aanmaningskosten parkeerboete???

hanser
Topic Starter
Berichten: 2

aanmaningskosten parkeerboete???

#1 , 03 sep 2010 17:05

per post ontvang ik een brief met een vraag tot betaling 15€ voor een parkeerovertreding doch ik krijg hiervoor nog 5€ extra toeslag voor de aanmaning, welke aanmaning? deze vraag stelde ik aan parkeerbeheer boom, achter de ruitenwisser zat een briefje van ons, doch deze heb ik niet gezien, daarop een mailtje naar ombudsdienst, dat ik bereid was om 15€ boete te betalen wat ik ook meteen heb gedaan maar die 5€
no way,, reactie alsnog moet ik deze betalen, na dit niet te doen krijg ik vandaag aangetekend schrijven dat die 5€ al 15 is geworden
wat denken jullie hiervan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2010 17:46

per post ontvang ik een brief met een vraag tot betaling 15€ voor een parkeerovertreding doch ik krijg hiervoor nog 5€ extra toeslag voor de aanmaning, welke aanmaning? deze vraag stelde ik aan parkeerbeheer boom, achter de ruitenwisser zat een briefje van ons, doch deze heb ik niet gezien, daarop een mailtje naar ombudsdienst, dat ik bereid was om 15€ boete te betalen wat ik ook meteen heb gedaan maar die 5€
no way,, reactie alsnog moet ik deze betalen, na dit niet te doen krijg ik vandaag aangetekend schrijven dat die 5€ al 15 is geworden
wat denken jullie hiervan
In roeselare maken ze van een ticket van 10 euro een (niet-aangetekende) aanmaning van 12,5 euro. Ik betaal altijd 10 euro, nog nooit een opmerking gekregen en ik zie ook niet wat ze me kunnen maken. Tenzij ze kunnen bewijzen dat m'n ruitenwisser een brievenbus is waar ik gedomicilieerd ben ;).

(in het reglement staat ook uitdrukkelijk dat het tarief 10 euro is. Ik weet niet of ze in hun recht zouden zijn om een standaardtarief van 12,5 euro te vragen, maar toe te laten dat je maar 10 euro moet betalen indien je direct betaalt)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 sep 2010 18:31

Je moet eens kijken wat de gemeentelijke verordening stelt.

Reclame

hanser
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 03 sep 2010 22:16

mij gaat het erom waar zij het recht halen om mij direct aanmaningskosten te rekenen, daarvoor heb je wel eerst een eerste rekening nodig dacht ik, btw onderaan om laatste briefwisseling stond vermeld bij niet betaling gaat dit via de deurwaarder kosten ten laste van rara jawel ik,
is daar niet eerst een vonnis van de rechtbank voor nodig,
geweldig die privatisering van parkeerwacht bende bandieten

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 04 sep 2010 13:47

deurwaarder kan ( en zal ) in eerste instantie 'optreden' als "incassobureau", ze kunnen ( en mogen ) dat zonder een "vonnis"

langs de andere kant, een incassobureau, of iemand die iets gelijkaardig doet zoals een deurwaarder die op treed als een incassobureau, hebben in belgie geen enkele 'macht'.


dit is gewoon een drukkingsmiddel van de prive firma om u alsnog te laten betalen, maar zonder een vonnis van de rechtbank kan een deurwaarder, en heeft hij, geen enkele 'macht' als hij optreed als "incassobureau".

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 04 sep 2010 14:30

U kan altijd te voet gaan of met de fiets of met het openbaar vervoer.
Dan hebt u geen 'last' van de parkeerwachters.
Mogelijk ben je ook een van de tientallen fout parkeerders die in onze straat komen staan en alles blokkeren zodat de bewoners MET bewonerskaart niet eens naar hun garage kunnen rijden wegens geen doorgang meer.

Ja 't was maar voor efkens mijnheer - wat ga je me nu opschrijven - jullie kunnen ook niks verdragen he - mag ik uw nummer - ge zult er van horen --- dat en nog ergere bewoordingen tgo de politie terwijl we geduldig wachten tot we einedlijk na 2 uur toch in de straat kunnen en de auto('s) binnen kunnen zetten.

digits
Berichten: 224

#7 , 06 jan 2011 14:39

U kan altijd te voet gaan of met de fiets of met het openbaar vervoer.
Dan hebt u geen 'last' van de parkeerwachters.
Mogelijk ben je ook een van de tientallen fout parkeerders die in onze straat komen staan en alles blokkeren zodat de bewoners MET bewonerskaart niet eens naar hun garage kunnen rijden wegens geen doorgang meer.

Ja 't was maar voor efkens mijnheer - wat ga je me nu opschrijven - jullie kunnen ook niks verdragen he - mag ik uw nummer - ge zult er van horen --- dat en nog ergere bewoordingen tgo de politie terwijl we geduldig wachten tot we einedlijk na 2 uur toch in de straat kunnen en de auto('s) binnen kunnen zetten.
Dat is het probleem toch niet ? De topicstarter betwist niet de boete maar de extra kosten omdat hij zogezegd te laat zou betaald hebben terwijl hij het origineel nooit ontvangen heeft. En daarin vind ik dat hij groot gelijk heeft.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 08 jan 2011 10:02

Hij gaat daar staan is is akkoord met het gemeentelijk reglement en/of retributie van de gemeente.
Wanneer geen ticket ga je akkoord met een dagticket dat je moet betalen EN dat heeft die persoon niet gedaan dus krijgt hij een maning. Wat is het probleem?
Hij wil dat men wettelijke regels volgt maar hij respecteert ze zelf niet...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#9 , 08 jan 2011 18:04

Hij gaat daar staan is is akkoord met het gemeentelijk reglement en/of retributie van de gemeente.
Wanneer geen ticket ga je akkoord met een dagticket dat je moet betalen EN dat heeft die persoon niet gedaan dus krijgt hij een maning. Wat is het probleem?
Hij wil dat men wettelijke regels volgt maar hij respecteert ze zelf niet...
Dat is het probleem toch niet ? De topicstarter betwist niet de boete maar de extra kosten omdat hij zogezegd te laat zou betaald hebben terwijl hij het origineel nooit ontvangen heeft. En daarin vind ik dat hij groot gelijk heeft.

killerboy
Berichten: 95

#10 , 09 jan 2011 01:01

Ik kan de vraag van hanser best begrijpen. Parkeerboete wordt achter de voorruit gestoken. Maar heb het in mijn stad (Geel) ook al meermaals gezien. Studenten die het leuk vinden om dit ticket mee te jatten. Dus de chauffeur weet nergens van en denkt dus dat hij geluk had.
Bij niet betaling volgt er dan gewoon een schrijven met de vraag om dit bedrag over te maken (zonnder aanmaningskost)
Dus ok chauffeur weet niet dat hij parkeerboete kreeg. Maar krijgt dus extra kost van 5 euro aangerekend ?
In de eerste plaats zou ik eens op het gemeentebestuur van Boom gaan informeren of deze procedure normaal is.

En Hanser als jij inderdaad klacht neergelegd hebt bij de ombudsdienst , heb je daar dan al antwoord van gekregen dat jou klacht gegrond verklaard werd ? Zo ja dan heb je ook van hun een brief of mail gekregen waarin staat welke stappen zij verder ondernemen en wat eventueel het antwoord is van parkeerbeheer.

Heb zelf ook al wel meegemaakt dat parkeerbeheer hun administratieve diensten eens beter op elkaar moet afstemmen.
Zo kreeg ik bv ooit zelf een boete nadat ik mijn parkeerkaart gratis kwartiertje gebruikte in Geel. Dit was geldig tot 16h00 , boete uitgeschreven door parkeerbeheer om 16h03. Enig probleem zowel op de kerktoren als op de parkeerautomaten was het nog maar 15h57.
Heb die zaak toen ook betwist via mail : resultaat na een maand kreeg ik antwoord via mail dat de parkeerboete om uitzonderlijke reden kwijtgescholden werd. 2 weken later krijg ik dan per gewone post van hun een brief met aanmaning om die onbetaalde boete binnen 5 dagen te betalen :)

Terug naar “Andere”