uitreksel strafregister

vandevyver
Topic Starter

uitreksel strafregister

#1 , 28 jul 2014 12:17

Rare dingen 3 tal maanden geleden vraag ik een uitreksel uit het strafregister voor te werken bij de lijn als bestuurder.
Krijg ik een uitreksel met 2 verkeers overtreding er op 1 geen autogordel en hond niet aan de leiband.
Nu donderdag vraag ik terug eentje aan voor te werken in de haven van zeebrugge als haven arbeider krijg ik er eentje en ze keren terug tot in 1998.
daar staat er op 4 veroordeling rond een faillissement dat ik heb gehad.
Mijn vraag is nu is er een willekeur van hoe men een uitreksel krijgt?voor als bestuurder en met mensen om gaan staat er maar 2 resente veroordelen op.
Voor het laden en lossen van schepen moet men 16 jaar terug keren?
Begrijpen wie begrijpen kan
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2014 12:20

Voor lijn bestuurder heb je model 2 nodig en voor havenarbeider heb je zelfs model 3 nodig !!!

En vandaar het verschil.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#3 , 28 jul 2014 12:42

http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300117421" onclick="window.open(this.href);return false;
Werken als havenarbeider .... indien er bv goederen naar USA aankomen of verzonden worden zal er nog een 'diepgaand' onderzoek gebeuren om uw 'clearance' te krijgen.

Reclame

vandevyver
Topic Starter

#4 , 28 jul 2014 13:18

Voor lijn bestuurder heb je model 2 nodig en voor havenarbeider heb je zelfs model 3 nodig !!!

En vandaar het verschil.
Sorry ok dan word het nog beter want heb hier een model 1 in toepassing van art 595 sv.
Dus zo als ik het begrijp zal ik volgens het belgisch gerecht eeuwig achtervolgd worden.
Kan nu aannemen moest ik voor de politie,gerecht,leraar,opvoeder,kinderen enz
En heb niemand vermoord,bestolen enz enz ben overkop gegaan met mijn firma.

JPV

#5 , 29 jul 2014 07:25

het gaat niet over het feit dat je failliet bent gegaan, wel dat je strafbare feiten hebt gepleegd tijdens dat faillissement. Kans is dus groot dat je op dat moment wel degelijk iemand hebt bestolen (gezien strafbare feiten bij een faillissement meestal met geld/verduisteren goederen te maken hebben). Ook de overheid kan bestolen worden, hé.

denlowie

#6 , 29 jul 2014 08:22

Zoals JPV schreef kan er strafbare feiten gepleegd zijn, want bij ieder faillissement word er ook een straf onderzoek gestart door het parket die parallel loopt met het onderzoek van de curator, de curator moet 2 maanden na het vonnis een lijst opstellen, de memorie van de curator, is een door het parket opgestelde vragenlijst, toegespitst op elementen die van belang kunnen zijn voor het strafonderzoek.
Wat vervolgt men ?
Voornamelijk BTW carrousels, verduistering van activa, vennootschappen met fictieve zetel en frauduleuze vennootschappen die zijn opgericht om in korte tijd een groot aantal ongedekte cheques uit te schrijven.
Uitzonderlijk, bij echte zware fraude, wordt een gerechtelijk onderzoek gestart.

Normaal staat een faillissement niet op je bewijs van goed gedrag.

giserke

#7 , 29 jul 2014 09:10

Wat zijn de termijnen dat die feiten gewist worden op je strafregister?

denlowie

#8 , 29 jul 2014 09:39

Wat zijn de termijnen dat die feiten gewist worden op je strafregister?.

Een politiestraf, door een Politierechtbank, wordt na 3 jaar automatisch gewist uit het strafregister.

Een politiestraf is een veroordeling tot een overtreding = kleiner misdrijf. Een politiestraf = een gevangenisstraf van 1-7 dagen en/of een geldboete van 1-25 euro, of een werkstraf van 20-45 uren.

Om een veroordeling tot een hogere straf, door een politierechtbank of een correctionele rechtbank, te laten wissen moet de veroordeelde zelf eerherstel = herstel in eer en rechten in strafzaken aanvragen.

vandevyver
Topic Starter

#9 , 29 jul 2014 12:26

ok allemaal goed en wel maar de uitspraak was in 1998 dus 16 jaar geleden,nu kga der nie deprie over worden of zelfmoord neigi over hebben maar tenslotte kheb niemand vermoord,hellaas als je overkop gaat zijn er altijd slachtoffers nu deze zijn al een heeel lange tijd geleden vergoed geweest vermits het een BVBA was en er minder dan 750.000 fr schulden waren.En zo als je weet zit je in een BVBA met min 3 personen en 1 persoon heefd bedriegelijke feiten gepleegd ,maar ik was de zaakvoerder en ik heb de zaak aan rollen gebracht klacht neer gelegd bij de BOB boeken neer gelegd enz .en sta mij hier nie te verschonen maar toch moet dat blijven vermeld worden.mja wat zeggen ze weer hier in belgie eens een crimineel altijd een crimineel.

denlowie

#10 , 29 jul 2014 12:41

Mocht ik u zijn zou ik toch eerherstel aanvragen, en ja 16 jaar geleden werd een faillissement ook heel anders bekeken, zelfs werden soms gefailleerden in de cel gestoken, waren die misdadigers, zeker niet!!
De meeste faillissement zijn nu nog steeds door pech en misrekening, en onvoldoende cash.

Gelukkig is de faillissementswet aangepast en gewijzigd in 2005, waardoor hij ook menselijker is geworden.

JPV

#11 , 29 jul 2014 12:45

"wat zeggen ze weer hier in belgie eens een crimineel altijd een crimineel."

het is jammer dat je net zoiets zegt, gezien in België je wel degelijk eerherstel kan aanvragen. Ze zeggen veel in België, maar vaak zijn de mensen die het meest zeggen niet de mensen die er ook maar iets van kennen.

Vraag dus eerherstel aan en kom daarna hier terug mocht er nog een probleem zijn.

vandevyver
Topic Starter

#12 , 29 jul 2014 14:20

inderd heb ik ook overwogen en opgezocht, maar wat je allemaal moet doen en dan uitgenodigd worden en je eigen motivatie moet aan geven enz.
kijk zo zie ik het zijn het zeer ernstige zaken ok dat ze heel ver terug keren geen prob.
maar na 16 jaar vind ik niet dat ik nu eerhersel moet aanvragen zou gewoon niet meer moeten vermeld worden uit genomen dat je kijkt voor een vb functie ofzo.

Franciscus

#13 , 29 jul 2014 22:21

Opgelet politierechtbanken spreken ook straffen uit die hoger zijn dan de 'politiestraffen' en is er een langere 'verjaringsperiode'.
Daarom al drie verschillende modellen van uittreksel strafregister.
Opgelet is niet hetzelfde als een inlichtingenbulletin dat ook door politie kan opgesteld worden bij bepaalde feiten of een moraliteitsonderzoek waar uw familie en ook vrienden en buren worden ondervraagd.

Wat u vindt inzake wat eerherstel zou moeten zijn of doen doet er weinig toe. Ofwel vraagt u het aan of wel niet. Ga eens langs uw kwartierinspecteur want deze zal het grootste deel van het onderzoek moeten doen.

Zoals reeds gezegd voor 'havenarbeider' kan het inderdaad zijn dat het 'zwaarste' type nodig is net omdat het een functie is die veel 'bedrog' mogelijk maakt.
Vraag het aan... indien parket (procureur des Konings) toch vindt dat het nog te vroeg is zal gevraagd worden uw aanvraag in te trekken. Dit om te vermijden dat men bij weigering automatisch terug een langere periode heeft. (praktische info).

Het is aan de wetgever om dit eventueel te wijzigen.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138442.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 jul 2014 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#14 , 30 jul 2014 08:27

maar na 16 jaar vind ik niet dat ik nu eerhersel moet aanvragen zou gewoon niet meer moeten vermeld worden uit genomen dat je kijkt voor een vb functie ofzo.
Het wordt dan ook niet zomaar vermeldt. Enkel voor vb-functie-jobs, zoals deze die u nu aanvraagt, moet dit nog steeds vermeld worden. Indien u veroordeeld bent voor fraude is dit, zoals Franciscus aangeeft, iets wat in de haven niet echt geapprecieerd wordt (toch niet bij de zuivere types).

denlowie

#15 , 30 jul 2014 09:01

Een normaal faillissementsvonnis word nooit vermeld in een uittreksel uit het strafregister.

Terug naar “Andere”