eigendom

Jan24
Topic Starter

eigendom

#1 , 01 dec 2005 22:03

Beste,

Even de situatie schetsen:
Sedert 6 jaar woon ik samen met mijn vriendin en haar zoontje.
Haar zoontje komt uit een vorige relatie en draagt de familienaam van de vader.

De natuurlijke vader van het zoontje van mijn vriendin heeft momenteel juridische problemen en er hangt hem een schadeclaim boven het hoofd van enkele honderduizenden Euro's.

Hij heeft enkele eigendommen en om deze niet te moeten verkopen ten gevolge van de schadeclaim wil hij nu zijn eigendommen op naam laten zetten van het zoontje. Kwestie van zogezegd "niks te bezitten.."

Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn voor het zoontje indien de vader dit doet ? Wat in geval van overlijden van de vader - erft het kind dan die boetes ?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum
Berichten: 94

#2 , 02 dec 2005 11:48

Beste,

Even de situatie schetsen:
Sedert 6 jaar woon ik samen met mijn vriendin en haar zoontje.
Haar zoontje komt uit een vorige relatie en draagt de familienaam van de vader.

De natuurlijke vader van het zoontje van mijn vriendin heeft momenteel juridische problemen en er hangt hem een schadeclaim boven het hoofd van enkele honderduizenden Euro's.

Hij heeft enkele eigendommen en om deze niet te moeten verkopen ten gevolge van de schadeclaim wil hij nu zijn eigendommen op naam laten zetten van het zoontje. Kwestie van zogezegd "niks te bezitten.."

Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn voor het zoontje indien de vader dit doet ? Wat in geval van overlijden van de vader - erft het kind dan die boetes ?

Bedankt.
Ik zou u niet te veel zorgen maken, het zijn eerder de schuldeisers die met problemen zouden zitten. Doch mijn eerste vraag ik of het zoontje meerderjarig is ?

Zoniet zal die vader dat niet te gemakkelijk kunnen doen. Zomaar eigendommen "op naam zetten van" is niet zo gemakkelijk en snel gedaan als je het zegt !!! Ik zou u kunnen vermoeien met een hele uitleg over de actio pauliana maar ik ga dat niet doen.

Ik ga u proberen gerust te stellen, dat zoontje zal er niet onder lijden.

Groeten, B.

Wesley
Berichten: 294

#3 , 02 dec 2005 12:28

Onroerende goederen kunnen enkel op andersmans naam worden gezet via een notari?le akte, zijnde verkoop of schenking.

Bij schenking dient het kind niet noodzakelijk meerderjarig te zijn om te kunnen aanvaarden zonder tussenkomst rechtbank. Het kind kan ingevolge het burgerlijk wetboek vertegenwoordigd worden door een ouder (nt de schenker).

Bij een aankoop moet het kind of meerderjarig zijn of de goedkeuring moet worden verleend door de vrederechter.

Bij een verkoop ?n schenking gebeuren bepaalde opzoekingen op naam van de verkoper/schenker. Kort gezegd of er achterstallige betalingen bij de fiscus zijn en of er reeds bewarend/uitvoerend beslag werd gelegd op de goederen. De notaris zorgt ervoor dat deze goederen definitief vrij van schulden zijn.

Wat de vader betreft, bij verkoop kunnen de schuldeisers aanspraak maken op de koopprijs, bij schenking ligt de situatie ingewikkelder.

Als de schuldeisers kan bewijzen dat hij zijn onroerend vermogen wegschenkt met de bedoeling zich opzettelijk te verarmen... Bovendien moeten er bij een schenking ook kosten worden betaald.

Wie die kosten uiteindelijk betaald kan hier een grote rol spelen.

Voor het zoontje is er inderdaad geen probleem.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2005 14:40

De persoon die zijn eigendommen op naam van zijn zoon wil zetten doet dit om zich insolvabel te maken tegenover de schuldeisers. Dit is strafbaar, men kan vervolgd worden voor de correctionele rechtbank.

De schuldeisers kunnen de actio Pauliana instellen: simpel gezegd betekent dit dat zij kunnen vorderen dat de schenking hen niet tegenstelbaar is. Het is dan alsof de goederen nog steeds eigendom zijn van de schuldenaar. Zij kunnen de goederen in beslag laten nemen en verkopen.

De persoon die de schenking ontvangt en weet dat de schuldenaar dit doet om zich onvermogend te maken werkt mee aan het bedrog. Hij begaat een fout in de zin van art. 1382 en 1383 B.W. en kan aansprakelijk gesteld worden voor de schade die de schuldeisers lijden.

scorpioen

Terug naar “Andere”