Aansprakelijkheid VZW

wsaelens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee
Locatie: Brussel

Aansprakelijkheid VZW

#1 , 24 feb 2016 15:35

Hallo

Mijn vraag luidt als volgt. Kan een VZW aansprakelijk gesteld worden voor het gedrag van haar leden?
Ik ben op de hoogte van de bestuurdersaansprakelijkheid, geldt dit ook in het geval van leden?

vb. een schietclub: Wanneer leden van een schietclub goederen verhandelen die illegaal zijn binnen de club. Kunnen zowel de leden als de club hiervoor vervolgd worden of enkel de leden?

Alvast bedankt!
Dura lex, sed lex.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38734

#2 , 05 mar 2016 22:50

Wat mij betreft zou ik zeggen beiden.
Club laat illegale praktijken toe in haar lokalen is net zoals het café waar drugs worden gerookt of gedeald die gaan ook dicht ( via burgemeester of parket) met vervolging voor de rechtbank

giserke
Berichten: 2434

#3 , 05 mar 2016 23:58

Het verband moet worden aangetoond.
Is de club als club een actieve schakel in het verhandelen van wapens of niet. En is het bestuur daarvan op de hoogte!
Maw als het bestuur op de hoogte is van de praktijken wat doet ze er mee! Laten ze het gedijen of niet.

Dit heeft op zich weinig te maken met de VZW wetgeving. Eerder met het strafrecht.
Maw de vraag is: laat het bestuur die praktijken toe of niet.

Reclame

Terug naar “Andere”