Deze morgen was ik getuige van volgend voorval in een supermarkt Delhaize Proxi.
Een nette heer passeerde voorbij de kassa, had blijkbaar geen aankopen gedaan en had een klein plastiek draagtasje bij zich (publiciteit Humo).
Hierin bleek nadien enkel wat briefwisseling van de persoon zelf te zitten.
De (onvriendelijke) kassierster vroeg of ze de inhoud mocht controleren, wat de man weigerde. Hij voelde zich duidelijk geviseerd.
Hij vroeg een gesprek met de zaakvoerder.
Toen die uiteindelijk kwam opdagen verklaarde hij dat elke personeelslid in het warenhuis het recht heeft klanten te controleren, dat waren de 'spelregels'.
Een verontschuldiging van de gerant kon er niet af, hij zou de politie bellen als de klant dat wou.
Hoe klantonvriendelijk kan men zijn!
Toen vroeg ik me toch af of hierover enige regelgeving bestaat: wat kan, wat mag, door wie, wanneer?
Ik kon de man wel enigszins begrijpen. Hij voelde zich beschuldigd van mogelijke diefstal zonder dat hiervan enig vermoeden was.
Ik zie dagelijks vele tientallen vrouwen met een handtas voorbij de kassa's passeren, die niet worden gevraagd de inhoud te tonen.
Kan/mag in een handelszaak iedereen zomaar iedereen controleren zonder dat daar enige aanleiding toe is?
Begrijp me niet verkeerd, ik kan natuurlijk ook wel de zaakvoerder enigszins begrijpen, hij hoeft zich niet te laten bestelen.
Maar dan lijkt me controle enkel verantwoord als er een ernstig vermoeden is.
Want iedereen kan een potentiële dief zijn. Wie ga je dan aanspreken en wie niet?