Gasboete voor blaffende honden.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Gasboete voor blaffende honden.

#1 , 21 aug 2015 19:13

Geen idee waar ik dit moet plaatsen.

Is het normaal dat iemand die blaffende honden in de tuin laat (lage afscheiding, honden kunnen door de afscheiding kijken) telkens een gasboete krijgt?

De twee hondjes denken natuurlijk dat ze heel de straat (hoekperceel) moeten beschermen, maar telkens er een persoon voorbijgaat op het voetpad breekt de hel los. Ze zitten dus constant buiten als de eigenaar afwezig is, winter en zomer.

Maar telkens een gasboete (er blijkt een buurman/vrouw telkens de politie te verwittigen) lijkt me toch overdreven.

Hoe kan dit worden opgelost?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 22 aug 2015 08:49

Teveel gas voor een hond is niet goed dan laat ie scheten.
Stel niet de vraag over de gasboetes maar laat de honden opvoeden zoals het hoort.
Dit is dominant gedrag. Van verveling zou ik niet spreken, honden die niet alleen zijn vervelen zich niet zo vlug, om niet te zeggen meestal niet.
Het is trouwens één van de twee die de boel op stookt. De andere is een meelopertje. Lage schutting waar de honden doorkijken vervangen door een gesloten exemplaar zou kansen kunnen bieden maar meestal niet. Mijn honden zoeken kontakt via hun oren niet via hun ogen. Die ene hond her opvoede lijkt mij de beste optie. Of als dat niet lukt in het ergste geval met een shrikhalsband (electrische impuls) maar dat is echt voor zware gevallen en kan nadien terug verwijdert.
Is men er echter wel zeker van dat de honden zomaar reageren en niet worden aangezet tot hun gedrag. Sommige voetgangers vinden dat namelijk leuk. Dat zijn dus van die echte leukerdjes en dan zijn het natuurlijk de honden. Want soms heeft een hond maar één trigger nodig om die de rest van zijn leven mee te dragen.
Dus doe eerst aan opvoeding en overleg met bvb de politie dat je een bewijs kan leveren van een gedragstherapeut of dat je naar de hondenschool gaat. Beter overleg door aan te tonen van goede wil te zijn dan de confrontatie via GAS. Ik twijfel er echter wel aan op d epolitie dat constant doet voor een geval. Wie er echt last van heeft en geen oplossing maakt dit aanhangig bij het vredegerecht
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#3 , 22 aug 2015 10:21

De eigenaar van de honden is niet bereid om a) een hoge ondoorzichtige afscheiding te plaatsen, b) de honden binnen te houden (het zijn kleine hondjes) c) de hondjes herop te voeden. Ik geloof dat de elektronische halsband al eens geprobeerd werd, maar het hele kleine chiwawa hondje jaagt natuurlijk de andere op.

Ik vrees dat het zonder medewerking van de eigenaar een hopeloze zaak wordt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 22 aug 2015 10:44

En de GAS-boeten zullen blijven komen - bedragen zullen ook tot max stijgen en dan zal vermoedelijk politie & parket ingeschakeld worden.
Parket kan dan andere maatregelen nemen..tot zelfs straffen voor eigenaars en inbeslagname van de honden

tira00
Berichten: 929

#5 , 22 aug 2015 10:48

Teveel gas voor een hond is niet goed dan laat ie scheten.
Stel niet de vraag over de gasboetes maar laat de honden opvoeden zoals het hoort.
Dit is dominant gedrag. Van verveling zou ik niet spreken, honden die niet alleen zijn vervelen zich niet zo vlug, om niet te zeggen meestal niet.

Okee, nu is blaffen ook al dominant gedrag, zever.
Elke hond blaft, de ene wat meer dan de andere. Heeft te maken met, jawel, verveling, aanleg, angsten, rasgebonden of gewoonte.
En jawel als je er, voordat je gaat werken, een paar uur mee gaat wandelen, zodat ie daarna enkele uren slapen, dat zou ideaal zijn.
Maar de meeste mensen doen die moeite niet of hebben er gewoon de tijd niet voor.
Je kan een hond niet op voeden als je niet thuis bent en een anti blafband is dierenmishandeling van de bovenste plank.

Er is maar één oplossing en dat is de honden binnen houden als je weg bent, zodat ze tenminste geen overlast geven voor de buren.
En dan krijg je natuurlijk honden die 8 tot 10 uur binnen moeten zitten...
De meeste mensen vinden dat geen mishandeling, ik wel.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#6 , 22 aug 2015 11:17

Ik weet niet of het binnenhouden van de hondjes overdag zo'n dierenmishandeling is. (natuurlijk niet in een bench).

Als de honden buiten blijven, op een hoekperceel met een lage omheining denken die beestjes dat ze heel de straat moeten controleren, met als gevolg dat ze helemaal zenuwachtig worden want dat is veel te veel werk. Telkens er iemand voorbijkomt blaffen ze zich te pletter tot die persoon de hoek om is.

Bovendien is de terrier als een keer of drie ontsnapt waarbij hij dan twee mensen heeft gebeten en een groendienstmedewerker heeft aangevallen. Allemaal niet zo leuk, en oplosbaar als de beestjes worden binnengehouden. Uiteraard met de nodige wandelingen 's morgens en 's avonds.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 22 aug 2015 13:08

Blaffen mag maar bijten niet.
Gasboete voor een blaffende hond lijkt me onwettig.
Dan kan men ook loeiende koeien, hinnikende paarden en zingende kanaries gaan beboeten....n
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#8 , 22 aug 2015 14:28

Blaffen mag maar bijten niet.
Gasboete voor een blaffende hond lijkt me onwettig.
Dan kan men ook loeiende koeien, hinnikende paarden en zingende kanaries gaan beboeten....n
Voilà dat is wat ik ook dacht.

Voor de bijtincidenten werd slechts door één persoon klacht ingediend en geen gasboete uitgeschreven. Maar blijkbaar voor die blaftoestanden stelselmatig. De politie komt dan aan de omheining staan kijken, en jawel hoor, natuurlijk blaffen die honden zich te pletter als die man er blijft staan.

De eigenaar heeft nu een advokaat onder de arm genomen en ging de buurt langs (doodlopende straat) met een petitie dat de buren geen last hebben van het geblaf en dus niet weten waarom er telkens klacht wordt ingediend. dit lukt natuurlijk niet want iedereen wéét waarom er mensen reclameren voor het geblaf en het gebijt.
Ik persoonlijk hoor ze niet altijd blaffen, maar weet verdomd goed dat er verschillende buren horendol van worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 22 aug 2015 18:34

Waarschijnlijk hebben die honden schrik van die politiemannen.
Ik vermoed zo dat die beseffen dat ze weer een gasboete gaan krijgen en dan beginnen te panikeren.

In een andere thread die nu loopt zouden volgens de politie kinderen midden in de nacht in een appartement
op de vloer mogen stampen en staan springen.
En hier zegt de politie dan weer dat een hond tijdens de dag niet mag blaffen.

Nochtans is het eenvoudiger om een kind aan te leren dat het 's nachts moet stil zijn dan een hond af te leren dat hij zelfs tijdens de dag
niet mag blaffen.

Volgens mij klopt geen enkel van beide verhalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#10 , 22 aug 2015 19:04

Volgens mij klopt geen enkel van beide verhalen.
Het verhaal dat ik hier plaats klopt weldegelijk. Het gebeurt in mijn straat en de buur met de blaffende honden komt bij mij wenen over de zoveelste gasboete.

Ik probeer gewoon een oplossing te vinden, maar vind tevens weinig medewerking langs haar kant.

Ze zet er nu een advokaat op, ik zal het vervolg hier plaatsen. Als ik het al te weten kom, want ik heb die petitie dus niet mee getekend.

Evertien
Berichten: 31

#11 , 25 jun 2017 19:39

Dit debat eens wat nieuw leven inblazen, Ik woon sinds 2004 op een leuke plaats en binnen een bouwzone met een 300tal los staande woningen. Nu vorige zomer merkte ik op dat na een rustig momentje in mijn tuin ( zeg maar dutje doen ) ik wakker werd geblaft door een wat grotere hond van mijn overburen om de hoek ( ik woon op een hoekperceel ) Eerst stoorde ik mij daar niet zo aan maar na een aantal weken met telkens in het weekend veel geblaf uren aan een stuk kon ik het toch niet laten om eens naar mijn buren ( die ik eerder nog nooit had aangesproken ) af te stappen. Na aanbellen deed de buurvrouw de deur open en gaf al direct toe dat hun hond het vandaag wel erg bont maakte, ik maande hen aan vandaar toch iets aan te doen omdat het geblaf werkelijk weerkaatst tot in onze tuin, haar antwoord was dat die hond van haar man was en zij er niets over te zeggen had, die hond is geen hond voor binnen in huis en honden blaffen nu eenmaal! Op de kop toe gaf ze nog aan dat haar man in het weekend steeds gaat vissen.... Tja daar stond ik dan... Ondertussen zijn we een jaar verder en de situatie is niet verbeterd met vooral telkens in het weekend geblaf uren aan een stuk, ik merk dan ook op dat er niemand thuis is ( man vissen rustig naast de put vermoed ik ) en vrouw op familybezoek ? ) en wij met het geblaf uren aan een stuk. Ondertussen ben ik zover dat ik er de wijkagent erop af gestuurd heb maar hij kon de man niet overtuigen om iets aan dat geblaf te doen, zijn antwoord is dat zijn hond niet blaft althans niet lang. tja als ge niet thuis bent hoor je dat ook niet he. Nu ondertussen heb ik reeds 5 maal de 101 moeten bellen, telkens op weekenden en komt de politie ook vaststellingen doen met de nodige gasboetes als gevolg. Ik voeg er aan toe dat ik niet bij elke blaf de politie bel en vaak na uren niet. ik bel enkel wanneer ik van mijn tuin wil genieten in alle rust met het getjilp van de vogels en spelende kinderen van de buren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 25 jun 2017 20:24

Krijgen die vogels ook gas- of andere boetes?
Zo neen is dat dan geen discriminatie tussen dieren?
Rassendiscriminatie?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 25 jun 2017 20:40

Geluidsoverlast van o.a. honden wordt zoals reeds geschreven in eerste instantie via GAS boete bestraft.
Ook de wijkinspecteur wordt wel ingeschakeld.
In nogal wat gemeenten heeft men ook een dienst burenbemiddeling.
Overlast is overlast.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 26 jun 2017 15:31

Krijgen die vogels ook gas- of andere boetes?
Als ze hard blaffen wel,ja.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 07 jul 2017 19:04

Zou me heel sterk verwonderen dat hier een gasboete kan gegeven worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”