Diefstal verkeersbord

Jongen
Topic Starter
Berichten: 2

Diefstal verkeersbord

#1 , 09 okt 2015 21:37

In nacht van 29 op 30 april 2015 ben ik met een paar vrienden op heterdaad betrapt toen we een verkeersbord voor de grap wouden verplaatsen.
Politiepatrouille (gebeld door getuige) kwam ter plaatse en deed de nodige vaststellingen. Zonder dat we het wisten heeft de beste man in zijn verslag opgenomen dat we het bord opzettelijk wilde stelen. Op 10 augustus 2015 ben ik voor de feiten verhoord. Ik verklaarde dat we de borden enkel wilden verplaatsen.


Nu op 9/10/2015 heb ik een brief van het OM gekregen, meer bepaald het parket van Leuven. Hierin acht de procureur des konings bewezen dat we echt een diefstal zijn begaan. Nochtans heb ik enkel verklaard dat we het bord wouden verplaatsen. Hoe kan de procureur dan bewijzen hebben?

Teneinde dat we moeten voorkomen, rekening houdend met Artikel 216Bis van het Wetboek van Strafvordering, wordt ons voorgesteld om een som te betalen. Is dit een minnelijke schikking? Verder staat er ook in de brief dat ik het recht heb om het strafdossier te mogen inkijken. Wat betekend dit?

Ik zit namelijk krap bij kas en bij een student. Geen inkomen, ik kan deze boete missen als kiespijn. Wat moet ik doen?

Natuurlijk heel stom, maar gebeurd is gebeurd. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast bedankt en een prettig weekend!
Laatst gewijzigd door Jongen op 09 okt 2015 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38734

#2 , 09 okt 2015 21:57

Neen hoor.
Trouwens welke kwalificatie die politie geeft doet er niet toe.
Parket vervolgd voor gewone diefstal strafwetboek art 461 - 463 ev
Het zal de rechter zijn die bepaald wat het na horen van alle elementen bepaald wat het werkelijk zal zijn.
Bv diefstal in bende bij nacht ...straf 5 jaar gevangenis ... ik zeg nu maar of vrijspraak weet ik veel.
In elk geval zal art 472 ev gelukkig voor u niet van toepassing zijn.
Of men moet afzonderlijk art 125 ev gaan inroepen of art 269


Enkelvoudige wil hier zeggen maar één feit
gewone diefstal staat gedefinieerd in de beide artikels die zijn opgegeven.

Hier kan u zelf wat opzoeken ... is leerzaam. :wink:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

LeenW
Berichten: 12948

#3 , 10 okt 2015 00:15

Een bord verplaatsen is hetzelfde als stelen. Het staat dan immers niet meer op de plaats waar het werd achtergelaten.

Reclame

Jongen
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 10 okt 2015 20:48

Bedankt voor jullie reacties.
Maar als ik mij artikel 461 juist interpreteer: " Art. 461. Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal." ben ik van mening dat dat niet van geldig is in mijn geval? Bedrieglijk wegnemen is toch iets anders dan echt verplaatsen? Daarbij het 'bedrieglijke wegnemen' is toch niet van toepassing als dat verkeersbord los hing (stapel verkeersborden naast elkaar). In de brief staat dat ik recht op inkijken van strafdossier. Wat houdt dit in?

LeenW
Berichten: 12948

#5 , 10 okt 2015 21:46

Dus als je ergens een los voorwerpje iets uit de vitrine van een juwelier "verplaatst", is er niets aan de hand?

Franciscus
Berichten: 38734

#6 , 10 okt 2015 22:34

Was het uw bord? Neen, dan dient u er af te blijven.
Het is niet aan u om een verkeersbord te verplaatsen. Uw 'opzet' is dus steeds een onwettige daad.
Op basis van welk/wiens bevel of opdracht hebt u het bord verplaats?
Was u gemachtigd het verkeersbord te verplaatsen was door een beslissing van de overheid die daar de wegbeheerder is?

Quid wat als er een ongeval zou gebeuren wegens het verwijderen van het bord.
De overheid kan u daar ook nog voor vervolgen.
+ de onkosten qua vb tijd en inzet personeel om bord terug te zetten.

Vooral die interpretering ter zitting van de correctionele rechtbank aanhouden.
Hopelijk hebt u een advocaat die u op andere gedachten brengt...
Die u trouwens ook zal moeten betalen.

Ter uwer info ik herinner me een zaak waar het verplaatsen van een schrijfstift de daders van de feiten vervolgd werden niet voor doodslag maar voor roofmoord wegens het verplaatsen van die stift. Zijn beiden veroordeeld tot de doodstraf ( toen stond dat nog in de wet). Case werd besproken door prof strafrecht en er werd haarfijn uitgelegd waarom dat zo'n verschil maakte.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 10 okt 2015 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 okt 2015 22:44

Nu op 9/10/2015 heb ik een brief van het OM gekregen, meer bepaald het parket van Leuven. Hierin acht de procureur des konings bewezen dat we echt een diefstal zijn begaan. Nochtans heb ik enkel verklaard dat we het bord wouden verplaatsen.
U was met een verkeersbord op stap - waar u er mee naar toe ging, of waar u het "zou" neergezet hebben , valt niet vast te stellen.

Ik mag uw portefeuille uit uw achterzak halen, en daar wat mee ga rondlopen, dat vind u dan geen diefstal ?
Als de politie me dan tegen,houdt, mag die me van u niets ten laste leggen ?

Teneinde dat we moeten voorkomen, rekening houdend met Artikel 216Bis van het Wetboek van Strafvordering, wordt ons voorgesteld om een som te betalen. Is dit een minnelijke schikking?
Ja
Als u betaalt vervalt de strafvordering.
Aanrader ...
Verder staat er ook in de brief dat ik het recht heb om het strafdossier te mogen inkijken. Wat betekend dit?
Dat u er tegen betaling een kopie van kan krijgen, of op het parket het dossier kan gaan inkijken.
Geen inkomen, ik kan deze boete missen als kiespijn. Wat moet ik doen?
Borden laten staan :idea:

Franciscus
Berichten: 38734

#8 , 10 okt 2015 22:58

""In nacht van 29 op 30 april 2015 ben ik met een paar vrienden op heterdaad betrapt """
Kwam u toen van de cursus... assertief omgaan met iemand anders zijn eigendom.
Wat was u die nacht dan aan het doen ... liefst iets dat geen geld kost.
Gezien u met meerdere was ... best allemaal gaan sparen en het verval van de strafvordering tegen betaling van een geldsom aanvaarden.
Anders hebt u voor de komende jaren nog een strafblad op de koop toe.
Nu minnelijke schikkingen zullen daar ook op staan binnenkort.
Hou er rekening mee dat voor een aantal functies - nadat u afgestudeerd bent - men een blanco strafblad vraagt.

Terug naar “Andere”