Klassiek chat probleem

AfricanLover
Topic Starter

Klassiek chat probleem

#1 , 02 mar 2013 22:02

Als vrijgezel kom ik vrijwel dagelijks op een aantal erotische chatboxen.

Afgelopen woensdag was ik weer eens aan het chatten en geraakte ik in gesprek met persoon X. Het contact verliep vlot, maar wegens problemen met de box besloten we over te gaan op MSN. We wisselden onze msn-adressen hiervoor uit. 5 minuten later waren we weer aan de praat.

Nog geen 15 minuten later kom ik een probleem tegen: ze bleek minderjarig te zijn. 17 om precies te zijn, ik ben er 37. Ik verontschuldigde me direct, en wist er in alle eerlijkheid geen blijf mee.... De chat ging echter ver en bleef seksueel getint hoewel ik duidelijk liet verstaan haar minderjarigheid wel als een probleem te zien. Ook al wond ze mij nog zo op.

Een dag later stond ze online en geraakten we opnieuw even aan de praat en vroeg ik haar om een gewone foto. Op zich had ik er geen seksuele bedoelingen mee, ik was voornamelijk nieuwsgierig. Na dat ene berichtje hoorde ik niets meer. Wat later zei ze weg te moeten, daarna niets meer vernomen. Zelfs niet op een e-mailtje waarin ik me verontschuldigde

Afgelopen vrijdag ontving ik een nu nog onbekend aangetekend schrijven.

Nu zit ik dus met de schrik.... Kan dit van de politie zijn ivm. het gesprek? Al bij al was het vrij onschuldig, en waren er geen aanstalten gemaakt om verder te gaan dan daar. Zeker niet nadat ik had gemerkt dat ze minderjarig bleek te zijn.

Voor mij is het een gekend klassiek probleem... Je komt iemand tegen op de box, je hebt geen idee wie wat er echt aan de andere kant ligt. Zo staan er nu nog een paar mensen in mijn msn waar ik mijn vragen over heb, hoewel ze altijd beweert hebben meerderjarig te zijn...

Waar ligt in Belgie de grens? Zo las ik over "grooming"?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 03 mar 2013 00:42

Wanneer u het aangetekend schrijven gaat ophalen , dan zult u weten wat er in staat .
Het kan met totaal andere zaken te maken hebben .
Het kan ook met uw chat te maken hebben . Indien dit laatste , kunt u het probleem hier verder toelichten.
Momenteel is er blijkbaar nog niets strafbaars gebeurd ( aan de hand van uw uitleg ) .
Grooming is een vrij agressieve manier van werken , die niet altijd het gewenste resultaat oplevert voor degenen die er gebruik van maken .
Opletten natuurlijk met minderjarigen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

AfricanLover
Topic Starter

#3 , 03 mar 2013 11:37

Ik las hier dat de politie een aanvraag voor verhoor niet aangetekend opstuurt, of kan het nog iets anders zijn?

Ik ben altijd voorzichtig op dat vlak, alleen... je weet nooit met wie je te maken hebt op een chat. In België steigeren ze nogal makkelijk over dit onderwerp, vandaar mijn angst.

Wanneer wordt het wel strafbaar?

Reclame

patjebrussel

#4 , 03 mar 2013 12:45

Ik weet niet of het strafbaar is om met een minderjarige te chatten. Een verantwoordelijkheid ligt zeker aan de andere kant, als ze zich aanmelden op een site, hun leeftijd vervalsen om lid te kunnen worden. Verder, had je het nooit geweten met een brief hadden ze een vermoeden, maar ze hadden al lang binnengevallen om je computers in beslag te nemen.
Je bent zelf volwassen genoeg om te weten waar de grens ligt. Chatten met een minderjarige : so what. Persoon vragen rare dingen voor de cam, zelf je 'edele' tonen en dergelijke, dat zal er wel ferm over zijn zeker ?
Afspraken maken om een minderjarige te ontmoeten in een donker park, ook wel zeker ?

freelance

#5 , 03 mar 2013 13:05

HOOFDSTUK V. - AANRANDING VAN DE EERBAARHEID EN VERKRACHTING.
Strafwetboek :
Art. 372. (Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 15-05-1912, art. 48> Elke aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een kind van het mannelijke of vrouwelijke geslacht beneden de volle leeftijd van zestien jaar, wordt gestraft met opsluiting (van vijf jaar tot tien jaar). <W 2000-11-28/35, art. 6, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001>
(De aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging door een bloedverwant in de opgaande lijn of adoptant gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een minderjarige, zelfs indien deze de volle leeftijd van zestien jaar heeft bereikt, maar niet ontvoogd is door het huwelijk, wordt gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar. Dezelfde straf wordt toegepast indien de schuldige hetzij de broer of de zus van het minderjarige slachtoffer is of ieder ander persoon die een soortgelijke positie heeft in het gezin, hetzij onverschillig welke persoon die gewoonlijk of occasioneel met het slachtoffer samenwoont en die over dat slachtoffer gezag heeft.) <W 2000-11-28/35, art. 6, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001>

Chatten op zich kan geen strafbaar feit zijn . Wat ook de inhoud moge zijn .
Concrete voorstellen tot ontmoeting kan al een begin zijn .Foto's opvragen mogelijks ook , indien expliciet erotisch getint .
Dan moet nog altijd aangetoond worden , dat aangeklaagde persoon duidelijk de bedoeling had minderjarigen te lokken .
Ook de andere partij heeft een verantwoordelijkheid ( uitlokken ) .
Als politie een verhoor zou willen afnemen , zullen er al ernstige aanwijzingen of klachten moeten zijn .
Chatsessies gebeuren dagelijks door honderden mensen ( alleen al in België ) . Kunnen ze toch niet allemaal in de gaten houden .

FreelancerIT

#6 , 03 mar 2013 13:21

Mja.... 't Probleem is en blijft - zoals TS ook aangeeft - je hebt vaak totaal geen idee met wie of wat je aan het praten bent. Zelfs voor een cam... Een meisje van 16 kan zich heel makkelijk uitgeven voor iemand van 19 à 20... Hoe ga je dat controleren? Als er dan een afspraak van komt, wie is er dan aansprakelijk? De meerderjarige die nog steeds in goeder trouw denkt te maken te hebben met iemand van 18 of ouder?

Het blijft allemaal wat wazig en - zoals zo vaak als het met kinderen te maken heeft - overdrijven mensen graag...

freelance

#7 , 03 mar 2013 14:49

Wanneer wordt het wel strafbaar?
Dit is een materie waar de strafgrenzen en definities zeer fluïde over zijn .
Bij een inbeschuldigingstelling moeten er dan ook harde bewijzen zijn .
De betrokken onderzoeksdiensten zullen daar ook zeer zwijgzaam over zijn ( zoiets als de staatsveiligheid ) .
Al te veel bekend maken over hun onderzoeksmethodes zou mensen wel eens op ideeën kunnen brengen , om dit te omzeilen .

Anderzijds denk ik dat de betrokken onderzoeksdiensten zich ook eerder gaan richten op duidelijke gevallen van minderjarigheid ( laat ons zeggen kinderen onder 12 jaar ) omdat hier bewijskracht veel gemakkelijker is .
Of iemand nu 16 , 17 of 18 is , is al veel moeilijker te bewijzen aan de hand van chat of zelfs foto's .

patjebrussel

#8 , 03 mar 2013 15:14

Kinderen staan niet boven de wet. Dat is hier een tijdje zo geweest, waar papa's in vechtscheidingen prompt den bak invlogen omdat ze een foto hebben gevonden met papa en dochtertje in bad. Of grootouders waar ze een flessenopenen hebben gevonden met erotische tekening. Tot het belachlijke toe.
Maar het ging hier over erotisch chatten dacht ik. Ik veronderstel dat je op dat soort sites, een leeftijdsgrens is. Als dat 'kind' liegt om ook erotisch te chatten, dan zie ik niet in waar OP verkeerd is. En kinderen kunnen ook de knop afzetten, ze zijn beter in computers dan wij.
Als het niet gaat om een site met leeftijdsgrens, en het 'kind' lieegt alsnog over haar leeftijd, tja, dan is het nog erger en kan je al zeker de OP niets verwijten.

En ik ga akkoord met freelancerIT , men overdrijft nogal rap. OP is verder volwassen genoeg om de grens te bepalen. Ik zou me niet al teveel ongerust maken, dat aangetekend schrijven zal wel iets anders zijn denk ik.
Pas verder op met scams en uitlokking. Want die zijn er ook.

Mariette

#9 , 03 mar 2013 19:05

Op het ogenblik dat het meisje vertelt dat ze 17 is en dus minderjarig, kan je netjes afscheid nemen, haar van MSN verwijderen, de MSN afsluiten en je computer afzetten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mar 2013 19:15

Topicstarter is volwassen genoeg om te weten dat de WET de grens heeft gesteld. Ik wist het niet, ik had geen idee.... zééér zwak argument.

patjebrussel

#11 , 03 mar 2013 20:29

Topicstarter is volwassen genoeg om te weten dat de WET de grens heeft gesteld. Ik wist het niet, ik had geen idee.... zééér zwak argument.
Waar staat in de wet dat je met een minderjarige niet mag chatten ? En waar staat over welke onderwerpen dan die gesprekken mogen gaan of niet ?
Waar staat ook dat minderjarigen mogen liegen over hun leeftijden ? Ik ga er nog altijd vanuit dat de erotische chatbox een leeftijdsgrens heeft ingesteld.

FreelancerIT

#12 , 04 mar 2013 00:42

Hoe zwak het ook als argument kan zijn, het is - volgens mij - vaak genoeg het geval.

Situaties zoals in de V.S. (mensen die proberen kinderlokkers te "ontmaskeren") zullen ook hier wel schering en inslag zijn. Hoe regelmatig wordt er niet onterecht aan de alarmbel getrokken? Als de wetgeving in België inderdaad fluïde te noemen is, wordt het hoog tijd om daar verandering in te brengen?

Bovendien: waar ligt die grens? Is TS strafbaar bezig met het erotisch chatten met een meisje dat pas op MSN vertelt 17 jaar te zijn? Of dient TS op dat moment echt al het contact te verbreken?
Laatst gewijzigd door FreelancerIT op 04 mar 2013 00:49, 2 keer totaal gewijzigd.

FreelancerIT

#13 , 04 mar 2013 00:44

Op het ogenblik dat het meisje vertelt dat ze 17 is en dus minderjarig, kan je netjes afscheid nemen, haar van MSN verwijderen, de MSN afsluiten en je computer afzetten.
Of de wetgever kan zich wat realistischer opstellen en zich afvragen of je in het geval van een zeventienjarige nog van kinderlokking en/of kindermishandeling kan spreken...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 mar 2013 09:01

Ik blijf wel benieuwd waarover dit aangetekend schrijven van de topic starter nu ging?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabo

#15 , 04 mar 2013 11:34

Woensdag chatten, en vrijdag een aangetekend schrijven. Lijkt mij onmogelijk snel te gaan.
Jabo

Terug naar “Andere”