Anonieme politie

jeroenie
Topic Starter
Berichten: 14

Anonieme politie

#1 , 02 nov 2015 00:00

Beste,
Ik ben vandaag aangesproken geweest door een agent in burger, die zich op dat moment niet kenbaar had gemaakt. Deze heb ik in een opwelling lichtjes een verwijt gegeven! (Genre klootzak ofzo). Kan men mij aanklagen voor smaad aan de politie als deze zich die moment niet kenbaar had gemaakt? Ik heb via een persoon vernomen dat ze mij zouden uitnodigen voor een gesprek. Sta ik recht in mijn schoenen (tegen een anoniem persoon kan ik toch zeggen wat ik wil? Vrijheid van meningsuiting?)? En wat verklaar ik best als deze mij inviteren?
Heb geen zin in dergelijke zever aangezien mij niks ten laste kan gelegd worden volgens mij. Klopt dat?
Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12944

#2 , 02 nov 2015 00:09

Dus vind u het wel aanvaardbaar om zoiets tegen een gewoon persoon te zeggen? Vrijheid van meningsuiting heeft zeker zijn grenzen, zoek maar eens op wat men onder belaging, laster, eerroof, kwaadwillige ruchtbaarmaking en zelfs racisme verstaat. Er zijn genoeg mensen veroordeeld die dachten dat het recht op vrije meningsuiting hen carte blanche gaf.

Maar ik vermoed dat men een gesprek wil om u duidelijk te maken wat wel en niet kan, waarschijnlijk zonder verder gevolg mits een beetje schuldbesef en goede intenties van uw kant. Zie het daarom niet als zever, eerder als een kans om uw gedrag te veranderen naar iets dat de maatschappij wel aanvaardbaar vindt.

Franciscus
Berichten: 38730

#3 , 02 nov 2015 00:24

Wat was de reden dat die persoon u aansprak en wat heeft deze gezegd?
Hoe komt men aan uw persoonsgegevens?

Reclame

jeroenie
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 02 nov 2015 00:31

Ik weet niet meer correct wat ik heb gezegd (ze zullen het mij wel vertellen volgens mij) maar was iets in dat genre (belachelijkaard, simpelaar,...) omdat ze mij hadden vermaand voor iets waar ik niks mee te maken had. Dit alles in anonieme positie. Ik reageerde dus mss iets te heftig?

Franciscus
Berichten: 38730

#5 , 02 nov 2015 00:32

Maar waarom bent u aangesproken?
En hoe heeft men uw gegevens?
Wat u juist gezegd heeft heeft hier weinig belang.

jeroenie
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 02 nov 2015 00:46

Wat was de reden dat die persoon u aansprak en wat heeft deze gezegd?
Hoe komt men aan uw persoonsgegevens?
Er was wat tumult ontstaan na een voetbalmatch. Vroeger was ik zelf ook een deugniet, maar sinds een 10tal jaar terug eens stadionverbod had gekregen, had ik mijn lesje wel geleerd, en sindsdien kennen ze mij. Bij dat tumult heb ik de stewards bijgestaan waar nodig ( ik ben nu eenmaal redelijk fors van bouw, en val dus wel wat op) en nadien kreeg ik telefoon dat er verderop ook problemen waren. Toen ik de verantwoordelijke van de supporters daarvan op de hoogte bracht, hebben aanwezige spotters ( anonieme politie) dit vernomen en mij daarop aangesproken zonder zich kenbaar te maken. Ze dachten dat ik uit was op problemen zoeken, maar ik had net de omgekeerde intentie, om jonge gasten niet dezelfde fouten te laten maken zoals ik zelf ooit heb gedaan. (En da was dan nog voor een bekertje bier weg te gooien!) En daarop heb ik gereageerd wat mijn intentie was, met een scheldwoord er achter. Omdat ik mij onterecht geviseerd voelde.
Stewards kunnen mijn intentie bevestigen, zowel op deze match, als op voorgaande matchen waar problemen waren, dat ik steevast hun bijspring waar nodig blijkt. Die mensen doen dat ook niet voor hun plezier, en er zitten daar mensen tussen die amper hun mannetje kunnen staan tegen jong geweld! Ik kom notabene tussen zonder enige vorm van geweld te gebruiken maar als supporter hen kalmeren en hun nutteloze actie duidelijk maken!

Franciscus
Berichten: 38730

#7 , 02 nov 2015 00:54

Maar u bent geen steward.
Voetbalwet mogelijk van toepassing.

ofwel staat u nog gekend ofwel identiteit via steward.
....maar daaruit blijkt mogelijk toch dat u wist dat het iemand van de voetbalcel was.

Voetalwetgeving is redelijk strikt in dit soort van optredens...

jeroenie
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 02 nov 2015 01:03

Ik ben inderdaad geen steward, daarvoor zie ik het voetbal te graag.
De persoon die mij aansprak is altijd aanwezig op de voetbal. Geen idee of hij daar is als burger of in functie. Ik ken nog agenten die vlak bij mij op de tribune zitten die voor het voetbal komen. En waar ik ook van tijd eens tegen spreek.
Bij de voetbalcel zullen ze mij wel nog kennen, zoals reeds aangehaald ben ik geen smal manneke, en val dus op die manier al op.
Ik heb echter al 10jaar geen problemen gehad, terwijl ik wel al regelmatig tussenbeide ben geweest ondermeer samen met de voorzitter van de supportersraad. Het ziet er dus naar uit dat ik mag boeten voor mij goede intenties...

eylis
Berichten: 8852

#9 , 02 nov 2015 12:19

Je intenties zijn zonder twijfel goed. Misschien toch best de training "assertieve conflictbeheersing" volgen. Want vinden dat je bij een bij een mogelijk conflict of misverstand termen zou mogen gebruiken zoals "klootzak - simpelaar - belachelijkeraard" geeft aan dat je andere normen hanteert mbt aanvaardbare communicatie. Je zegt zelf dat je misschien een "LICHT verwijt" gebruikt hebt. Klootzak is géén licht verwijt. Het is behoorlijk forse scheldtaal. Dit taalgebruik bis een vorm van verbale agressie....

Terug naar “Andere”