GSM afgenomen + huiszoeking na een positieve speekseltest ?!

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

GSM afgenomen + huiszoeking na een positieve speekseltest ?!

#1 , 28 jan 2016 18:26

Ik reed te snel en werd tegen gehouden door de politie die teken deed met zijn zwaailichten om te stoppen. Ik heb moeten blazen voor alcohol en dat was negatief.
Hij zei dat ik er nerveus uitzag en 'uiterlijke kenmerken van druggebruik' vertoon, namelijk een bleek gezicht en droge lippen.
Hij begon met zijn zaklamp te schijnen in mijn ogen en ik moest dat volgen met mijn ogen om mijn reactie te zien, hij zat dat ik traag reageerde en dus werd er overgegaan op een speekseltest, na 8 minuten wachten kwam het resultaat, het was positief.
Rijbewijs werd onmiddellijk 15 dagen ingetrokken. De PV voor te snel rijden werd in het politiekantoor afgenomen, die van de drugs moet nog plaatsvinden. Ik kon het meteen doen of op een later tijdstip en uiteraard koos ik voor de tweede optie. Kwestie van voorbereid te zijn of inlichtingen te kunnen vragen bij een advocaat.

Ze begonnen mij te fouilleren en mijn auto te fouilleren. Ze vonden in mijn wagen een grinder, lange blaadjes (vloei), filter tips, een weegschaal en lege zakjes cannabis. Ze vonden geen wiet.
De flik vroeg of ik een dealer was omdat ze een weegschaal vonden en ik zei 'neen want ik neem die altijd mee als ik cannabis koop want dan weet ik dat ik niet in't sak wordt gezet met de hoeveelheid die ik koop'
voor alle duidelijkheid: ik ben nooit dealer geweest, enkel gebruiker.
Ze vonden mijn GSM in mijn wagen die ik nochtans verstopt had, ze vroegen de pin code en zeiden dat als ik die niet geef dat het dan naar een speciale IT cel ging die dit ging kraken en dit ervoor zou zorgen dat ik mijn smartphone veel later zou terugkrijgen.

Ze namen me mee naar het politiekantoor en daar kwam een dokter een bloedproef afnemen.
Ze zeiden dat ze compromitterende berichten vonden op mijn GSM en ze dus de gsm nog gaan bijhouden. :?
Die berichten zijn gewoon berichten naar een dealer en vandaar dat ik een uitnodiging tot verhoor kreeg ivm drugsgerelateerde feiten. Ik ben ooit al eens moeten gaan voor een 'uitnodiging tot verhoor' door de drugsbrigade omdat mijn dealer gepakt was. Het komt er op neer dat ze namen willen horen van wie je koopt en de hoeveelheid. Dan kunnen ze achteraf een PV sturen voor bezit en gebruik. En dan kunnen ze de dealer aanhouden als ze genoeg verklaringen tegen hem hebben.

Weet echter dat je nooit namen mag noemen, dus klikken wordt zeker niet getolereerd in het drugsmilieu en als ik dat doe is mijn leven in gevaar. Wat ergens ook logisch is natuurlijk want "snitches get stitches"
Ze kunnen je hoogstens 24 uur vasthouden en dan moeten ze je laten gaan. :P

Ze doen zich voor alsof ze niets weten en willen antwoorden horen uit je mond, ze stellen de vragen op meerdere manieren.
Ze roepen alle gebruikers op en die moeten dan een verklaring afleggen, in mijn geval zal het denk ik zijn waar ik die wiet heb gekocht. Ook hier kan je gebruik maken van je zwijgplicht 8_)

Plots werd er dan beslist voor een huiszoeking, die verliep heel oppervlakkig, zonder drugshond, ze keken in mijn kelder, waarschijnlijk om te zien of er zich geen plantage bevond. In de ene schuif keken ze wel en in de andere niet. Echt raar.
ze vonden geen drugs. ze zeiden dat die huiszoeking was om te zien of er zich een grote hoeveelheid drugs bevond in mijn huis. Ik vroeg of ze een huiszoekingsbevel hadden, ze zeiden ja want ze waren aan het bellen met de magistraat of procureur. Ik ging er dus van uit dat dat huiszoekingsbevel terecht was, al heb ik het formulier niet gezien.
De flik zei dat ik best 24 uur laat tussen het roken van een joint en het afnemen van een speekseltest om zeker te zijn dat die test negatief is. Allemaal vertellen ze iets anders. De ene collega vertelt 20 uur, de andere vertelt 24 uur! :roll:

Ze zeiden dat je die drugstest kan kopen op internet en dat het legaal is en ik dan zo kon zien of ik mag rijden.
Het kan niet zijn dat je 10 uur na het roken van een joint nog onder invloed bent, ik was hoegenaamd niet stoned toen ze mij tegenhielden. Ik vind dat ik moreel gezien niets mis deed aangezien je thuis privé mag gebruiken en ik een slachtoffer ben van de slechte drugswetgeving. Ik ben en voel me zeker geen crimineel :twisted:

Ettelijke uren hebben ze erover gedaan om een kleine soft drug gebruiker zoals mij te verbaliseren terwijl ze al die uren zware gangsters konden gaan oppakken. Dit is echt verkwisting van belastinggeld. Er zijn echt wel belangrijkere prioriteiten.
Ik ben dan ook ACAB geworden na dit voorval, namelijk "All Cops Are Bastards" :mrgreen:
Moraal van het verhaal ? had ik niet te snel gereden dan was dit alles nooit gebeurt :oops:

Mijn concrete vragen:

1) mogen ze zomaar mijn GSM afpakken, op basis van rijden onder invloed of te snel rijden ?
2) Mogen ze zomaar mijn huis fouilleren op basis van rijden onder invloed of te snel rijden ? Wetende dat een verhoor ivm drugs nog moet plaatsvinden ?
3) op mijn gsm zit de facebook messenger app, hebben ze het recht zomaar in mijn Facebook te neuzen ?
4) kunnen ze de verwijderde privé berichten van Facebook opvragen ? de chat logs zeg maar.
5) heeft de politie een 'backdoor' op Facebook want ik heb nu ingesteld dat ik kan zien wanneer iemand anders (ip adres) inlogt op mijn account. Handig om flikken te detecteren die momenteel zitten te neuzen in mijn facebook account. Mijn vraag is, hebben zij een speciale functie waardoor de gebruiker dit niet kan zien in zijn facebook instellingen ?

Alvast dank bij voorbaat voor de antwoorden :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12903

#2 , 28 jan 2016 18:30

1) Wel wegens het drugsonderzoek, niet voor te snel rijden
2) Mits huiszoekingsbevel of uw toestemming
3) Ja
4) Ja
5) Ja, al verwacht ik dit niet voor ordinair druggebruik.

Uw persoonlijke mening ivm druggebruik doen hier niet ter zake. Zolang u in België woont, dient u zich aan de wet te houden.

Franciscus
Berichten: 38683

#3 , 28 jan 2016 18:48

Foto en vingerafdrukken afgenomen door politie?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 28 jan 2016 19:12

Vraag het bewijs dat ze toestemming van de onderzoeksrechter hadden om uw huis te doorzoeken.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 28 jan 2016 19:14

Vraag het bewijs dat ze toestemming van de onderzoeksrechter hadden om uw huis te doorzoeken.
Als ze dit noet hebben is er voor de betrokken flikken en uw zaal een probleem.

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 28 jan 2016 19:18

Foto en vingerafdrukken afgenomen door politie?
Neen!
Kan ik hier een procedurefout inroepen ? :-)

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 28 jan 2016 19:22

Vraag het bewijs dat ze toestemming van de onderzoeksrechter hadden om uw huis te doorzoeken.
Ok ga ik doen, maar hoeven ze dat op te sturen en kunnen ze dat niet gewoon tonen aan mij ?

Franciscus
Berichten: 38683

#8 , 28 jan 2016 19:29

Voldoende zaken om op heterdaad huiszoeking te doen met een officier van gerechtelijke politie of in opdracht van een officier (OGP) ofwel hebt u toestemming gegeven ( schriftelijk).
Bij heterdaad heeft een officier van gerechtelijke politie de bevoegdheid van een onderzoeksrechter.

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

#9 , 28 jan 2016 19:31

1) Wel wegens het drugsonderzoek, niet voor te snel rijden
2) Mits huiszoekingsbevel of uw toestemming
3) Ja
4) Ja
5) Ja, al verwacht ik dit niet voor ordinair druggebruik.

Uw persoonlijke mening ivm druggebruik doen hier niet ter zake. Zolang u in België woont, dient u zich aan de wet te houden.
- gaan ze überhaupt facebook berichten gebruiken bij dat verhoor of is het enkel sms ? that's the big question :idea:
- wat zeg ik als er bezwarende sms'en zijn die gaan over aankoop van wiet ? zeggen dat een vriend mijn gsm gebruikte om dit te versturen omdat hij zei geen belwaarde te hebben ?
- lezen politieagenten dit forum ? Ik kan me inbeelden dat de agent die deze topic leest zich wel iets zal herinneren dat dat over mij gaat ?
Laatst gewijzigd door Belg op 28 jan 2016 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

#10 , 28 jan 2016 19:34

Voldoende zaken om op heterdaad huiszoeking te doen met een officier van gerechtelijke politie of in opdracht van een officier (OGP) ofwel hebt u toestemming gegeven ( schriftelijk).
Bij heterdaad heeft een officier van gerechtelijke politie de bevoegdheid van een onderzoeksrechter.
ja dat herinner ik me niet meer, ik heb dat document alleszins niet meegekregen. ik heb wel veel moeten tekenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 28 jan 2016 19:39

Ze zeiden dat je die drugstest kan kopen op internet en dat het legaal is en ik dan zo kon zien of ik mag rijden. Het kan niet zijn dat je 10 uur na het roken van een joint nog onder invloed bent, ik was hoegenaamd niet stoned toen ze mij tegenhielden.
Duration of effects
The desired effect of cannabis, the ‘high’, lasts for up to 2
hours (Couper and Logan, 2004a). However, most
studies found significant negative effects of cannabis on
performance up to 10 hours after use (Hart et al., 2001;
Kurzthaler et al., 1999; Lane et al., 2005; McDonald et al.,
2003; Menetrey et al., 2005; Ramaekers et al., 2006a).
Nicholson et al. (2004), for example, found that memory
was impaired in healthy volunteers 10 hours after
administration of 15 mg of THC.
Ik vind dat ik moreel gezien niets mis deed aangezien je thuis privé mag gebruiken
dat mag je niet. Er is enkel een lage prioriteit voor vervolging.
- lezen politieagenten dit forum ? Ik kan me inbeelden dat de agent die deze topic leest zich wel iets zal herinneren dat dat over mij gaat ?
Jammer genoeg zijn er wel een aantal mensen zoals jij die te snel rijden en onder invloed rijden. Je zal dus niet de enige zijn.

LeenW
Berichten: 12903

#12 , 28 jan 2016 19:45

1) Wel wegens het drugsonderzoek, niet voor te snel rijden
2) Mits huiszoekingsbevel of uw toestemming
3) Ja
4) Ja
5) Ja, al verwacht ik dit niet voor ordinair druggebruik.

Uw persoonlijke mening ivm druggebruik doen hier niet ter zake. Zolang u in België woont, dient u zich aan de wet te houden.
- gaan ze überhaupt facebook berichten gebruiken bij dat verhoor of is het enkel sms ? that's the big question :idea:
- wat zeg ik als er bezwarende sms'en zijn die gaan over aankoop van wiet ? zeggen dat een vriend mijn gsm gebruikte om dit te versturen omdat hij zei geen belwaarde te hebben ?
- lezen politieagenten dit forum ? Ik kan me inbeelden dat de agent die deze topic leest zich wel iets zal herinneren dat dat over mij gaat ?
- ze kunnen dat
- ze zijn daar niet van gisteren he
- mogelijk

Franciscus
Berichten: 38683

#13 , 28 jan 2016 20:01

Zelfs rechters lezen het Juridisch Forum.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 28 jan 2016 20:22

Zelfs rechters lezen het Juridisch Forum.
zelfs iemand met een toppositie in de Raad Van State

Belg
Topic Starter
Berichten: 23

#15 , 28 jan 2016 20:58

Foto en vingerafdrukken afgenomen door politie?
is dat niet enkel bij een arrestatie ?

Terug naar “Andere”