Aanvraag eerherstel

lewis
Topic Starter
Berichten: 20

Aanvraag eerherstel

#1 , 30 okt 2010 14:06

Hallo,

Graag wil ik jullie raad en daad een tijdje geleden heb ik een aanvraag ingediend voor eerherstel.
Bij deze is goed ontvangen geweest bij de dienst eerherstel te gent,Gisteren ben ik bij de politie moeten gaan ivm eerherstel plotseling kreeg ik te horen dat ik nog een openstaande rekening nog moeten betalen aan persoon x.Maar nu is mijn vraag deze zaak is al afgesloten nu beweert die andere persoon x dat hij nog niet is vergoed!!!Dus vroeg die wijkagent tegen mij wat gade doen? die betalen of wat met zo een toon als ge niet betaalt komt er geen eerherstel in huis....Wat kan ik best doen om die betaling te kunnen achterhalen en te kunnen bewijzen dat ik indertijd van 2003 al heeft afbetaald.Dus nog eens die wijkagent van ja die bedrag dat u nog te goed bent aan die persoon x bedraagt nog 340 euro dus op 8 jaar en kosten kan het al gauw oplopen met een grijns!!Nu het dossier al afgesloten is wat kan er nog zoal gebeuren??Zou ik mss toch beter een advocaat nemen of wat dan ook?Dus natuurlijk kwam die wijkagent nog eens zwaaien van ja er is nog een betaling van de dienst penale boete die opstaat van 100 euro en deurwaarder 84 euro ga je dit betalen???Ok wil ik die wel betalen maar ik zal het kort houden is dat ik sedert juni 2010 uit schuldbemiddeling komt heb alles netjes laten afbetalen door de bewindvoerder.
Dus nu is dit een vorm van chantage want de dienst penale boeten beweert dat ik zowieso die opstaande bedrag moet betalen maar als ik mij goed herrinert heeft die bewindvoerder iedere schuldeiser een brief geschreven dat men tijdig een aangifte moeten doen.Maar helaas heeft de dienst penale boeten dit niet gedaan en kan die 184 euro normaal gezien niet meer eisen van mij uit.Alle raad en daad zijn zeer welkom.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2010 15:23

Is die 340 euro een burgerlijke zaak?


Meer informatie over het eerherstel kan je hier vinden: https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... eerherstel
Een verzoekschrift of brief tot eerherstel aanvragen kan hier: https://www.jureca.be/juridische-produc ... eerherstel

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 30 okt 2010 15:26

Dat zijn geen BURGERLIJKE schulden dat zijn GERECHTERLIJKE BOETES en dus zolang niet betaald of verjaard invorderbaar.
Aan uw schuldbemiddelaar afschrift vragen of aan de bank van de betalingen.
Normaal KAN u geen eerherstel krijgen ALS de openstaande boetes - schadevergoedingen enz voor de feiten waar u eerherstel voor vraagt of waarvan het parket zegt dat ze eronder vallen - ik wik mijn woorden - zijn betaald.
Pas als alle burgerlijke en STRAFRECHTELIJKE gevolgen gedelgd zijn KAN men eerherstel krijgen dat nog steeds iets is waar u moet voldoen aan de VOORWAARDEN. Dus niet tegen de haren strijken want indien niet voldaan zal de beslissing van het parket zijn: ongunstig.

Dat wil niet zeggen dat u niet voor uw rechten mag opkomen dus vraagt aan de kwartieragent of die onder het eerherstel vallen.

En Ja de kwartieragent moet alles wat er in het dossier nog open staat vragen om dat te regelen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 01 nov 2010 07:46

“Art.622.De veroordeelde moet de vrijheidsstraffen hebben ondergaan en de geldstraffen hebben gekweten, tenzij die straffen krachtens het recht van genade kwijtgescholden zijn, of, indien zij voorwaardelijk zijn uitgesproken of voorwaardelijk zijn geworden bij genademaatregel, als niet bestaande worden beschouwd. Is de straf verjaard, dan kan de veroordeelde alleen in eer en rechten hersteld worden wanneer de niet-uitvoering niet aan hem te wijten is.Art.623.De veroordeelde moet voldaan hebben aan de in het vonnis bepaalde verplichting tot teruggave, schadevergoeding en betaling van kosten...Het hof dat over het verzoek tot eerherstel moet beslissen, kan de veroordeelde evenwel van deze voorwaarde ontslaan, indien hij aantoont dat hij in de onmogelijkheid verkeerde om aan de verplichtingen te voldoen hetzij wegens zijn onvermogen, hetzij wegens enig ander feit waaraan hij geen schuld heeft. Het hof kan in dat geval, onverminderd de rechten van de schuldeisers, ook het gedeelte bepalen van de teruggave, de schadevergoeding, de gerechtskosten en het passief, dat de veroordeelde moet hebben voldaan alvorens hem herstel in eer en rechten kan worden toegestaan.”(16 DECEMBER 1808. - WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

Het is aan u om voornoemde betalingen of de onmogelijkheid om te betalen te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”