mag je een afgewezen asielzoeker onderdak geven?

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

mag je een afgewezen asielzoeker onderdak geven?

#1 , 08 sep 2014 16:15

Ik ken een persoon die officieel het bevel kreeg het grondgebied te verlaten nadat hij de tweede keer tevergeefs gepoogd had asiel aan te vragen.
Feit is dat deze man geen onderdak heeft, geen inkomen en geen rechten heeft op hulp van het ocmw.
Ikzelf heb nog een slaapplaats en wil de man wel tijdelijk helpen, maar mag ik dat?
In paribus causis paria iura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38772

#2 , 08 sep 2014 19:00

Uiteraard mag u dat ... alleen als blijkt dat de persoon die u binnen pakt nog juridische problemen heeft of schulden kan GDW of politie al naargelang de feiten bij u huiszoeking komen doen of uw bezittingen in beslag nemen.
Nu een bevel om het grondgebied van het rijk ( en de Schengenlanden) wordt zomaar niet afgeleverd daar zijn redenen voor.
Als de persoon vindt dat het niet correct is zal hij via de correcte weg beroep moeten aantekenen.
In een aantal gevallen hebben uitgewezen asielzoekers ook nog een strafblad ( winkeldiefstallen bvb)
Hoe gaat u die onderhouden ? Inschrijven kan u hem/haar zo wie zo niet.
Mogelijk komt men bij u terecht indien persoon effectief wordt uitgewezen om de kosten (vlucht) te betalen? Bent u daar toe bereid?

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 08 sep 2014 21:04

Mogelijk komt men bij u terecht indien persoon effectief wordt uitgewezen om de kosten (vlucht) te betalen? Bent u daar toe bereid?
Meent u dat? Gewoon omdat ik een persoon in nood een slaapplaats aanbied? Waar in de wet staat dat? Welke wettekst zegt dat?

In de wet staat iets over "de garant die een verbintenis tot tenlasteneming onderschreven heeft voor de betrokken vreemdeling".
Verder lees ik:
Privé-personen kunnen zich afhankelijk van hun middelen van bestaan garant stellen voor meerdere vreemdelingen. In principe dient er een model bijlage 3bis opgesteld te worden per vreemdeling (en zijn echtgeno(o)t(e) en minderjarige kinderen ten laste) die men ten laste neemt.
(9 SEPTEMBER 1998. - Omzendbrief betreffende de verbintenis tot tenlasteneming zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van <vreemdelingen>.)

Dat gaat dus over het ondertekenen van een officiële verbintenis tot tenlastenneming.

Ik stel mij niet garant, dus geldt dit niet voor mij, denk ik, Fransciscus. Kan dat? Ik bied enkel (eventueel) vrijblijvend een slaapplaats aan.
In paribus causis paria iura

Reclame

Terug naar “Andere”