opgesloten

nathy
Topic Starter
Berichten: 1

opgesloten

#1 , 13 jan 2007 01:32

ik weet niet goed waar ik mijn onderwerp moet zetten,ik had een vraag op 8 december kreeg ik thuis een huiszoeking omdat iemand gezegd had dat er hier drugs verkocht en gedeald worden wat helemaal niet het geval is,ik liet ze een huiszoeking doen,ik ben belgisch maar mijn vriend woont al jaren in belgie maar komt van congo dus ik weet vanwaar deze valse beschuldiging kwam,jammer genoeg bestaat er nog racisme,nu dat was een serieuze klap voor mij,noch ik noch mijn vriend hebben al ooit iets met drugs te maken gehad,maar intussen vonden ze onbetaalde boetes van mijn vriend dus namen ze hem mee,wat blijkt dat mijn vriend naar de gevangenis in brugge moest dat was dus die vrijdag,de zaterdag kreeg ik telefoon dat hij er moet blijven,de maandag kreeg ik te horen dat hij opgesloten blijft tot 28 mei 2007,ik lees op diverse sites enz dat straffen voor boetes en straffen onder de zes maand niet meer uitgevoerd worden ,helaas mijn vriend zit er nog.
hij had daar een pro deo maar dat was niet wat het hoord te zijn spijtig genoeg,ik kan ook geen gewone advocaat betalen want al goed iemand opsluiten maar intussen wordt de famillie ook gestraft,je krijgt ook financieel het zwaar te verduren want een inkomen valt weg.
nu hebben ze van de gevangenis een positieve vraag gedaan om electronisch toezicht van half december wat blijkt nu iets is niet juist gegaan in het dossier dat ze opstuurden naar brussel met de vraag ervoor,de sociale assistente die zijn dossier deed was toen in verlof een collega deed het maar is niet in orde,wat juist weet ik niet.
doch ik vraag mij af hoe zit dat nu juist met de wet van straffen onder de zes maand enz?
en het proces voor electronisch toezicht kan mij dat iemand uitleggen hoe dit werkt?ik hoorde dat ik een sociale assistent uit ruislede moet thuis krijgen voor een sociale enquete ofzo,doch dit moest normaal reeds gebeurd zijn,maar door het dossier die iets mankeerd niet dus.
kan er aub iemand wat uitleg geven erover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 jan 2007 09:45

?Art.197.Onverminderd artikel 197bis, wordt het vonnis ten uitvoer gelegd op verzoek van de procureur des Konings en...?(Sv.=Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

?Art.92.Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep.Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.?(Strafwetboek 8 juni 1867).

In opeenvolgende omzendbrieven ,waarvan de eerste dateert van 1 september 1939,heeft minister van justitie een aantal richtlijnen verstrekt m.b.t. de niet-uitvoering van korte vrijheidstraffen van drie maanden en minder.

?Art.553.? 1. Onder voorbehoud van artikel 216ter van dit Wetboek, kan elkeen die een direct belang heeft in elke fase van de strafprocedure en tijdens de strafUITVOERING verzoeken om bemiddeling...? 3. De vraag tot bemiddeling wordt gericht aan een dienst bedoeld in artikel 554, ? 1...?(Sv.)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”