zich voordoen als ambtenaar

Wim001
Topic Starter
Berichten: 3

zich voordoen als ambtenaar

#1 , 19 dec 2015 20:10

Ik werd laatst lastig gevallen door iemand die zich voordeed als een ambtenaar van het Federaal agentschap voor de Voedselveligheid. Achteraf bleek dat deze persoon niets te maken had met deze instelling. Is zich voordoen als een ambtenaar strafbaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 19 dec 2015 20:26

Art. 227bis. <W 07-05-1947, enig art.> (§ 1. Met geldboete van tweehonderd [euro] tot duizend [euro] wordt gestraft hij die wederrechtelijk in het openbaar de titel of de graad aanneemt, als titularis of opvolger, van personen die deelnemen aan de uitoefening van openbare macht dan wel een burgerlijk of een militair openbaar ambt uitoefenen.) <W 01-02-1977, enig art.> <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Ik denk dat inspecteurs van het FAVV de openbare macht uitoefenen dus dat lijkt me strafbaar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12903

#3 , 19 dec 2015 20:30

En anders lijkt het mij ook wel belaging te zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38683

#4 , 19 dec 2015 20:43

Als u meer gegevens hebt zou ik aangifte doen bij politie en ook het FAVV verwittigen per mail.
Als u in een BIN woont kunnen misschien de deelnemende handelaars uit de buurt verwittigd worden.
Vroeg die persoon geld of iets anders....

Wim001
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 19 dec 2015 21:04

Mijn winkelbediende werd gebeld door iemand die beweerde dat ze voor het FAVV werkt en een onderzoek uitvoerde. De persoon was reeds in de winkel geweest en nu diende de medewerker een vragenlijst te beantwoorden. Mijn medewerker weigerde dit, maar er werd aangedrongen en gepusht dat ik als werkgever op de hoogte was en deel nam aan dit onderzoek.

Na een kwartier bizarre vragen, waaronder een rollenspel (waarin mijn medewerker zich moest gedragen als boze klant en daarna als 'gedienstige meid'), vermelde mijn bediende dat ze de vragen vreemd, ongepast en opdringerig vond en niet verder wou meewerken. Wederom werd zij onder druk gezet met het antwoord dat de medewerking verplicht was door mij als werkgever.

Laat ik alvast duidelijk stellen dat ik hier absoluut geen toestemming voor gegeven had.

Na een kwartier was mijn medewerkster over haar toeren door de vreemdheid van de situatie, de buzarre vragen en vooral de druk die werd uitgeoefend. Ze weigerde nog verder mee te werken.

Toen kwam de aap uit de mouw. De persoon aan de telefoon beweerde dat ze een laatstejaarsstudent is aan de KU Leuven en een onderzoek uitvoerde in functie van haar thesis psychologie.

Ik ben hier persionlijk erg boos over. Omwille van:

-er werd misbruik gemaakt van de authoriteit van het FAVV
-Mijn bedrijf en medewerkers is geen kooi met proefpersonen.
-Er werd misbruik gemaakt van mijn 'authoriteit' als werkgever over mijn werknemer. Zoiets komt de vertrouwensrelatie tussen WN en WG niet ten goede.
-Mijn werknemer was behoorlijk overstuur, en ik mocht de brokken lijmen. Daarnaast had zij ook geen toestemming gegeven om gebruikt te worden in een experiment.
-Er werd gevraagd naar persoonlijke gegevens van mijn werknemer en naar informatie over de werking van mijn bedrijfje. Op zich geen geen ultra geheime informatie, maar buitenstaanders hebben geen affaire met onze interne keuken. En zeker niet wanneer er onder valse voorwendsels druk wordt uitgeoefend om te antwoorden.

Ik heb asap melding gemaakt bij het FAVV en de KU Leuven. Maandag leg ik klacht neer bij de politie.

Franciscus
Berichten: 38683

#6 , 19 dec 2015 21:34

Naam van die persoon gekend?
Die is dus niet in de zaak geweest??

Wim001
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 19 dec 2015 21:57

Nee, de student is niet in de zaak geweest. Het was een telefoongesprek van een 20 tal minuten.

We hebben het gsm nummer van de persoon die gebeld heeft. Jammer genoeg geen naam.

Er zijn nog collegas die een gelijkaardige telefoon hebben gekregen op vrijdag of donderdag met hetzelfde verhaal. (Iemand van het FAVV, enquete, verplichte medewerking,...) Deze collegas hebben ook het FAVV verwittigd.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 20 dec 2015 22:25

Ik kan me niet voorstellen dat de ethische commissie van de KU Leuven daar toestemming voor heeft gegeven...
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12903

#9 , 20 dec 2015 22:27

Inderdaad vrij schandalig, maar goed, als u morgen langs de politie langsgaat, hebt u al het nodige gedaan.

Terug naar “Andere”