te zwaar aangepakt

bedrogen
Topic Starter
Berichten: 2

te zwaar aangepakt

#1 , 18 nov 2009 18:57

Enkele jaren geleden had mijn zoon (toen 21 jaar en student, nog thuiswonend) kennis gekregen met een meisje. Vanaf het begin had ik als moeder bepaalde twijfels met betrekking tot haar gedragingen (moederinstict?) en raadde mijn zoon aan om toch maar op te letten.
Op zekere dag vroeg het meisje me om een grote Tupperware kom te mogen lenen. Ik gaf haar die mee. Dezelfde dag vond ik het kleine agendaboekje niet meer dat steeds in mijn keuken lag. Enkele dagen later maakte mijn zoon de relatie uit.

Na een paar weken staat plotseling de politie voor de deur met een huiszoekingsbevel. Het huis wordt doorzocht alsook de tuin. Ergens in de tuin werd een kuil gegraven en ze haalden daar mijn Tupperwarekom uit de grond. Bij opening bleek mijn agenda daar in te zitten maar ook een vrij grote hoeveelheid drugs (achteraf vernomen zonder handelswaarde wegens slechte bewaring en te oud). De tuin was niet afgesloten, ons huis is een open bebouwing.

Ik werd meegenomen en er werden vingerafdrukken genomen die overeenstemden met de afdrukken op de kom (uiteraard). Ze beschuldigden me van drugshandel gezien de grote hoeveelheid drugs en ik heb drie maanden in voorlopige hechtenis doorgebracht in de gevangenis (heb daar mijn zestigste verjaardag "gevierd"). Ook mijn zoon werd ondervraagd maar nooit beschuldigd. Mijn echtgenoot werd nooit ondervraagd. De private detective die mijn man heeft ingeschakeld heeft vastgesteld dat twee broers van het ex-vriendinnetje veelvuldige veroordelingen op hun palmares hadden staan voor onder andere drugsdelicten.

Alhoewel totaal onschuldig werd ik allesbehalve op eerbiedige wijze ondervraagd (ik probeer beleefd te blijven). Mijn naam verscheen zelfs voluit in de pers.

Uiteraard hadden ze geen zaak en er is dus ook nooit proces geweest. Maar sedertdien ben in zenuwziek en depressief. En door het feit dat in mijn streek en kennissenkring veel mensen op de hoogte zijn (vooral door de publicatie in de pers) laten velen mij nu links liggen. We overwegen om nu ons huis te vrkopen en nar een andere stad te verhuizen. Aangezien ik niet beroepsmatig actief was vond vadertje staat dat ik op geen enkele compensatie recht had niettegenstaande ze mij drie maanden tussen het geboefte hebben opgesloten.

Kan ik hieraan nog iets doen? Het zou mij alleszins moreel "opkrikken".
Ik weet ondertussen dat België al terecht is gewezen door het Hof van de Rechten van de Mens voor misbruik van de voorhechtenis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 22 nov 2009 23:15

Waarom je nog niet geholpen bent en een antwoord gekregen hebt weet ik ook niet. Mijn ervaring hier is, dat als je binnen de 3 dagen hier op het forum nog geen antwoord gekregen hebt, je het meestal wel moogt vergeten. Dat kan natuurlijk wel om verschillende redenen zijn.

Omdat ik vermoed dat mijn posts iets nauwkeuriger gevolgd worden kan dit misschien helpen om de aandacht wat te trekken.

De toestand die je beschtijft is natuurlijk die van een bananerepubliek. En dat er een loopje met de voorhechtenis word genomen geloof ik best, alhoewel sommigen dan toch wel op de politie en ordehandhavers hun wapens mogen uitproberen zonder ook maar langer dan 1 uurtje in de cel te zitten. Maar van die mensen heeft de overheid zelf schrik. Men hoeft maar het nieuws te volgen voor de verdere avanturen van deze bananenstaat.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 23 nov 2009 19:39

eeh ... wat zegt uw advocaat
Alvorens u recht hebt op een compensatie zal men nagaan of er geen bezwarende elementen waren?

en eventuele bekentenissen.

Normaal zal een advocaat wel weten wat te doen.

Drugs te oud??

Hoe is men dat te weten gekomen ... staat toch in PV

Reclame

hendrik1
Berichten: 258

#4 , 23 nov 2009 20:36

hoi bedrogen,

een reden waarom je weinig reactie krijgt op jouw post is omdat het nogal onwaarschijnlijk overkomt. Doch inderdaad, je kan er maar mee geconfronteerd worden. Ik denk dat je er idd alle belang bij hebt een goede advo te nemen die jouw onbesproken levenswandel kan aantonen en die het tegendeel van uw ex-schoondochter (lief van uw zoon) kan aantonen.

succes

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 24 nov 2009 17:17

Huiszoekingsbevel dat wil zeggen dat er een onderzoeksrechter al gevat is voor de zaak .... daar ben je dus ook bij geweest EN je bent minstens 2 zoniet driemaal voor de raadkamer moeten verschijnen
dus 1 OR - tot max 5 dagen tijdens die periode raadkamer bevestigt en dan de volgend 2 maanden nogmaals raadkamer??
waar was uw advokaat.

3 tot 4 rechters en een parketmagistraat en uw advocaat zijn met uw zaak bezig geweest ???

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#6 , 25 nov 2009 20:06

Let me guess: uw advocaat was pro Deo en momenteel heeft u er geen contact meer mee?

Hoe dan ook:
- Bent u reeds buiten vervolging gesteld of is de zaak reeds doorverwezen naar de correctionele rechtbank?
- Waar (regio) en wanneer gebeurden de feiten? En waar en waneer was vonnis? en wat werd er beslist?
- Waarom bespreekt u dit niet met de advocaat die u verdedigde voor de Raadkamer?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

bedrogen
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 25 nov 2009 22:46

Ik verwijs terug naar mijn eerste bericht.

1. Ik ben drie keer voor de Raadkamer verschenen. Het was in de zomermaanden (vier jaar geleden).
2. Ik had een advocaat en het was geen pro-deo. Mijn advocaat was wel met verlof één van de keren dat ik moest verschijnen voor de Raadkamer.
3. Ik heb steeds de indruk gehad dat er in die maanden niet veel aan onderzoek is gedaan (periode van gerechtelijk verlof???). Heb steeds mee het dossier gevolgd (erg dun dossier, letterlijk en figuurlijk).
4. In dossier stond dat huiszoeking werd uitgevoerd op grond van de getuigenverklaringen van een persoon "wiens naam gekend is in politiemiddens".
5. Ik heb tijdens ondervraging niet veel vragen beantwoord omdat ik ook niets wist.
6. We hebben zelf een detectivebureau ingeschakeld. Die hebben de personen achter de in onze tuin verstopte drugs gevonden. Die personen zijn een jaar nadien tot effectieve gevangenisstraffen veroordeeld.
7. Ikzelf ben uiteraard niet vervolgd!
8. Achteraf zei mijn advocaat me dat ik in principe een schadevergoeding kon eisen maar dat het erg onzeker was en ik me daar niet veel moest bij voorstellen (omdat ik geen inkomensverlies had geleden).
9. Ik was echter meer geïnteresseerd in een "in ere herstelling" (ze hadden namelijk een aantal van mijn vriendinnen over mij ondervraagd).
Ik vroeg mijn advocaat om het gerecht te verplichten al de ondervraagde kennissen een brief met uitleg te sturen. Ging niet zei hij.

Nadien heb ik mij in het onderwerp vastgebeten en oa ontdekt dat het Europees Hof van de Rechten van de Mens België op de vingers heeft getikt voor misbruik van de voorhechtenis. Ik voel mij voor 100 percent misbruikt. Zou ik bij het EHRM terecht kunnen om de Belgische Justitie te dwingen mij een soort van eerherstel te verlenen?

Zelfs nu nog wordt ik nog door een aantal mensen gemeden. Ik ben ook uit het bestuur gezet van enkele verenigingen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 26 nov 2009 18:53

Bom wetgeving??

Geen schadevergoeding omdat u niet werkte? en huismoeder dan.
Neen u kan gerecht nioet verplichten om dat te doen.
U moet zich dan burgerlijke partij stellen en dan verder gaan en bij veroordeling kan de rechter de Belgische staat verplichten om in kranten enz de nieuwe versie te publiceren.

Als al de wettelijke rechtsmiddelen in België uitgeput zijn kan je naar het EHRM.

Er zijn organisaties die u hierbij kunnen steunen --

Mogelijk weten enkele andere forum gebruikers wie of waar.

POINTER
Berichten: 26

#9 , 09 okt 2010 18:00

Idem mee gemaakt (maar niets met drugs) en ik geloof deze mevrouw, .
Politie heeft teveel macht en de parketmagistraten worden EERST gevoed door de informatie v/d politie.
Heb je de pech dat zo'n agentje de situatie verkeerd inschat, of vooringenomen, dan kan je het wel schudden.
Parket volgt steeds de uitleg van de agent; STEEDS !!!

Verklaringen bij de OR worden maar half uitgetypt. Je tekent je verklaring daar te vlug om daar zo snel mogelijk
buiten te geraken. Achteraf besef je wat er precies instaat (te laat natuurlijk) en op basis van zo'n document
wordt je dan veroordeeld.

Je gaat er psychisch inderdaad aan kapot en je hele leven wordt geruïneerd en niemand die je helpt natuurlijk.
Enkel mensen wat dit hebben meegemaakt begrijpen zulkse situaties, anderen zitten nog teveel in de theorie.

[gelieve de objectiviteit in uw posts te bewaren, dit een forum voor juridische hulp, geen klaagmuur die vanwege een bijzonder statuut is vrijgesteld van aanklachten wegens laster en eerroof: Vandebos]

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 16 okt 2010 15:43

Wat bedoeld u met politie heeft teveel macht ???

Terug naar “Andere”