Bevel tot dagvaarding

ArtificialMusic
Topic Starter
Berichten: 7

Bevel tot dagvaarding

#1 , 03 jan 2011 16:08

Ik heb sinds kort een bevel tot dagvaarding voor de correctionele rechtbank in de bus gekregen,
en dat op 31ste.

Ik zou eigenlijk willen weten of ik daadwerkelijk verplicht ben om aanwezig te zijn op de uitspraak? Het is niet dat ik mezelf niet wil verdedigen,
maar aangezien ik student ben en mijn moeder alleenstaand/werkloos is, de tijd hiervoor niet heb.

Al dagen lang zit ik opzoekingen te doen op talloze website's van de overheid maar veel vind je niet.
heeft iemand enig idee? :)


vriendelijk bedankt,

en alvast een gelukkig nieuwjaar ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jan 2011 16:21

Neen, u bent niet verplicht te gaan.
U zal bij verstek berecht worden.

ArtificialMusic
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 03 jan 2011 16:54

bedankt voor de snelle reactie! :)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2011 17:18

Niet te snel blij zijn.

Als je niet gaat en er gaat ook geen advocaat voor jou wordt de zaak bij verstek behandeld.

Het gevolg is dat je doorgaans zwaarder gestraft wordt dan wanneer je wel gaat of laat vertegenwoordigen door een advocaat.

ArtificialMusic
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 03 jan 2011 17:43

Ok maar er word 39 000 euro van mij ge-eist verder geen cel straf of dergelijke,
althans dat is wat de dag vaardig zegt. Ik zie het bedrag moeilijk groter worden aangezien
mijn gezinsituatie dit financieel nooit zou kunnen ondersteunen.

of zijn rechters echt zo streng? :)

Drone
Berichten: 3032
Locatie: st-niklaas

#6 , 03 jan 2011 17:50

hangt ervanaf voorwat er 39.000 euro van u word geeist . . .

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 03 jan 2011 18:04

Waarom zou een student de tijd niet kunnen opbrengen om een halve dag op de rechtbank aanwezig te zijn en goeie wil te tonen? 39.000 euro komt niet zomaar uit de lucht vallen.

ArtificialMusic
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 03 jan 2011 18:23

Als je na het studeren ook nog eens een bedrijf probeert uit de grond te stampen kan ik je absoluut verzekeren dat ik niet veel tijd heb. Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost om het project binnen te krijgen die ik zou kwijt spelen door naar de zitting te gaan, niet omwille van de opdrachtgever die het een probleem zou vinden dat ik veroordeeld word maar wel dat ik niet op tijd kan beginnen opstellen. Aangezien ik sound & light verhuur kan ik niet zomaar een data's laten opschuiven, zeker niet als ik maar 3 weken op voorhand verwittigd word wanneer het proces zal plaats vinden. Ik heb bekend voor het dealen van cannabis aan meerdigjarigen, verder geen lasten.

Franciscus
Berichten: 38617

#9 , 03 jan 2011 18:55

Dus het is een strafzaak ... en waarvan haal je de 39000€.. dat zal niet gaan over rijden zonder reflector op je fiets...
U geeft wel wat weinig info.
o ja een van de straffen kan zijn verbod tot handeldrijven... en ik ben niet aan het lachen..
PS ik hoop dat het bedrijf een ondernemingsnummer heeft?
En voor welke rechtbank moet u voorkomen

ArtificialMusic
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 03 jan 2011 19:08

Tjah waar haal ik die 39000 euro ... Staat zwart op wit mooi gedrukt op mijn dagvaarding, zou dit een fout kunnen zijn? Ik heb cannabis gedeald, verder zijn er nooit gewonden of doden gevallen ;).
De brief komt van correctioneel rechtbank Brussel.

Brief gekregen 31 december, proces op 24 januari.
Dagvaarding
Mijn naam
Tussen 27 en 30 september 2009,
100 gram cannabis

-iets verder;
voor wat betreft eerste beklaagde een bedrag van 39781,60 euro (nagevolg PV..../...)

mijn excuses voor de slechte uitleg :) ik ben absoluut niet goed in al die rechtzaken.

Drone
Berichten: 3032
Locatie: st-niklaas

#11 , 03 jan 2011 19:43

belgisch gerecht fouten maken? ale gij, nu nie overdrijven he . . .








belgisch gerecht is 1 grote fout ( algemeen genomen ) :mrgreen: , maar we moeten het er voorloopig mee doen.




ik vermoed dat aangezien ge 100gram "wiet" in u bezit hebt ( of had ) dat u aanschouwd word als "dealer" en dat het hoge bedrag daar van zou kunnen zijn.

staan er geen artikels in de dagvaarding die u ten laste worden gelegd?

ArtificialMusic
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 03 jan 2011 20:45

Lol :) klinkt op het eerste zicht niet slecht als het een fout zou moeten zijn. Maarja niet alle foutjes maken dat je vrij van al die shit bent, helaas.

Vordering in toepassing van artikel 42 en 43 bis van het wetboek van strafvordering.

Overwegende dat de eerste en tweede beklaagde tevens gedagvaard worden om zich overeenkomstig de artikelen 42 en 43 bis van het strafboekwet, zoals
ingevoegd door de wet van 17 juli 1990, juncto artikel 4 & 6 van de wet van 24 februari 1921 betreffende het verhandelen van gifstoffen, slaapmiddelen en verdovende middelen, ontsmettingsmiddelen en antisceptica te horen veroordelen tot bijzondere verbeurdverklaringen van 39781,60

viola :) zo staat het dus geschreven. Ik vraag mij af of ze het zelf wel verstaan...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jan 2011 23:15

Je kan dus ook nog veroordeeld worden tot gevangenisstraf en / of geldboete en dit naast de bijzondere verbeurdverklaring van de vermogensvoordelen van het misdrijf (de 39.000 euro die gevorderd wordt).

Ik zou je toch aanraden een advocaat te nemen.

Franciscus
Berichten: 38617

#14 , 03 jan 2011 23:24

Correctionele rechtbank maken dat je een advocaat hebt. Indien u daar komt zonder advocaat zal men u een advocaat toewijzen die de zaak dadelijk zal uitstellen.
Mogelijk heb je recht op een pro deo advocaat.
Vat maar niet te licht op u hebt zo een strafregister wegens dealer...

ArtificialMusic
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 03 jan 2011 23:31

Bon :) dan is het me nu wel duidelijk,
sowieso advocaat raadplegen :)

bedankt voor de raad ;)

Terug naar “Andere”