Vraagje over herkeuring

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Vraagje over herkeuring

#1 , 21 dec 2015 20:04

Beste forumleden,

Uiterst vervelend om elk jaar tijdens de feestperiode naar de keuring te moeten...

Klopt het dat men wettelijk 14 dagen de tijd heeft om herstellingen uit te laten voeren voor een herkeuring van een personenwagen? En wat als die periode door de feestdagen nu maar 8 dagen bedraagt ipv 14?

Het probleem is dat de garage, waar het onderhoud gewoonlijk wordt uitgevoerd, volgeboekt is tot 24 december en vanaf dan met verlof is tot maandag 4 januari...
Er werden verschillende andere garages gecontacteerd om de herstelling toch op tijd gedaan te krijgen, maar zonder succes. Ofwel volgeboekt ofwel verlof wegens de feestdagen. Bovendien is er toch ook enige terughoudendheid om een onbekende garage een herstelling toe te vertrouwen maar het is niet anders..

Behalve boetes voor te late herkeuring of boetes bij politiecontrole is er ook nog:

"Let erop dat u uw voertuig voorrijdt binnen de termijn vermeld op uw keuringsbewijs! Indien deze termijn met meer dan 2 maanden overschreden wordt, zal er opnieuw een volledige keuring worden uitgevoerd."

Kan ik misschien een verlenging vragen aan het keuringsstation voor herkeuring wegens de feestdagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jerommeke
Berichten: 78

#2 , 21 dec 2015 23:03

Beste forumleden,

Uiterst vervelend om elk jaar tijdens de feestperiode naar de keuring te moeten...
Als de uiterlijke datum op de 'groene kaart' bv 25 december is, kan je je auto al laten keuren vanaf 25 oktober.
2 maanden tijd voor eventuele herstellingen dus. :)

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 21 dec 2015 23:51

En uiteraard niet meer rijden met het voertuig wegens in overtreding en niet meer verzekerd.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 22 dec 2015 10:51

Ja, dit klopt.

Als je binnen die periode terug gaat, doen ze enkel maar een herkeuring voor hetgeen afgekeurd is.
Ga je later dan betaal je een boete (+ de keuringsprijs nogmaals) en doen ze een volledige keuring.

En een beetje moeite doen voor het zoeken van een garagist...
Ik weet dat ze zwaar volboekt zijn, maar je gaat wel iemand kunnen vinden.
Vorige maandag mijn auto ook afgekeurd terug gekregen, en tegen de dinsdagavond was het al hersteld, wel veel mogen bellen de maandag.
Heb er wel 30km voor mogen rijden, maar dat moet je er maar voor over hebben.

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#5 , 22 dec 2015 11:13

Als de uiterlijke datum op de 'groene kaart' bv 25 december is, kan je je auto al laten keuren vanaf 25 oktober.
2 maanden tijd voor eventuele herstellingen dus
Dat wist ik dus niet....uiterste datum voor keuring is 4 januari....bij nazicht op de uitnodiging voor keuring staat vanaf 4 november?

Maar hoe zit het dan met de periode voor herkeuring? Wettelijk? 14 dagen? Die heb ik dus niet wegens de feestdagen..
Want dat was mijn vraag, kan ik een verlenging vragen op grond van de wet?
En een beetje moeite doen voor het zoeken van een garagist...
Ik weet dat ze zwaar volboekt zijn, maar je gaat wel iemand kunnen vinden.
jah....ik heb geen vertrouwen meer in garagisten, heb nog al stoten meegemaakt waar je haren van ten berge rijzen; je betaalt een arm en een been en dan blijkt dat het werk slecht gedaan werd en je zelf door je opmerkzaamheid op het nippertje vermeden hebt dat je hele motor naar de filistijnen ging (en dat is dan uiteraard moeilijk te bewijzen zodat jij met de brokken en kosten blijft zitten) :evil:

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 dec 2015 12:24

Als je die uitnodigingskaart al ontvangen hebt begin november, waarom wacht je dan tot tegen de uiterste datum om ze te lezen? jijzelf hebt u hier in de problemen gereden en niemand anders.
Je kan ook op afspraak gaan. Gaat veel sneller en kost evenveel .

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#7 , 22 dec 2015 12:48

jijzelf hebt u hier in de problemen gereden en niemand anders.
Geen nood aan verwijten maar aan een oplossing.
Zulke commentaren zijn vijgen na Pasen, dragen niet bij tot een oplossing, zijn irrelevant en bieden geen antwoord op mijn vraag.

Bovendien werd de uitnodigingskaart in december ontvangen, niet in november; dat je vanaf 4 november kunt gaan staat er enkel op vermeld. :roll:

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 22 dec 2015 14:51

Dan weet je dit voor volgend jaar: je hebt 2 maand de tijd om te keuren (en als je dan effectief 2 maand op voorhand gaat, is dit attest 14 maand geldig in plaats van 12).

Voor nu: er zit niets anders op dat een garagist te zoeken die het wilt oplossen, of je moet zelf de problemen oplossen (als je dit kan), of de gevolgen dragen (volledige herkeuring mét boete erbij, en hopen dat je geen controle of een ongeval meemaakt daar je niet gekeurd bent).

Jerommeke
Berichten: 78

#9 , 24 dec 2015 00:24

Bovendien werd de uitnodigingskaart in december ontvangen, niet in november; dat je vanaf 4 november kunt gaan staat er enkel op vermeld. :roll:
Op het keuringsbewijs staat de vervaldag, én dus ook vanaf wanneer je de auto kan aanbieden.
Dit moet je zelf als eerste controleren/bijhouden.

De uitnodiging is een gunst van de autokeuring, geen verplichting.
Doorgaans word de kaart een maand voor de vervaldag verstuurd ter informatie, echter niet iedereen krijgt die altijd (tijdig) toegestuurd!.

Als je tot de uiterste datum wacht, moet je alle ongemakken en extra kosten dan ook voor lief nemen.
Dit is dan geen verwijt, maar een feit. :wink:

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#10 , 24 dec 2015 09:42

Je mag nog 15 dagen rijden nadat de auto afgekeurd is, maar dat wist je al. Je moet het voertuig binnen de 3 maanden terug aanbieden bij de keuring. Alleen het ding waarvoor het afgekeurd is wordt dan nagezien. Wacht je langer dan 3 maanden moet er terug een volledige keuring plaatsvinden. Die 3 maanden verlaten de volgende keuring niet. Dit is een antwoord op je vraag denk ik.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 24 dec 2015 09:51

Trouwens de (groene) herinneringskaart is een niet wettelijk voorgeschreven document.
U moet het weten wanneer u naar de keuring gaat , dus zelf bijhouden.
Het enigste wettelijk document is het keuringsbewijs zelf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 dec 2015 09:59

Ik begrijp ts zeer goed, men verwacht niet de men zijn wagen gaat afgekeurd worden, en inderdaad als je op maandag21 december naar de keuring gaat en hij moet herkeurt worden dan heb je tijd tot 4 januari, en het is juist in die 2 weken dat er nauwelijks een garage open is !!

Zit met het zelfde geval, maar gelukkig kunnen we dit zelf herstellen, wat ook reeds gebeurt is en is nu vandaag reeds herkeurd.

Ik vind ook dat men in die periode toch een week extra zou mogen geven voor de herkeuringen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jerommeke
Berichten: 78

#13 , 24 dec 2015 11:17

Je mag nog 15 dagen rijden nadat de auto afgekeurd is,
Opletten hiermee, dat is niet altijd zo.
Een 'rode kaart' word ingedeeld in 2 codes.
Indien er code 1 vermeld is, mag je énkel in de zogenaamde driehoek rijden.
D.w.z. van keuring naar huis, en van huis naar garage.

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#14 , 24 dec 2015 17:37

Sorry, ja inderdaad dat klopt. Maar ik wou alleen maar aanstippen dat de topic starter 3 maanden tijd heeft om zijn voertuig terug aan te bieden ongeacht de datum. Als ik mij niet vergis is na de herstelling de driehoek nog steeds van kracht tot aan de herkeuring.

Sirkii
Berichten: 5396

#15 , 28 dec 2015 08:53

Als je de wagen nog wil kunnen gebuiken na het verstrijken van de 14 dagen gewoon effe terug naar de keuring gaan om (tegen betaling van de herkeuringskost) een verlenging van 14 dagen te versieren. Je reden is plausibel (garages gesloten tussen kerst en nieuw) zodat ik verwacht dat je éénmaal wel een verlenging zal krijgen.

Terug naar “Andere”