Ingeven nummerplaat in parkeerautomaat

KarelVijver
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ingeven nummerplaat in parkeerautomaat

#1 , 13 apr 2016 16:39

In mijn stad heeft men net nieuwe parkeerautomaten ingevoerd. Als allereerste stap MOET men een nummerplaat ingeven. Ben ik strafbaar als ik daar om privacyredenen een fictieve nummerplaat ingeef maar wel correct betaal ?

Dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2016 16:49

Bij ons is dit ook in gebruik, dit is omdat men maar eenmaal een gratis kwartier zou kunnen gebruiken dit is de uitleg van een parkeerwachter, je moet niet de juiste plaat in tikken dan heb je wel een briefje voor nog eens te betalen, zoveel privacy zie ik hier niet aan daar je auto daar toch open en bloot op de parking staat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pho450
Berichten: 192

#3 , 13 apr 2016 16:51

Hoe dit juridisch in elkaar zit weet ik niet, maar indien het gaat over de parkeerautomaten die bv in Antwerpen gebruikt worden kan ik je vertellen dat je binnen afzienbare tijd toch overstag zal moeten gaan. Het is hier immers de bedoeling om de ticketjes af te schaffen en enkel op basis van nummerplaat te gaan controleren.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 13 apr 2016 19:47

Sommigen zijn toch wat schizofreen rond privacy. Gans Belgie staat ondertussen vol met nummerplaatherkenningscameras (wat ik goed vind) en doen dan moeilijk om een nummerplaat in te tikken op een parkeerautomaat ...

Ik zal pas opspelen (alhoewel ik niets te verbergen heb) mochten de camera s waar k passeerde "gepubliceerd" worden. Da s immers privacy tenzij de onderzoeksrechter de blauwe smurfen toelating geeft om die gegevens te gebruiken.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#5 , 14 apr 2016 14:42

Sorry voor het "inbreken" maar in bxl moet je ook je nummerplaat ingeven als je een mindervaliden kaart bezit.
Echter dat heb ik gedaan, denkende wat kunen die nu weten wat voor nummerplaat ik heb,, en dus ja ik mocht niet gebruik maken van de gunsten voor zulke personen. M.a.w. enkel denkelijk geregistreede personen die daar woonachtig zijn kunnen van die diensten gebruik maken. Toch knap he al die "voorzieningen" die leiden tot ....... niks in dit geval.
Ik ben dan maar ergens anders een plaats gaan zoeken, uiteraard niet gevonden, en dan toch maar betaald.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 apr 2016 15:15

Dan hebben we geluk dat die terrorist (met hoedje) van Zaventem zijn recht op privacy niet inroept, want ze hebben zijn hele reisweg van de luchthaven tot bijna centrum Brussel kunnen reconstrueren via camerabeelden. En dat is maar goed ook.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 14 apr 2016 16:59

# 5 @Fluppe zuutes
Bij mijn weten is een gehandicaptenkaart gekoppeld aan persoon en niet aan wagen.
De kaart is nl persoonlijk en de persoon moet er bijzijn.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 14 apr 2016 21:12

# 5 @Fluppe zuutes
Bij mijn weten is een gehandicaptenkaart gekoppeld aan persoon en niet aan wagen.
De kaart is nl persoonlijk en de persoon moet er bijzijn.
Inderdaad. Zo n kaart gebruiken zonder de gehandicapte erbij is fraude. (Behalve als je rijdt in opdracht om bv voor die gehandicapte naar de apotheek te gaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 14 apr 2016 21:35

@Sirkii
Deze laatste zin is niet correct. Betrokkene moet aanwezig zijn dus naar apotheker of ziekenhuis of wat dan ook mag niet.
zie oa.
http://www.lokalepolitie.be/sites/centr ... ptennl.pdf
of
MB van 7 mei 1999
Art. 5. De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
In geval van misbruik kan de kaart door een bevoegde agent ingehouden worden, die de kaart terugstuurt naar het (Bestuursdirectie van de Uitkeringen aan Personen met een Handicap). In dat geval kan dit (Bestuursdirectie van de Uitkeringen aan Personen met een Handicap) beslissen om geen nieuwe kaart aan de betrokkene af te leveren tijdens de 6 maanden die volgen op de datum waarop de kaart werd ingetrokken. <MB 2003-03-03/31, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2003>
(Indien het motief dat het gebruik ervan rechtvaardigt, wegvalt, moet de kaart, desgevallend op vraag van de Bestuursdirectie van de Uitkeringen aan Personen met een Handicap, door de titularis teruggezonden worden aan deze Bestuursdirectie.) <MB 2003-03-03/31, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2003>
(In geval van overlijden van de titularis moet de kaart binnen een termijn van dertig dagen volgend op het overlijden, door de nabestaanden van de titularis terugbezorgd worden via het gemeentebestuur van de woonplaats van de overledene. Gebeurt dit niet, dan kan de kaart door een bevoegd agent ingehouden worden.) <MB 2003-03-03/31, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2003>

KrisP
Berichten: 145

#10 , 15 apr 2016 07:26

Laatst in een betaalparking in Oostende opgemerkt dat je nrplaat gewoon automatisch op je parkeerticket - dat je neemt aan slagboom bij binnenrijden - geprint wordt. Dus wordt er vermoedelijk een foto/registratie gemaakt bij het binnenrijden. k

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 apr 2016 09:09

@Sirkii
Deze laatste zin is niet correct. Betrokkene moet aanwezig zijn dus naar apotheker of ziekenhuis of wat dan ook mag niet.
zie oa.
http://www.lokalepolitie.be/sites/centr ... ptennl.pdf
of
MB van 7 mei 1999
idd. Ik herinner me een situatie waarbij iemand een gehandicapte afzette aan de voordeur van een ziekenhuis en dan enkele honderden meters verder parkeerde op een gehandicaptenplaats (terwijl die persoon dus zelf niet gehandicapt was). Die persoon werd wettelijk beboet.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#12 , 15 apr 2016 13:58

# 5 @Fluppe zuutes
Bij mijn weten is een gehandicaptenkaart gekoppeld aan persoon en niet aan wagen.
De kaart is nl persoonlijk en de persoon moet er bijzijn.
Uiteraard, dat was/is ook zo, daarom dat ik het heel raar vond dat ik met wettelijke correctie gehandicaptenkaart, in de juiste omstandigheden toch mijn nummerplaat diende in te geven met het gekende resultaat.

Ik misbruik die optie niet zoals velen wel doen !

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#13 , 15 apr 2016 14:04

@Sirkii
Deze laatste zin is niet correct. Betrokkene moet aanwezig zijn dus naar apotheker of ziekenhuis of wat dan ook mag niet.
zie oa.
http://www.lokalepolitie.be/sites/centr ... ptennl.pdf
of
MB van 7 mei 1999
idd. Ik herinner me een situatie waarbij iemand een gehandicapte afzette aan de voordeur van een ziekenhuis en dan enkele honderden meters verder parkeerde op een gehandicaptenplaats (terwijl die persoon dus zelf niet gehandicapt was). Die persoon werd wettelijk beboet.
Heb ik ook gelezen, en keur die beboeting alhoewel wettelijk juist toch niet goed, is mijn mening en daar ben ik verkeerd in, en dat weet ik hoor.
Als die persoon nadien niet anders zou kunnen dan zijn gehandicapte (vrouw dacht ik me te herinneren) om welke reden dan ook, te voet terug moet brengen naar zijn wagen, ...... ik wens die agent dan ooit ook zoiets toe, dan zal hij misschien terugdenken aan zijn verbalisering van toen.

PS het loopt hier wel uit, en eigenlijk naast de originele post, en dat was helemaal niet mijn bedoeling, sorry daarvoor.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 15 apr 2016 14:10

als hij ze kan afzetten, lijkt het me logisch dat hij ze evengoed kan ophalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 apr 2016 16:35

Nu dit hier bij ons is heb ik dit vandaag even geprobeerd, je moet enkel je nummerplaat ingeven als je een ticket gratis neemt voor de 15 minuten, maar als je betaald moet je geen nummer plaat ingeven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”