GSM achter het stuur

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6854

GSM achter het stuur

#1 , 21 sep 2010 11:14

Vraagje voor een goede vriend- wees gerust, ik ben het dus niet zelf :D

Hij krijgt een Aanvankelijk Proces-Verbaal in de bus, met de vriendelijke vraag om even 100 € over te maken. Hij zou vorige week op 50 km van zijn woonplaats gezien zijn, terwijl hij telefoneerde achter het stuur. Tot hiertoe alles aannemelijk.

Echter : 1. hij was op dat ogenblik op zijn werk, en 2. de wagen in kwestie staat en stond defect in zijn eigen garage, met deels gedemonteerde motor. Hij vermoedt dus dat ofwel de verbalisant zich vergiste, ofwel dat ergens een valse nummerplaat circuleert. Heeft het in de laatste veronderstelling zin om klacht in te dienen tegen onbekenden, en zo ja op welke grond?

Wat staat hem te doen, rekening houdend dat hij niet echt wenst een dag vrij te nemen om naar de rechtbank te gaan, en evenmin veel zin heeft om een advocaat hiervoor te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 sep 2010 11:36

De bevoegde Procureur hierover een brief schrijven. De situatie uitleggen, indien mogelijk staven met bewijzen dat de auto effectief niet kon rijden op dat moment alsook dat de persoon effectief aan het werk was op dat moment.
Vragen aan de PK om het PV te seponeren.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 sep 2010 11:52

Gewoon het PV betwisten en de uitleg waarom erbij geven, eventueel met de bewijsstukken bvb attest van de werkgever.
Heb zelf ook eens zo iets meegemaakt. Kreeg een PV van de politie van Antwerpen in de bus wegens ergens verboden parkeren. Dat kon echter onmogelijk want ik was ook op het werk op dat ogenblik.
Duidelijke info gegeven aan politie. Bleek inderdaad om een valse nummerplaat te gaan, op hetzelfde type wagen als mijne maar wel met een andere kleur. Politie is dat hier in mijn eigen garage komen nazien.
Uiteraard niets meer van gehoord.

Reclame

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6854

#4 , 22 sep 2010 08:45

De bevoegde Procureur hierover een brief schrijven. De situatie uitleggen, indien mogelijk staven met bewijzen dat de auto effectief niet kon rijden op dat moment alsook dat de persoon effectief aan het werk was op dat moment.
Vragen aan de PK om het PV te seponeren.
Alvast bedankt voor de antwoorden, hiermee kan hij al een stuk verder. Hoe vind ik welke procureur aan te schrijven ?

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 sep 2010 09:41

Zoeken onder welk gerechterlijk arrondisement de gemeente waar de overtreding gebeurt is ressorteert, of u gewoon even informeren bij de lokale politie van die gemeente.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 22 sep 2010 17:18

Het schijnt toch wel dat er zo wat valse nummerplaten circuleren: een aangetrouwde neef had hetzelfde voor, werd aansprakelijk geacht voor een ongeval met vluchtmisdrijf terwijl hij carrément kon bewijzen dat hij op dat moment op een andere plaats op een ander tijdstip was. Het model van auto klopte, de kleur daarentegen compleet niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 sep 2010 14:29

Het schijnt toch wel dat er zo wat valse nummerplaten circuleren: een aangetrouwde neef had hetzelfde voor, werd aansprakelijk geacht voor een ongeval met vluchtmisdrijf terwijl hij carrément kon bewijzen dat hij op dat moment op een andere plaats op een ander tijdstip was. Het model van auto klopte, de kleur daarentegen compleet niet.
Gebeurt inderdaad vaker dan je denkt.
Kleur wordt door vele verbalisanten gewoon ingevuld op basis van de opgevraagde DIV gegevens ipv bij hun vaststellingen, maar de daar ingegeven kleur klopt vaak van geen kanten.

Mijn eigen voertuig werd in een (overigens onterecht) PV opgegeven als grijs. Het voertuig is blauw-groen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 sep 2010 14:47

Wat staat hem te doen, rekening houdend dat hij niet echt wenst een dag vrij te nemen om naar de rechtbank te gaan, en evenmin veel zin heeft om een advocaat hiervoor te betalen.
Hij zal moeten BEWIJZEN dat hij het niet was.

Belangrijker dan een briefje sturen naar de PdK, is dus te beginnen met het verzamelen van dergelijke bewijzen nu het nog kan en bij iedereen nog vers in het geheugen ligt.
Attest werkgever. Getuigenissen collega's. Foto's gedemonteerde auto.
Voor het geval dat het Parket toch verder gaat.

Het inlichtingenformulier bij het PV terugsturen naar de politie geeft overigens geen enkele garantie dat het ook daadwerkelijk in je dossier bij het politieparket terechtkomt - ik spreek uit ervaring.
Reken er in elk geval niet op dat er ook maar enigerlei rekening met uw opmerkingen gehouden zal worden !

Ik heb laatst na nog eens een onterecht PV het inlichtingenformulier dan ook maar ineens aangetekend naar de PdK gestuurd.
Ook daarmee is het dan nog afwachten wat ze er daar mee gaan aanvangen.
Als ze er daar verder hun (en wat erger is, ook mijn) tijd aan willen verschijten, dan doen ze maar.

Franciscus
Berichten: 38594

#9 , 01 okt 2010 19:58

Parket stuurt dat promt naar politie gezien de procedure eerst via politie en 'geautomatiseerde verwerking gaat en DAN pas naar parket.
Niet ter zake doende opmerkingen worden idd genegeerd door de politie maar het antwoordformulier wordt zo wie zo meegestuurd.
Eerst krijgt men via 'bpost' de mogelijkheid om MS te betalen - niet op reageren en dan gaat het PV MET antwoordformulier naar parket.
Als het een ter zake doende opmerking is zal de vaststeller een navolgend PV hebben opgesteld.
Het is het parket dat dan zal beslissen. Hou er rekening mee dat de vaststelling van de bevoegde ambtenaar alleen kan bestredenb worden met procedure bepald bij wet.
PS Zelf al enkele boetes gehad en daar is steeds keurig op het verweerschrift gereageerd .. nl nooit nog iets van gehoord. Op enkel andere had ik niet veel te zeggen stond gewoon in fout niet gezien of te laat terug bij wagen en geen schijf gelegd tja pech.
Natuurlijk op een verwerking van duizenden PV's is het 'normaal' dat er al eens iets misloopt ...
PS sturen van een brief waarin u antwoordbevestiging voor ontvangst wil -- zal niet gaan want wettelijk niet voorzien.

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 01 okt 2010 23:00

Het schijnt toch wel dat er zo wat valse nummerplaten circuleren: een aangetrouwde neef had hetzelfde voor, werd aansprakelijk geacht voor een ongeval met vluchtmisdrijf terwijl hij carrément kon bewijzen dat hij op dat moment op een andere plaats op een ander tijdstip was. Het model van auto klopte, de kleur daarentegen compleet niet.
Hebben we ook meegemaakt, maar dit verliep nog spannender. We werden ook valselijk beschuldigd voor een ongeval met vluchtmisdrijf. toen moesten we de klok ongeveer 8 maanden terugdraaien. Aangezien we over een bedrijfswagen (leasingwagen) beschikten, stond de politie op het kantoor in het bedrijf. Dan zak je wel echt door de grond! Het merk klopte, Volvo, type en de drie eerste kenletters van de nummerplaat, de rest werd niet meegedeeld, maar wel de dag en het uur (19 uur). Het was aan ons om het tegenbewijs te leveren.

's Avonds, na het politioneel bedrijfbezoekje, kregen we die gewapende mannetjes thuis: contole in de garage. Pech, er stond een gloednieuwe Volvo, zelfde type maar andere kleur. Vorige bedrijfswagen was verkocht, ook weer te bewijzen en aan wie en ook te bewijzen waar we op het uur van het agenda waren. Iets wat misschien uitzonderlijk was: we kregen de gegevens van het slachtoffer en ook zijn wagen. We hebben uren lang regelmatig met het slachtoffer getelefoneerd.

Toen we alles bij elkaar hadden gesprokkeld aan gegevens, kwamen de heren opnieuw op bezoek, gelukkig met beter nieuws: de Volvo, die het ongeluk veroorzaakte was "gitzwart" en niet grijs zoals de onze. Ze maakte er ook melding van dat ze alle Volvo's beginnende met de 3 "bekende" beginletters hadden lastig gevallen omdat ze de cijfers niet kenden.

Het hele geval heeft ons een volledig jaar bezig gehouden. Uitiendelijk hebben ze de werkelijke dader gevonden. Met het slachtoffer (uit een andere provincie) hebben we op dit ogenblik nog een hechte band. Dat is het enige positieve wat we er aan over hebben gehouden.

Franciscus
Berichten: 38594

#11 , 02 okt 2010 13:00

Het is wel de taak van de politie om de daders op te sporen - het is raar wel dat iedereen (steeds) staat te roepen dat de politie niks doet en als ze dan een doorgedreven onderzoek doen en men 'in beeld' komt is het weer niet goed. Wat toch dikwijls de tendens is.
In dit geval was het een ongeval --- stel eens dat het een verkrachting met wurging van een kind van 10 jaar is ... en dat de politie ( lees parket) gelet op de commotie die een onderzoek van nummerplaten en wagens zou geven bij mogelijke verdachten men er maar van afziet. Want teveel werk en we gaan geen problemen zoeken .. ons apenland zou te klein zijn.

Leuk is anders bij mij heeft de politie ook eens binnengestaan wegens ' diefstal van een fiets' met alle gevolgen van dien.

Wat uiteraard WEL moet gebeuren is dat ALLE onderzoeken moeten gebeuren met
1- volgen de door de wet en parketten opgelegde regels.
2- met respect voor alle partijen ook de verdachte moet gerespecteerd worden.
3- met een normale beleefdheid en taalgebruik in ALLE gevallen.

Los van de werkelijke fouten die gemaakt worden door de overheid - het is toch tekenend dat meer dan 75% van de klachten bij comité P ongegrond zijn.

Men krijgt een boete omdat zijn voertuig op trottoir staat - klacht tegen inspecteur omdat hij onbeleefd was - hij wilde niet naar mijn argumenten luisteren ….
Welke argumenten - u staat in overtreding.

Terug naar “Andere”