Ontslag: Privacy

-Perfect
Topic Starter
Berichten: 10

Ontslag: Privacy

#1 , 10 nov 2015 00:09

Bij deze heb ik een vraag aangaande de sollicitatieprocedure.

Normaal gezien weigert mijn ex-werkgever informatie te verstrekken over zijn ex-werknemers.

Maar zijn assistente had buiten mijn medeweten om een telefoontje ontvangen van mijn (normaal gezien) potentiële werkgever en een aantal interne persoonlijke zaken betreft mijn vertrek meegedeeld. Bovendien werden deze aspecten fel overtrokken; ik werd hier ook nooit officieel voor gesanctioneerd.

Naar aanleiding van deze gegevens heeft deze laatste werkgever beslist om mij ondanks mijn perfecte sollicitatieresultaten (ook verslag van de externe rekruteringsdeskundige) toch niet aan te werven.

Begaat de assistente een overtreding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 10 nov 2015 17:25

U had toestemming gegeven aan uw potentiële nieuwe werkgever om uw vorige werkgever te contacteren om referenties te vragen of niet? Indien wel dan vrees ik dat u weinig zal kunnen doen, behalve mogelijk klagen bij uw ex-werkgever dat deze de (interne) procedures niet heeft gevolgd. Uiteraard is het niet aangewezen om iemand als referentie op te geven indien u weet dat de policy daar in het algemeen 'geen commentaar' is, u had dit kunnen uitleggen. Indien u geen toestemming had gegeven dan had uw potentiële werkgever geen contact mogen nemen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 10 nov 2015 17:30

Uw ex werkgever kan er moeilijk iets aan doen als een van de werknemers info over U gegeven heeft aan uw potentiele werkgever.
Wat trouwens niet verboden is ook. Zolang het geen laster en eerroof is die je bovendien kunt bewijzen...
Kan natuurlijk wel zijn dat het bedrijf een interne policy gebruikt waarbij het geen info over voormalig personeel verstrekt, maar dat is dan een interne kwestie van dat bedrijf.
Het is dus een zaak tussen uw ex werkgever en uw ex collega.

Reclame

-Perfect
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 10 nov 2015 17:53

Uw ex werkgever kan er moeilijk iets aan doen als een van de werknemers info over U gegeven heeft aan uw potentiele werkgever.
Wat trouwens niet verboden is ook. Zolang het geen laster en eerroof is die je bovendien kunt bewijzen...
Kan natuurlijk wel zijn dat het bedrijf een interne policy gebruikt waarbij het geen info over voormalig personeel verstrekt, maar dat is dan een interne kwestie van dat bedrijf.
Het is dus een zaak tussen uw ex werkgever en uw ex collega.
Klopt inderdaad. Het bedrijf waarin ik in het verleden tewerkgesteld ben geweest, weigert principieel informatie te versterken over haar ex-werknemers.

Is hier ook geen sprake van privacyschending?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2015 19:31


Is hier ook geen sprake van privacyschending?
Zeker niet, word tegenwoordig meer gedaan dat men ex werkgevers op belt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”