Mijn vriend heeft me in het zak gezet

brambouz
Topic Starter
Berichten: 9

Mijn vriend heeft me in het zak gezet

#1 , 24 aug 2015 14:08

Beste,

Ik en mijn vriend hebben een auto gekocht. We hebben samen de helft bijgelegd.
De auto heeft hij op zijn naam laten doen alsook de verzekering en div. Alleen bij de verzekering heeft hij mijn naam als 2de bestuur aangegeven.
We hebben geen overeenkomst getekend of dergelijke. Wel bewijzen via Viber berichten dat ik de helft heb betaald en dat ook dat ik zei dat de auto voor de helft van mij is.
Nu willen we de auto verkopen en hij laat niks meer van zich horen, ik bel/sms hem maar geen resultaat, ik weet waar hij woont maar dat lost niet op.

Wat kan ik hier juridisch aan doen?

Mvg,

Bram

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 270

#2 , 24 aug 2015 14:12

Leuke vriend
Als er nergens iets op papier staat dan is het moeilijk aantonen dat de helft van U is
Heeft U een schriftelijk bewijs van betaling van de helft en staat erbij dat het voor die wagen is
Als U een bedrag overgeschreven heeft aan Uw vriend zonder vermelding zal het zelfs moeilijk worden om aan te tonen dat het bv een lening is

brambouz
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 24 aug 2015 14:20

Het enige bewijs is dat ik de helft heb betaald waar de verkoper bij was. En ook via Viber berichten tussen mij en mijn vriend zie ik dat het ook mijn auto is en hij zei ja daar heb je gelijk in. We hebben een excel bestand gemaakt waarin hij het bedrag 750€ op mijn naam zet voor de auto en 750€ bij zijn naam. Deze excel bestand heeft hij via email verstuurd en als ook gedeeld via googledoc. Is dit iets wat ik kan gebruiken?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 24 aug 2015 14:38

Het is aan u om te bewijzen dat u de helft betaalt hebt... Kunt u dat?
Die Viber berichten hebben geen waarde... Wat als uw vriend beweert dat u achteraf toch van deze afspraak bent afgestapt en hij toch de hele auto zelf heeft betaald? Hoe ga je bewijzen dat hij liegt?
Als de auto op "zijn naam" staat en u geen betalingsbewijs heeft zie ik niet in hoe u uw geld zal kunnen recupereren.

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2015 15:36

Die Viber berichten hebben geen waarde... Wat als uw vriend beweert dat u achteraf toch van deze afspraak bent afgestapt en hij toch de hele auto zelf heeft betaald? Hoe ga je bewijzen dat hij liegt?
Het is aan de rechter om te bepalen of die berichten waarde hebben of niet. Als de vriend iets wenst te beweren, dan mag de vriend dat ook bewijzen, niet andersom.

brambouz
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 24 aug 2015 15:38

Ik heb zijn viber gesprek dit is het enige bewijs en excel bestand met daarin dat ik de helft heb betaald, hij heeft die gestuurd via zijn email adres.

Hoe kan ik een rechtzaak beginnen, heb ik hiervoor een goede advocaat nodig of is pro deo genoeg?

mjers
Berichten: 1788

#7 , 24 aug 2015 15:47

Die Viber berichten hebben geen waarde... Wat als uw vriend beweert dat u achteraf toch van deze afspraak bent afgestapt en hij toch de hele auto zelf heeft betaald? Hoe ga je bewijzen dat hij liegt?
Het is aan de rechter om te bepalen of die berichten waarde hebben of niet. Als de vriend iets wenst te beweren, dan mag de vriend dat ook bewijzen, niet andersom.
Hij/zij die iemand beschuldigd moet dit toch bewijzen? Ik denk niet dat die berichten voldoende zullen zijn.

Maar inderdaad aan de rechter om te oordelen... Maar procederen kost ook geld. Kan de TS zuur opbreken op het einde van de rit.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 24 aug 2015 15:48

Ik heb zijn viber gesprek dit is het enige bewijs en excel bestand met daarin dat ik de helft heb betaald, hij heeft die gestuurd via zijn email adres.

Hoe kan ik een rechtzaak beginnen, heb ik hiervoor een goede advocaat nodig of is pro deo genoeg?
Begin eens met een AS... zie hoe hij reageert.

brambouz
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 24 aug 2015 16:30

wat is een AS en TS?

Mariette
Berichten: 2507

#10 , 24 aug 2015 16:34

AS : Aangetekend Schrijven

TS : Topic Starter

ongelukbelaagd
Berichten: 528

#11 , 24 aug 2015 17:03

We hebben een excel bestand gemaakt waarin hij het bedrag 750€ op mijn naam zet voor de auto en 750€ bij zijn naam. Deze excel bestand heeft hij via email verstuurd en als ook gedeeld via googledoc. Is dit iets wat ik kan gebruiken?
Ik denk dat dit wel bruikbaar is. Je kan in je aangetekend schrijven hier ook naar verwijzen.

Wat denken de juristen? Ik ben geen jurist.

brambouz
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 24 aug 2015 18:19

Wat denken jullie Juristen hierover?

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 24 aug 2015 19:03

We hebben een excel bestand gemaakt waarin hij het bedrag 750€ op mijn naam zet voor de auto en 750€ bij zijn naam.
Voor dat bedrag gaat u procederen ?
Enig idee van de kosten voor een advocaat :?:

brambouz
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 24 aug 2015 19:08

Ik kan een prodeo advocaat nemen en waarschijnlijk zal de kosten ook heel laag zijn voor iemand die weinig verdient.

mjers
Berichten: 1788

#15 , 25 aug 2015 08:16

Als dit excel bestand in twijfel wordt getrokken door uw ex, wat hij wel zal doen, dan zal u toch een hele goede advocaat moeten hebben om uw gelijk te krijgen voor de rechter. Net zoals mailverkeer, sms en dergelijke kunnen weerlegd worden als je niet over het specifieke betalingsbewijs beschikt...

het kan bijvoorbeeld perfect dat u via mail afspraken maakt om elk de helft te betalen. Om die dan later mondelijk te verbreken en één iemand toch de volledige kostprijs te laten betalen.

Aangezien die auto op uw ex z'n naam staat en hij dus over het betalingsbewijs beschikt, heeft hij die auto officieel betaald. Aan u om het tegendeel te bewijzen. Die berichten zijn om bovenstaande redenen volgens mij niet genoeg.

Procederen zal u sowieso wat geld kosten, pro deo of niet, hou hier rekening mee.

Terug naar “Andere”