bo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Belediging

#1 , 10 mei 2016 10:19

Tijdens een beroepszaak voor een juridisch comité van een sportverbond. ben ik als scheidsrechter tot 3 maal toe uitgescholden door de sporter voor 'gestapo'. Dit gebeurde in zijn pleidooi om de sanctie te verminderen. Na de 2de keer greep de afgevaardigde van het bemiddellingscomité (functie te vergelijken met in door te zeggen dat de sporter op zijn woordkeuze moest letten, waarna de sporter herhaalde: 'Nee, hij is een gestapo!.'

De drie sportrechters en de afgevaardigde van het bemiddellingscomité zijn getuigen van dit feit. Uiteraard zullen deze uitspraken voor hem waarschijnlijk gevolg hebben aangaande de strafmaat die hij in beroep zal krijgen.

Maar kan ik gezien de setting 'beroepsprocedure bij een juridisch comité in een sportverbond' tegen hem een klacht indienen wegens deze zware belediging, zeker omdat hij na een opmerking bij zijn woorden blijft? Zo ja, wat zullen de gevolgen van deze klacht zijn?' En hoe gaat dit dan in zijn werk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 10 mei 2016 10:26

in theorie kunt u inderdaad klacht indienen...
Echter worden scheidsrechters dagelijks uitgescholden voor al het vuil van de wereld... Moesten die allemaal klacht indienen...
Kans is groot dat de rechter de zaak seponeerd. Maar u kunt dus uiteraard klacht indienen.

U kan een schadevergoeding eisen en naar het vredegerecht stappen of naar de rechtbank van eerste aanleg als u voor een grote schadevergoeding kiest (>2500 euro)
Het best contacteer je gewoon een advocaat.

Maar nogmaals, ik schat de kans dat dit u veel geld gaat kosten hoger is dan dat rechtszaak uberhaupt nog maar voorkomt...

LeenW
Berichten: 12903

#3 , 10 mei 2016 10:57

Dat zoiets vaker gebeurt tov scheidsrechters, mag uiteraard geen verzachtend feit zijn, integendeel. Maar ik volg mjers wel dat er een kans is dat dit meer gaat kosten dan het opbrengt. Is er misschien een interne procedure voorzien binnen de bond?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 mei 2016 11:46

in theorie kunt u inderdaad klacht indienen...
Echter worden scheidsrechters dagelijks uitgescholden voor al het vuil van de wereld... Moesten die allemaal klacht indienen...
Kans is groot dat de rechter de zaak seponeerd. Maar u kunt dus uiteraard klacht indienen.
rechter kan toch niet seponeren (toch enkel het parket?)

mjers
Berichten: 1788

#5 , 11 mei 2016 08:12

in theorie kunt u inderdaad klacht indienen...
Echter worden scheidsrechters dagelijks uitgescholden voor al het vuil van de wereld... Moesten die allemaal klacht indienen...
Kans is groot dat de rechter de zaak seponeerd. Maar u kunt dus uiteraard klacht indienen.
rechter kan toch niet seponeren (toch enkel het parket?)
Ja, tuurlijk, maar ik probeer het uit te leggen zodat TS mijn punt begrijpt.
ik bedoelde dat de kans groot is dat de rechter hem in de ganse lijn in het ongelijk zal stellen en TS heel wat geld zal kwijt zijn. Niet aan de raden dus om hiermee verdere stappen te nemen...enkel mijn mening uiteraard...

Franciscus
Berichten: 38681

#6 , 11 mei 2016 10:14

Is een strafklacht en is via politie een gratis procedure.
Politie stuurt naar parket en deze beslissen over al of niet vervolging. U geeft uiteraard aan wie aanwezig was en de uitlatingen hebben gehoord.
Kost u niets.

Echter als men zich zo gedraagt voor die commissie en deze in het sportieve luik wel beslissingen kunnen nemen kunnen ze betrokkene wegens denigrerend gedrag ( men verbied en bestraft spreekkoren) dus zou commissie hier ook een extra schorsing kunnen voorzien.... indien dit alles voorzien is in de reglementen.

Terug naar “Andere”