Betekenis

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

Re: Betekenis

#16 , 03 jan 2011 17:58

De directe werking van een verdragsbepaling houdt in dat de erin beschreven rechten en verplichtingen onmiddellijk, en zonder verdere tussenkomst van de gezagsorganen (wetgevende of uitvoerende macht) van de ondertekenende verdragspartij (de Staat), worden toegekend, respectievelijk worden opgelegd aan de burgers van die Staat en dat die rechten en verplichtingen voor de hoven en rechtbanken kunnen worden afgedwongen.

Zo is art. 6 EVRM een bepaling met directe werking :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
swapper
Topic Starter
Berichten: 17

#17 , 03 jan 2011 21:15

Betekent dat, dat wanneer ik de rechtbank iets aanbied of vraag bepaalde handelingen te verrichten, de rechter daaraan gevolg moet geven?
Het verifieren van bewijsmateriaal bijvoorbeeld? Een onderzoek inleiden?
Als mij de mogelijkheid tot verdedigen wordt genomen en ik de rechter hierop wijs en naar onderzoek vraag, moet hij volgens het EVRM daarop ingaan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 jan 2011 23:11

De rechter beoordeelt of de door u gevraagde onderzoeksmaatregelen zinvol zijn om de waarheid te kennen. Hij is dus niet verplicht die maatregelen te bevelen en dit is in de regel geen schending van het EVRM.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#19 , 06 jan 2011 23:10

Is dat uw officiëel adres in GB??
Hoe weet de griffier dat??

Terug naar “Andere”