vraag mbt de rechten van een ondervraagde

knnth
Topic Starter
Berichten: 3

vraag mbt de rechten van een ondervraagde

#1 , 28 dec 2011 15:32

goedemiddag allen

gisteravond was ik met mijn scooter aan het rijden omstreeks 00.30 uur. (ik ben meerderjarig , voor zover het nuttige info is ).
tot ik een wegcontrole tegenkwam. ik had iets gedronken en met gedachten waar ik nu nog spijt van heb ben ik doorgereden en ben ik niet gestopt voor de controle. hierop achtervolgde de agenten mij. enkele seconden nadat ik was doorgereden wist ik dat ik in fout was en stopte ik alsnog om verdere ongelukken en problemen te voorkomen. ik zette mijn scooter uit en de agenten stapten uit hun combi.

het eerste woord wat uit mijn mond kwam was sorry, ik wist immers dat ik verkeerd was en dat het helemaal niet slim was om niet te stoppen. hierop antwoordt een van de agenten met: " kom,geef u papieren, zijt ge een debiel ofwa?"
ik geef rustig mijn papieren die ook volledig in orde waren en gaf geen verdere commentaar. weer begon dezelfde agent mij aan te spreken voor "debiel". ik bleef rustig en vroeg ter bevestiging nog als hij meende wat hij zei,en dat hij mij echt een debiel vond. hierop antwoordde hij duidelijk gefrustreerd: " ja gij zijt ne dikke debiel ! ".

ik besloot er niet verder op in te gaan,anders zou ik ook nog een boete krijgen wegens smaad tegen de politie en dat wou ik helemaal niet.
mijn scooter werd aan de zijkant van de straat achtergelaten en ik moest mee naar het politiebureau. eenmaal aangekomen op het bureau moest ik een ademtest afleggen omdat ik had gedronken. hiervoor hebben ze mij laten weten dat ik de kans krijg voor 15 minuten uitstel. die heb ik dan ook genomen en heb daarna geblazen. positief.
na de positieve ademtest heeft de collega(niet de agent die me uitschold) mijn verklaring opgesteld.

wanneer deze was uitgeprint kreeg ik van de agent de kans om de verklaring grondig door te lezen en eventuele zaken aan te passen.
ik was net begonnen met lezen terwijl ineens de agent die me uitschold terug in de kamer komt, en leunt tegen de andere stoel. hij begint te vragen wat mijn probleem is ,en wat er met mij scheelt. ik antwoord gewoon: " meneer ik ben mijn verklaring aan het lezen,mag ik ? "
hierop begint hij me nog eens uit te maken dat ik zielig ben,en dat ik niet weet wat ik doe. na dit gezegd te hebben ging hij terug weg.
in mijn verklaring stond in het begin,dat ik recht had op een raadsman en dat ik ook recht had op een nieuw verhoor, in schuine letters stond eronder dat ik hier geen gebruik van wens te maken. hier heb ik echter niks over gehoord , ook heb ik niks vernomen over mijn rechten .
hierop zei ik tegen de vriendelijke collega dat ik hier niet mee akkoord ben, ik weet van niks, dus heb ik mijn verklaring ook niet getekend. ineens kreeg ik geen kans meer om zaken aan te passen want plots mocht ik vertrekken en was alles gedaan en gezegd. ik wandel naar huis tot ik tot de conclusie kom dat ik nog altijd niks in handen heb,en ga daarop terug naar het bureau om te vragen hoe het zit met de verklaring en of ik een kopie krijg of niet. hier heb ik echter van de agenten die mijn verklaring hebben opgesteld niks van vernomen. de agent aan de inkombalie wist me te vertellen dat de verklaring opgestuurd ging worden. ik wist voldoende en heb dan ook vriendelijk afscheid genomen en ben te voet naar huis gegaan.


het is een heel verhaal, maar ik denk dat ik beter van in het begin duidelijk kan zijn. en voor de duidelijkheid, de tijd dat ik bij de agenten was heb ik mij constant rustig en kalm opgesteld. ik heb hun buiten het wegrijden geen enkele intentie gegeven om mij uit te schelden. ik heb dan ook op geen enkel moment gereageerd op hun gedrag.

nu zijn mijn vragen:

- mag een agent zomaar iemand uitschelden voor "debiel" en "zielige" ?

- moet ik normaal gezien niet VOOR de verklaring op mijn rechten gewezen worden? ik heb op geen enkel moment mijn rechten vernomen.

- is het normaal dat ik zomaar mag vertrekken omdat ik het niet eens ben met mijn verklaring? ik heb immers geen enkele kans gehad om ook maar iets aan te passen. ik zei dat ik er niet mee akkoord was en ik mocht vertrekken?


ik dank jullie allen voor het geduld en de moeite. het kan heel goed zijn dat mijn vragen geen voordeel geven voor mij, maar ik vraag me gewoon af als dit de normale gang van zaken is. anders wil ik ook wel agent worden zodat ik ongestraft mensen kan beledigen en uitschelden ,terwijl als het andersom gebeurt, je bijna een crimineel bent. ik weet ook niet veel van de wetgeving en van mijn rechten en hun rechten. daarom vraag ik hier omdat ik graag wil weten of ik nu echt dom bezig ben of niet. IK GEEF EERLIJK TOE dat ik fout was met het doorrijden bij de controle en het drinken terwijl ik moest rijden. ik aanvaard ook elke straf die ze me opleggen ivm die feiten. maar toch vraag ik me af of de desbetreffende agenten dergelijke situaties zo mogen oplossen.

alvast bedankt.
mvg knnth

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 dec 2011 19:44

a) Neen. Je kan dit melden aan de dienst intern toezicht van de politiezone.
b) Dat klopt. In principe is de nieuwe wetgeving van toepassing vanaf 1 januari 2012, maar de gerechtelijk arrondissementen hebben hierover zelf een 'lokale' richtlijn over opgesteld. Welke politiezone was het?
c) Vermoedelijk hebben ze genoteerd dat jij weigerde te tekenen en het PV afgesloten.

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 28 dec 2011 22:46

Zie boven. Volstrekt mee eens. Dit gedrag/woordgebruik/houding is niet te aanvaarden.

d) gezien niet getekend .... welke verklaring? Het wordt pas uw verklaring als je tekent.
...
U hebt het PV nr?
Dat kan je verkrijgen door naar politiebureau te bellen en dit te vragen.
Dan kan je een brief schrijven rechtstreeks naar procureur des Konings met uw verklaring en uw wedervaren met de onbeleefde politieambtenaar.
In principe krijg je ook een afschrift van uw ademanalyse ....en een afschrift van het PV (afschrift overtreder).
U kan ook via de politieteam-manager/korpschef vragen om terug uw verklaring af te leggen over 1- de feiten 2- gedrag politieambtenaar.

Reclame

knnth
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 dec 2011 10:26

alvast bedankt voor de reacties.
ik moet zo meteen terug naar het bureau om mijn rijbewijzen (bromfiets en voorlopig rijbewijs B) te gaan halen. dan kan ik al meer uitleg vragen want ik vind persoonlijk dat ik veel te weinig info heb gekregen. mij is gezegd dat ze mijn verklaring gingen opsturen maar ik begreep niet volledig wat er allemaal in stond dus ik heb ze niet getekend. kans op aanpassen is er ook niet geweest want ik mocht meteen naar huis.
ik snap het gewoon niet helemaal. het was politiezone hazodi, meer bepaald de stad Hasselt.
ik ben van het principe dat de gewone mens alles volgens het boekje moet doen,zo niet wordt deze gestraft. de politie moet ook volgens het boekje werken,anders ben ik van mening dat hun gestraft moeten worden.

in ieder geval, bedankt voor de nuttige info. nu weet ik tenminste dat ik mij niet moet laten uitschelden en beledigen,enkel omdat meneer een agent is.

mvg knnth

knnth
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 dec 2011 10:28

/edit
sorry, per ongeluk dubbel gepost

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 29 dec 2011 12:19

Vraag bij politie een officier te spreken.

Terug naar “Andere”