Futiliteit met politie

flurkenneth
Topic Starter

Futiliteit met politie

#1 , 12 jul 2014 12:31

Hallo , gisteren heeft mijn jongere broer bij het naar huis gaan van een festival iets op de politie (fietspatrouille) geroepen
(hij weet niet meer precies wat maar het zal wel een lichte belediging geweest zijn neem ik aan)

zij kwam dus direct terug en vroegen zijn identiteitskaart en hebben in een nota boekje zijn naam en gegevens en ook diens gsm nummer opgeschreven :)

hij zit met wat schrik en nu is mijn vraag : gaat hij hier nog iets van horen ??

zoja kan dit een boete worden ?

bij voordaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 jul 2014 13:02

Smaad aan de politie is strafbaar

flurkenneth
Topic Starter

#3 , 12 jul 2014 13:13

juist maar dan moet er toch een proces verbaal opgemaakt zijn , niet ?

Reclame

Turaki

#4 , 12 jul 2014 13:18

juist maar dan moet er toch een proces verbaal opgemaakt zijn , niet ?
En elke agent moet een computer bij zich hebben om dit meteen op te maken...

Serieus, vaststellingen worden vaak pas achteraf, in het kantoor, in een PV gegoten.

flurkenneth
Topic Starter

#5 , 12 jul 2014 14:26

neen maar dacht op papier :) soit , bedankt voor de info !

enig idee hoelang dit duurt eer hij er iets van hoort dan ?
kopie van pv moet altijd verzonden worden niet ??

LeenW

#6 , 12 jul 2014 21:29

neen maar dacht op papier :) soit , bedankt voor de info !

enig idee hoelang dit duurt eer hij er iets van hoort dan ?
kopie van pv moet altijd verzonden worden niet ??
Welkom in 2014 ;)

PV moet binnen de 2 weken komen, of het verliest zijn bijzondere bewijswaarde.

BloodNight

#7 , 13 jul 2014 10:39

Fout! U krijgt helemaal geen afschrift. Dit zijn feiten dat in principe naar de correctionele rechtbank gaan, niet naar de politierechtbank.
Als het over verkeersgerelateerde feiten gaat is er sprake van bijzondere bewijskracht, anders niet.
"Jongere broer" kan zich misschien beter eens gaan excuseren voor zijn gedrag! en vragen om een verklaring af te leggen....

eylis

#8 , 13 jul 2014 10:51

bedenking...moét je (als minderjarige) aan de politie je GSM-nummer geven als ze dat vragen??
Immers: de politie heeft (bij de vaststelling) je gegevens en kan je contacteren. Waarom zou je je privéGSM-nummer moeten doorspelen? Voor een informeel gesprekje met de minderjarige? Daar zou ik als gezagsdragende ouder én aanspreekpunt van mijn minderjarig kind voor wettelijke zaken dan toch even bij steigeren....

BloodNight

#9 , 13 jul 2014 11:43

Ik zou eerder steigeren moest mijn kind zo tegen politie spreken. Lap rond zijn oren... en direct naar politie gaan om te verontschuldigen! Zal een verschil in waarde zijn misschien.
Wat zou politie nu eenmaal "fout" kunnen doen met een gsm nummer...Men wil gewoon je kunnen contacteren als het nodig is, bv als er geen reactie op uitnodiging tot verhoor komt.
Wil je het gsm nummer niet geven, geef het dan niet. Dan zal de politie de gsm nemen en zelf het opzoeken. Dit samen met het IMEI nummer van de gsm. Op welke basis: vermoede dat de gsm gestolen is aangezien de persoon in kwestie misschien wel iets wil verbergen.
Voor zover ik weet is het in België ook nog vrij om te vragen wat je wil.

flurkenneth
Topic Starter

#10 , 13 jul 2014 14:21

hij is niet minderjarig , maar er werd door een heel deel mensen geroepen op de politie en zij fietsten een stukje verder en draaiden zich toen om en kwam om de identiteit vragen (waren op terugweg van het festival en liep een heel deel volk)

zij hebben toen alle gegevens opgeschreven in een notitieboekje en mijn broerke had nog wat tegen gesproken tegen de vrouwelijke agente , dat was mss niet zo slim dus ze zei tegen hem "gij hoort nog van mij' en tegen ons (waren met 5) zeiden ze niks.

kweet nu niet wat zij kunnen doen nu ? is toch geen direct bewijs ook niet ??

volgens mij gaat hij er niets meer van horen toch ?

Turaki

#11 , 13 jul 2014 15:10

is toch geen direct bewijs ook niet ??
PV geldt als bewezen tenzij tegendeel bewezen wordt. Dus ja, woord van de agente is voldoende.

BloodNight

#12 , 13 jul 2014 15:38

Dat is enkel bij verkeer gerelateerde feiten, smaad heeft niets met verkeer te maken. Maw tegendeel moet niet bewezen worden! Echter de rechter zal eerder geloof hechten aan hetgeen wat een Inspecteur (of meerdere) zeggen dan de verdachte zegt? U broer zal waarschijnlijk een boete krijgen tenzij hij voorafgaande heeft.

LeenW

#13 , 13 jul 2014 15:56

een (voorwaardelijke) gevangenisstraf was ook mogelijk, dacht ik?

flurkenneth
Topic Starter

#14 , 13 jul 2014 16:42

een gevangenisstraft voor zoiets ?? da lijkt me wel overdreven , als hij zijn eventuele boete niet betaald mss maar anders ??

ze wisten niet eens zeker of hij het was want ze vroegen gewoon van wie heeft er nu geroepen ?

LeenW

#15 , 13 jul 2014 17:47

een gevangenisstraft voor zoiets ?? da lijkt me wel overdreven , als hij zijn eventuele boete niet betaald mss maar anders ??

ze wisten niet eens zeker of hij het was want ze vroegen gewoon van wie heeft er nu geroepen ?
Ik denk dat u de ernst van de situatie niet inziet. Dit is geen "futiliteit", google maar eens enkele veroordelingen. Ja, het kan dat de politie dit gewoon gaat klasseren, maar het kan ook dat die agenten er absoluut niet mee kunnen lachen en ermee voortgaan. Dan is een veroordeling zeker mogelijk.

Terug naar “Andere”