Sponsoring politie

Comité Shit
Topic Starter

Sponsoring politie

#1 , 01 jan 2015 15:09

Kunnen politiebeambten die zich laten sponseren nog als integer worden beschouwd?
Dura lex, sed lex

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 jan 2015 15:19

Wat verstaat u concreet onder sponsoring?

Comité Shit
Topic Starter

#3 , 01 jan 2015 15:21

Surf eens naar http://www.blueknightsbelgiumvi.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Dura lex, sed lex

Reclame

LeenW

#4 , 01 jan 2015 15:27

Ok, dat gaat over wat agenten in hun vrije tijd doen, bestaat blijkbaar in veel andere landen ook. De vereniging wordt gesponsord, niet de agenten zelf. Anders mag een agent ook geen lid meer zijn van een voetbalclub of zo.

roharro

#5 , 01 jan 2015 15:28

Dat kan perfect. Men sponsort immers de politie niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Comité Shit
Topic Starter

#6 , 01 jan 2015 16:26

Ok, dat gaat over wat agenten in hun vrije tijd doen, bestaat blijkbaar in veel andere landen ook. De vereniging wordt gesponsord, niet de agenten zelf. Anders mag een agent ook geen lid meer zijn van een voetbalclub of zo.
Aangezien het hier klaarblijkelijk om een feitelijke vereniging gaat bezit deze geen juridische grond (geen eigen rechtspersoonlijkheid), kan zij geen verbintenissen aangaan, geen eigendommen bezitten, geen schenkingen of legaten aanvaarden en zijn het de individuele leden die zich persoonlijk verbinden tot de verplichtingen van de vereniging.
M.a.w. enkel en alleen de leden zijn hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk.
Dura lex, sed lex

LeenW

#7 , 01 jan 2015 16:48

Klaarblijkelijk? Waarom zou dit geen vzw (of zelfs andere vennootschapsvorm) kunnen zijn?

roharro

#8 , 01 jan 2015 16:56

Aangezien het hier klaarblijkelijk om een feitelijke vereniging gaat bezit deze geen juridische grond (geen eigen rechtspersoonlijkheid), kan zij geen verbintenissen aangaan, geen eigendommen bezitten, geen schenkingen of legaten aanvaarden en zijn het de individuele leden die zich persoonlijk verbinden tot de verplichtingen van de vereniging.
M.a.w. enkel en alleen de leden zijn hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk.
Wat heeft dat met uw vraag te maken?
Denk je dat die flikken schenkingen en legaten onrechtmatig opstrijken????
Waarom zouden ze zich niet in een clubje mogen verenigen voor hun vrijetijdsbesteding?

Ik veronderstel dat het Comité Shit toch ook geen rechtspersoonlijkheid heeft....

Comité Shit
Topic Starter

#9 , 01 jan 2015 17:48

... ... ... Denk je dat die flikken schenkingen en legaten onrechtmatig opstrijken??? ... ... ...
Geen flauw idee.

Maar zou het niet kunnen dat bvb. bij een alcoholcontrole de sponsors een licht voordeel genieten t.o.v. de niet-sponsors.
Dura lex, sed lex

BloodNight

#10 , 01 jan 2015 17:53

" Als Blue Knight, zweer ik in eer en geweten en met trots het motorrijden en de veiligheid te promoten door een voorbeeld te zijn voor het veilig gebruik, manipuleren en genot van een motorfiets. Ten allen tijde zal ik mij inzetten om de relatie tussen de motorrijders uit het politiemilieu en het grote publiek te verbeteren. Onze broederlijke geest zal mij altijd leiden bij mijn relatie tot andere Blue Knights "

"opbrengst gaat naar een goed doel"

De smeerlappen!

Comité Shit
Topic Starter

#11 , 01 jan 2015 17:55

Heeft iemand er enig idee van wat er met "... het grote publiek ..." bedoeld wordt?
Dura lex, sed lex

giserke

#12 , 01 jan 2015 17:57

Het is een gevoelige grens die moeilijk te controleren valt.
Mogen agenten zich verenigen? Natuurlijk
Mogen verenigingen gesponsord worden? Natuurlijk

Maar wat met een vereniging met alleen politieagenten die worden gesponsord door bedrijven?
De lijn met omkoping is flinterdun.
Hoe gaan die politie agenten redeneren vb bij een aanbesteding voor de politie?
Hoe gaan de concurrenten daarop reageren wanneer ze weten dat een van de andere kandidaten een politievereniging sponsort?
Hoe gaan die politieagenten functioneren als ze een sponsor op het raampje tikken om te blazen?

Ethisch gezien zou ik eerder zeggen dat dit niet kan. Alleen, wettelijk is het wel in orde.
Laatst gewijzigd door giserke op 01 jan 2015 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Comité Shit
Topic Starter

#13 , 01 jan 2015 18:00

Het is wettelijk ook niet in orde evenals het inzamelen van geld voor "het goede doel".
Dura lex, sed lex

LeenW

#14 , 01 jan 2015 18:14

Het is niet alleen voor politie, douane en zo zit er ook bij volgens hun site.

Enfin, ik begrijp wel dat het in de richting van omkopen gaat, maar politieagenten hebben even goed recht op een privéleven en alle burgerlijke vrijheden die daar bij horen.

En waarom zou geld inzamelen voor het goede doel een misdaad zijn?

roharro

#15 , 01 jan 2015 18:15

@giserke en @comitéshit:
zijn jullie soms lid van de feitelijke vereniging "Spijkers op laag water zoeken"??????

Dit is uiteraard wettelijk volledig in orde.
Vrijheid van vereniging, een grondwet,....weet je wel.

Ik denk dat er hier enkelen met iets op hun maag zitten....

Terug naar “Andere”