electronisch toezicht

sam1976
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

electronisch toezicht

#1 , 20 apr 2016 14:40

Ik heb een vraag , ik heb vandaag een gevangenisbrief gekregen om 4 maanden en 2 maanden voorwaardelijk te gaan zitten . Ik had eerst 40 uren werkstraf gekregen met een vervangende straf van 4 maanden . Nu ik heb die werkstraf niet kunnen doen omdat ik invalide ben en dus niet kan werken .
Na een verhoor op de probatiecommissie hebben ze beslist om dossier terug te sturen naar Openbaar ministerie (omdat ik niet kan werken momenteel)
en dus heb ik vandaag mijn brief gekregen om binnen de 5 dagen voor 15h me te gaan aanbieden .
Mijn vraag is nu , kan ik die straf met elektronische toezicht uitzitten en hoe gaat dat dan juist in zijn werk ?

Ik heb reeds gebeld naar de griffie , maar die geeft geen informatie aan de telefoon en zei dat ik moest komen maar dat de directeur daarover beslist ?

Dank bij voorbaat voor enige informatie hieromtrent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 20 apr 2016 22:59

Doen wat men op de griffie heeft gezegd. Dus u hebt nu 4 maanden effectief en 2 maanden voorwaardelijk gekregen
Zal dus de strafuitvoeringsrechtbank zijn vermoed ik nu.
Directeur of procureur?
De praktische uitwerking zal gebeuren door de bevoegde dienst van de Federale Overheidsdienst Justitie.

sam1976
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2016 00:11

Doen wat men op de griffie heeft gezegd. Dus u hebt nu 4 maanden effectief en 2 maanden voorwaardelijk gekregen
Zal dus de strafuitvoeringsrechtbank zijn vermoed ik nu.
Directeur of procureur?
De praktische uitwerking zal gebeuren door de bevoegde dienst van de Federale Overheidsdienst Justitie.
Dank voor uw reactie ,
Het 'gevangenisbriefje' is ondertekend door procureur maar de griffie zei aan de telefoon dat de directeur voor een eventuele elektronisch toezicht beslist.
Heb ondertussen elders gelezen dat het de procedure is van binnen te gaan waarna de directeur elektronisch toezicht voorstelt en als akkoord een soort van strafuitstel toekent tot het bandje effectief geactiveerd is , en mij dus terug vrijlaat in afwachting van elek. toezicht.

Ik hoop alleen dat dit zo gaat aflopen en uiteindelijk weet je maar nooit welke voorzorgen je moet weten , moet ik maand binnen ? is't een of enkele dagen ? of onmiddelijk bandje .. kan me dus niet goed voorbereiden hoe mijn huishouden enz te regelen :( al een straf op zich ..

De uitvoeringswet is in korte tijd een paar keer verandert waardoor een mens tegenwoordig ver ook niet meer weet wat van toepassing is en sinds welke datum die ingetreden is (le jeune , potpourri enz)

Mvg

Reclame

sam1976
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2016 00:17

Die procedure hierboven vermeld is enkel voor mensen die een straf van max. 6 maand hebben by the way voor de mensen die een geupdate antwoord zoeken op dit forum

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 23 apr 2016 23:49

Dan valt u onder volgend stelsel:
Thuisdetentie (Elektronisch toezicht via stemherkenning voor straffen onder de 8 maand) uitgevoerd door het VCET?

Is dat correct gedacht van mij?

Hadewijch_C
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2016 14:23

Hallo, ik ben student in de master criminologische wetenschappen aan de KU Leuven. In het kader van mijn thesis over de strafbeleving van kortgestraften onder elektronisch toezicht (ET) ben ik op zoek naar respondenten voor een interview. In de meeste onderzoeken over strafbeleving wordt de beleving van ET vergeleken met de gevangenisstraf. Daarom wil ik graag onderzoeken hoe ET beleefd wordt door mensen die deze straf niet kunnen afspiegelen ten opzichte van een gevangenisstraf en kijken naar ET op zich of in relatie met vrijheid. Ik zou graag praten met kortgestraften onder elektronisch toezicht over hoe zij hun straf beleven. Heb je op dit moment een enkelband of ken je iemand onder elektronisch toezicht en wil jij/hij/zij graag meewerken aan dit onderzoek of heb je vragen? Stuur dan een mailtje naar hadewijch.collet@student.kuleuven.be voor meer informatie. Alle persoonlijke gegevens worden VERTROUWELIJK behandeld! Er verschijnen geen namen in het onderzoek. Personen die bereid zijn om mee te werken, ben ik enorm dankbaar!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 21 dec 2016 16:03

hadewijch, géén oude posts kapen om een nieuwe topic te openen. Als toekomstig criminoloog én nieuwkomer op het JF, lees je best eerst even de forumregels door. Post dan in een nieuwe thread je vraag.

Hadewijch_C
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 dec 2016 17:29

Ik vind nergens een knop om een nieuw bericht te starten, enkel 'plaats een reactie'. Dus heb ik maar gewoon gereageerd...

Granny M
Berichten: 32

#9 , 25 dec 2016 12:02

Hadewijch C, ga even terug naar de Categorie : Strafrecht /andere. Daaronder staat de melding Nieuw bericht.
Succes !

Granny M
Berichten: 32

#10 , 25 dec 2016 12:04

Sorry, bedoelde : nieuw onderwerp ...

Terug naar “Andere”