Indienen verzoekschrift bij onderzoeksrechter

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

Indienen verzoekschrift bij onderzoeksrechter

#1 , 16 nov 2010 21:27

Ik ben reeds meer dan 6 maand op zoek naar een advocaat die voor mij een verzoekschrift wilt maken.
3 pro-deo en 2 betaalde kunnen mij niet leveren wat ik vraag.
Daarom wil ik het maar zelf doen. Kan iemand mij zeggen wat er moet instaan?
:!:
Goederen werden ten onrechte in beslag genomen en vernietigd. Daarvan heb ik een dossier gemaakt met facturen en bewijsstukken. Dit dossier wil ik neerleggen bij onderzoeksrechter.
Moet ik vragen om terug betaling? (Het onderzoek is lopende)
Tijdens de weghaling van mijn goederen door de politie en een aangestelde firma zijn onbekenden met materiaal die ze niet mochten meenemen verdwenen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de politie dit gedaan geeft, dus ik vermoed dat het de werklui van de firma was.
Er is een brief die ik bekomen heb waarin een procureur schending van het geheim van het onderzoek doet. Die wil ik neerleggen.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

#2 , 17 nov 2010 13:37

Waar kan de verschillende artikels vinden over de Wet van Franchimont.
Zodat ik het kan opzoeken en mijn verzoekschrift maken.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Lightning

#3 , 17 nov 2010 13:42

Als u de werknemers van die externe firma wenst aan te klagen voor diefstal (dus niet het wegnemen van uw illegale goederen) moet u niet de wet Franchimont hebben, dan moet u klacht neerleggen bij de politie met bewijzen tegen die firma.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 nov 2010 15:49

Is er al een onderzoeksrechter aangesteld?

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

#5 , 17 nov 2010 21:43

Als er een huiszoekingbevel en goederen in beslag zijn genomen dan zal dat toch wel door een onderzoeksrechter gedaan zijn.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 nov 2010 06:25

Waarom vraag je niet eerst inzage in je strafdossier?

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 18 nov 2010 10:19

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

U kan dus klacht neerleggen bij de politie,eventueel ten laste van onbekende. Hiervoor is geen verzoekschrift vereist

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

‘Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier’ houdt in dat u,als benadeelde persoon,uw dossier kan doen toevoegen. Doe dit per brief met inventaris van uw dossier.

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.=Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

#8 , 21 nov 2010 12:54

Weer bedankt j.demoor.
Goede uitleg waar ik verder mee kan.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Terug naar “Andere”