Zoeking afgesloten delen

nobele_ridder
Topic Starter
Berichten: 13

Re: Zoeking afgesloten delen

#31 , 20 feb 2015 13:01

Wel inderdaad, aangezien ik in brussel centrum woon gebeurt het vaak (eerder regel dan uitzondering) dat men mij gewoon uit het verkeer plukt en steevast mijn voertuig aan een volledige controle onderwerpt.

Buiten het feit dat ik met een witte bestelwagen rijd, zie ik nooit enige andere aanwijzing hiervoor.

Ik weet ook dat men zelf bij geen toestemming, toch gewoon doodleuk de wagen betreed en alles wel eens opent, doorzoekt.

In dit kader wou ik dus weten hoe ik inkijken van bepaalde documenten zo veel mogelijk kan beperken.

Uiteindelijk is er geen enkele reden waarom ik heel mijn privé en privacy moet openstellen zonder aanleiding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38619

#32 , 20 feb 2015 13:18

een vb:
http://www.lokalepolitie.be/5358/vraag- ... role-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lichte vrachtwagen en bedrijfsvoertuig ?? en staan daar de gegevens van de firma op?

giserke
Berichten: 2434

#33 , 20 feb 2015 13:51

Op dat vlak zit de Belgische wetgeving redelijk fascistisch in elkaar.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38619

#34 , 20 feb 2015 14:08

En waaruit zou dat blijken?

Inazuma
Berichten: 9793
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#35 , 20 feb 2015 15:18

De oplossing van uw probleem is al gegeven : koop een mobilhome ...

De mogelijke redenen voor een onderzoek van het voertuig zijn ook aangegeven.
Vraag bij een volgende controle eens waarom u gecontroleerd wordt.

giserke
Berichten: 2434

#36 , 20 feb 2015 15:36

En waaruit zou dat blijken?
Ik vind niet dat je als vrije burger met niets op je kerfstok en geen uiterlijk vertoon dat er iets mis is, moet worden geconfronteerd met dat soort intimiderende onderzoeken.
Op dat vlak vind ik de Amerikaanse constitutionele rechten knap in elkaar steken en superieur aan de Europese wetgevingen.

Wat mij betreft controles, huiszoekingen, wagen doorzoeken: alleen bij betrapping of met een bevel van de rechtbank.
Voor de rest: handen af van mijn eigendommen.

LeenW
Berichten: 12880

#37 , 20 feb 2015 15:50

De oplossing van uw probleem is al gegeven : koop een mobilhome ...

De mogelijke redenen voor een onderzoek van het voertuig zijn ook aangegeven.
Vraag bij een volgende controle eens waarom u gecontroleerd wordt.
Is de politie verplicht hierop te antwoorden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 20 feb 2015 16:15

Tuurlijk. Mocht men effectief geen enkele reden hebben, dan is dit een zware beroepsfout van de politieagent.

Bvb: een politieagent ziet zijn ex rijden in een wagen voor hem. Hij vraagt zijn collega (die in de combi zit) om de auto staande te houden en deze aan een uiterst grondig onderzoek te doen, omdat hij een ernstig vermoeden heeft dat zijn ex drugs in haar wagen heeft. Ook al heeft de politieagent (zogezegd) een vermoeden, als hij de reden van dat vermoeden niet kan uitleggen, zal hij het zelf mogen uitleggen aan zijn diensthoofd, met zware mogelijke sancties tot gevolg.

LeenW
Berichten: 12880

#39 , 20 feb 2015 16:22

Akkoord dat de agent dit moet kunnen verantwoorden tegenover zijn chef, Comité P, rechtbank etc, maar moet dit onmiddenlijk aan de burger bekend gemaakt worden? Sommige onderzoeken zijn toch gedeeltelijk geheim?

giserke
Berichten: 2434

#40 , 20 feb 2015 16:24

Tuurlijk. Mocht men effectief geen enkele reden hebben, dan is dit een zware beroepsfout van de politieagent.

Bvb: een politieagent ziet zijn ex rijden in een wagen voor hem. Hij vraagt zijn collega (die in de combi zit) om de auto staande te houden en deze aan een uiterst grondig onderzoek te doen, omdat hij een ernstig vermoeden heeft dat zijn ex drugs in haar wagen heeft. Ook al heeft de politieagent (zogezegd) een vermoeden, als hij de reden van dat vermoeden niet kan uitleggen, zal hij het zelf mogen uitleggen aan zijn diensthoofd, met zware mogelijke sancties tot gevolg.
In België kan hij dit perfect ongestraft doen.

giserke
Berichten: 2434

#41 , 20 feb 2015 16:26

Akkoord dat de agent dit moet kunnen verantwoorden tegenover zijn chef, Comité P, rechtbank etc, maar moet dit onmiddenlijk aan de burger bekend gemaakt worden? Sommige onderzoeken zijn toch gedeeltelijk geheim?
Niet als burgers er persoonlijk bij betrokken worden vind ik.

Franciscus
Berichten: 38619

#42 , 20 feb 2015 18:37

Bij strafrechtelijke onderzoeken zijn er altijd natuurlijke of rechtspersonen bij betrokken.

PS hoe moet de politie weten dat u een brave burger bent ???
Op de reuk of op het zicht?

En vergelijking met Amerika ... rijdt daar maar eens voorbij een politiecontrole zonder stoppen... u zal rap stilstaan...
Kijk maar eens naar TV ... of of een of ander site waar dat soort filmpjes opstaan - en kijk dan eens naar de bewapening van de Amerikaanse politie
handvuurwapen .45 - of 9 mm - shotgun met munitie van bean bags tot brennekes ( die door een motorblok gaan) - Heckler & Koch MP5 - Armalite AR15 en zijn opvolgers.
Wagens die geschikt zijn om andere wagens te rammen enz enz

En u mag gerust zijn als ze daar een vermoeden hebben dan zullen ze ook uw wagen doorzoeken hoor.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#43 , 20 feb 2015 18:41

In België kan hij dit perfect ongestraft doen.
juridische basis?

Vandebos
Berichten: 16087

#44 , 21 feb 2015 00:08

In Brussel is een witte kleine bestelwagen zonder vermelding van firmanaam of dergelijke net zoals in andere grootsteden een object van interesse in de strijd tegen sociale fraude. De resultaatcijfers zijn ... indrukwekkend.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#45 , 21 feb 2015 13:38

Eigenlijk bij een klein vermoeden doen ze alles open, en wie gaat op dit ogenblik hun tegen houden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”