langdurige geluidshinder zwembadfilter

bompie00
Topic Starter

langdurige geluidshinder zwembadfilter

#1 , 27 jul 2014 23:49

Hallo iedereen,

Sinds een goede week hebben onze buren hun zwembad met filterinstallatie geïnstalleerd, allemaal mooi en wel met dit prachtig weer. Eén nadelig aspect van deze zaak is dat als de pomp draait deze continu een eentonig hinderlijk geluid maakt en dit elke dag vanaf ongeveer 11u tot 19u30 behalve op zondag niet. Er is al tweemaal een kort gesprek geweest waarop zij een poging hebben ondernomen om de omkasting rond de pomp te isoleren en waar wij voorgesteld hebben om op verschillende tijdstippen te filteren bv in de nacht (dan horen wij de pomp toch niet) of een deel in de voormiddag en namiddag. jammer genoeg zonder resultaat en met de verkeerde isolatie. Verder contact is nog zeer moeilijk daar zij van mening zijn dat wij overdrijven als we het hinderlijk vinden om op elk moment van de dag hetzelfde geluid te horen. Op vlak van decibels zitten zij niet te hoog vermoeden wij. Graag hadden wij enig advies gekregen. groetjes Ludo.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2014 00:06

Aan de (milieu)politie eens vragen een geluidsmeting te komen doen.
Heb het ooit gedaan wegens een door de honden en zeer jonge kinderen blijkbaar hoorbaar geluid. ( is ander soort meting) maar bleek dat er inderdaad een ultrasoon geluid werd veroorzaakt door een loszittende klep ( in een grote wasserij). Hebben de klep moeten herstellen.
Pomp moet zo wie zo voldoen aan de voorwaarden van machines.

LeenW

#3 , 28 jul 2014 09:38

Het er hier ook zo een zitten sinds een week. Het maakt het geluid van een trage computer, zeker niet te luid, maar 's nachts wel irritant.

Reclame

Franciscus

#4 , 28 jul 2014 13:09

Geluid zeker s'nachts mag niet boven de ik denk dbA 35 gaan -- gemeten bij u thuis met ramen TOE
als vb
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8758,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;

bompie00
Topic Starter

#5 , 28 jul 2014 19:48

Ze zitten niet aan de limiet denk ik [bijna 100% zeker] en de andere buren hebben er geen last van zeggen ze, ik ben het al gaan vragen. Als ze bijv om 12u s'nachts beginnen met filteren door middel van een timer tot een uur of 8 s'morgens is er al veel opgelost, ik hoor het niet en zij hebben goedkoop gefilterd. Ik heb hun dat voorstel gedaan en als antwoord kreeg ik te horen dat het niet goed is voor de pomp.

Kali

#6 , 28 jul 2014 20:46

Het is overdag wanneer de zon schijnt dat het water niet lag blijven stilstaan omwille van algenvorming...(persoonlijke ervaring)
De wetensppelijke uitleg kan iemand anders wss wel geven.

bompie00
Topic Starter

#7 , 28 jul 2014 21:16

Dan blijft er niet veel meer mogelijk dan hun omkasting nog beter te isoleren met bv eierkartons en lijkt me ook niet zo duur. dit zou al heel veel effect hebben, de geluidsgolven worden op deze manier geabsorbeerd. Daarnaast kan men ook nog echte geluidsisolatie gebruiken zoals in een drumlokaal of zo. Er komt bemiddeling met de wijkagent en dan kijken we wel wat er overeen te komen valt.

Franciscus

#8 , 28 jul 2014 22:51

Opgelet overlast zeker geluidsoverlast is OOK overdag strafbaar.
Dus ook overdag kan politie metingen doen.
Daarbij mag de machine nooit meer dbA produceren dan volgens het aanwezige label aanwezig is.
(Alleen is dat dat weer in 'labo' omgeving meetbaar.

Terug naar “Andere”