mag de politie in je huis als de voordeur open staat?

pedrocandido
Topic Starter

mag de politie in je huis als de voordeur open staat?

#1 , 19 feb 2011 17:44

Hallo,

ik heb een vraagje. Begin deze week sloot een familielid mijn voordeur niet goed en daardoor bleef ze open staan. 'S avonds belden mijn buren de politie omdat ze ongerust waren. De politie had mijn telefoonnummer maar liet het na daar even naar te bellen (dan zouden ze gehoord hebben dat er niets met mij aan de hand was) en heeft heel mijn huis doorzocht. Weet er iemand of dit mag onder het motto van 'hoogdringendheid' (er was immers niets buiten die open deur dat er op wees dat er iets mis was). Is dit geen huisvredebreuk?

Alvast bedankt, grtjs

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2011 20:03

Het is niet omdat het met u persoonlijk alles goed gaat (gelukkig maar) dat er geen indringers in uw huis hadden kunnen zitten, dat ze ondertussen hadden kunnen leegruimen. Wees blij dat de politie de zaak onderzocht heeft. Moest er iets gestolen geweest zijn, had u waarschijnlijk hier een post geplaatst over de slechte werking van dezelfde politie.

Franciscus

#3 , 19 feb 2011 23:48

en hoe heeft de politie uw telefoonnummer????
trouwens iedereen kan en mag op dat moment in uw huis binnengaan en dat is zelfs niet strafbaar.

Reclame

Drone

#4 , 20 feb 2011 17:53

en hoe heeft de politie uw telefoonnummer????
trouwens iedeeen kan en mag op dat moment in uw huis binnengaan en dat is zelfs niet strafbaar.

ze kunnen dat toch nakijken wie er op dat adres woont en/of er een tel nr gekend is op dat adres? :)

Franciscus

#5 , 20 feb 2011 18:08

En ondertussen lopen de pikkedieven langs achter buiten :D

Veebee

#6 , 20 feb 2011 19:29

Vermoedelijk is TS aangesloten bij BIN

eylis

#7 , 20 feb 2011 19:43

een voordeur staat er eigenlijk met de bedoeling gesloten te zijn als u er niet bent of in uw bedje ligt.
en ook om te verhinderen dat er vreemde snuiters binnenwandelen.
Als de deur openstaat, vergewist de politie er zich meteen van of er geen vreemde snuiter in uw huis zit.
Indien ze eerst nog uw telefoonnummer moeten opzoeken en u bellen, vinden ze u later misschien met overgesneden halssslagader in de keuken.
Maar als u hun onderzoeksprocedure eigenaardig blijft vinden, kan u de politie natuurlijk ook verwittigen dat ze zich geen zorgen meer moeten maken als uw deur openstaat.
Hebben ze tijd voor andere klusjes. :mrgreen:

katwezel

#8 , 25 feb 2011 14:40

en dit is net één van de kerntaken van de politie "beschermen en voorkomen " ze mogen dit altijd en maar goed ook dat er nog agenten zijn die dit doen , ondertussen mag je blij zijn dat er geen pv is geschreven wegens het "uitnodigen" van mogelijke indringers

EvilFreD

#9 , 25 feb 2011 16:59

Kunt u mij het wetsartikel wijzen dat verbied dat men zijn voordeur open heeft staan?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Drone

#10 , 25 feb 2011 18:05

Kunt u mij het wetsartikel wijzen dat verbied dat men zijn voordeur open heeft staan?

ik denk dat het dichtste artikel zou zijn dat ge niks moogt "uitlokken"

beetje smerige tacktiek van een advokaat zou zijn; open deur => slachtoffer heeft het zelf uitgelokt

zoals dat geval van een vrouw/meisje dat een kort rokje droeg in de zomer en op deze manier zou uitgelokt hebben om verkracht te worden :|

float

#11 , 25 feb 2011 18:40

Waar haal je dat vandaan ivm dat artikel?

eylis

#12 , 25 feb 2011 19:18

ik vraag me zelfs af, als je je voordeur open laat staan in welke mate gewoon iedereen naar binnen mag..
immers: als de deur openstaat, geef je toch te kennen: dit is hier van iedereeen?
Is het niet aan de eigenaar van goederen om zich als een goed huisvader te gedragen en zijn bezit voldoende te beschermen?
Als de deur openstaat, mag men dan naar binnen en gaan zitten in de sofa?
of zelfs een bierblikje opentrekken uit de ijskast?

De deur stond immers open?

float

#13 , 25 feb 2011 19:40

Dat is toch al te gek voor woorden. Niemand mag een woning betreden zonder de toestemming van de bewoner, tenzij er een wettelijke bepaling is die dit zou toestaan.
Door je deur open te laten geef je geen impliciete toestemming aan eenieder om je woning te betreden.

Franciscus

#14 , 25 feb 2011 19:42

En indien een vreemde bij u binnengaat is het zelfs niet strafbaar want staat niet in SWb
Dus ...

eylis

#15 , 25 feb 2011 19:53

ik denk als ie alles keurig achterlaat en niets meenmeent, dat hij/zij dat inderdaad mag.
zo van: ik zag de deur uitnodigend openstaan en ik dacht: o wat een leuk huis, dat wil ik eens van dichtbij bekijken.

Iemand een voorbeeld van zo'n precendent? :-)

Terug naar “Andere”