Lijst in beslag genomen goederen

ManUitGent
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lijst in beslag genomen goederen

#1 , 05 apr 2025 18:17

Bij een huiszoeking naar belaging werd al mijn computermateriaal in beslag genomen. Begrijp ik artikel 37 van het wetboek van strafvordering goed dat ik een kopie van het proces verbaal had moeten meekrijgen waarin alle in beslag genomen goederen vermeld staan?

Ik heb enkel een kopie van één of andere "bijlage 3" aan één of ander PV ontvangen (mijn verhoor) maar GEEN PV of bijlage aan een PV met een oplijsting van alle in beslag genomen goederen.

Franciscus

#2 , 05 apr 2025 18:47

Staan die in uw PV van verhoor?

ManUitGent
Topic Starter

#3 , 05 apr 2025 19:08

Staan die in uw PV van verhoor?
Neen.

Reclame

#4 , 05 apr 2025 19:55

Uw hebt het waarschijnlijk over paragraaf 2:
§2. In geval van beslag op vorderingen, met uitzondering van beslag op rechten aan order of aan toonder, gebeurt het beslag door schriftelijke kennisgeving aan de schuldenaar.

In geval deze kennisgeving niet gebeurt overeenkomstig het bepaalde in § 3, wordt ze aan de schuldenaar verzonden bij ter post aangetekende brief alsmede bij gewone brief.

Deze brieven bevatten de referenties eigen aan de zaak, alsmede een letterlijke weergave van de tekst van § 4, van artikel 1452 van het Gerechtelijk Wetboek en van artikel 28sexies of van artikel 61quater, naargelang het beslag uitgaat van de procureur des Konings of van de onderzoeksrechter.
Maar dat is niet van toepassing op u. De volgende paragraven slaan volgens mij ook op de inbeslagname van vorderingen en zijn dus niet van toepassing op uw situatie.

U kan -later- het proces-verbaal van inbeslagname gaan inkijken, wanneer dit op het parket aankomt

ManUitGent
Topic Starter

#5 , 05 apr 2025 20:11

Uw hebt het waarschijnlijk over paragraaf 2:
Beste, neen, ik dacht eerder aan het begin:
In geval wordt overgegaan tot inbeslagneming op basis van de artikelen 35 en 35ter , of op basis van het eerste lid, wordt door de procureur des Konings of door de officier van gerechtelijke politie een proces-verbaal opgemaakt waarin de in beslag genomen zaken worden vermeld alsmede de door andere wetsbepalingen voorgeschreven vermeldingen. Voorzover mogelijk worden de zaken geïndividualiseerd in het proces-verbaal.
De huiszoeking gebeurde bij mij eind februari, ik heb nog steeds niets ontvangen waaruit blijkt wat in beslag genomen werd. De dag van de huiszoeking zelf heb ik wel een formulier afgetekend waarop de goederen opgesomd werden (als ik het me goed herinner, was om 5 uur 's morgens), maar sindsdien heb ik geen enkel document ontvangen met daarop de in beslag genomen goederen.

#6 , 05 apr 2025 20:59

Er staat toch nergens in die paragraaf dat u daar een afschrift van krijgt? En in de praktijk is het ook zo, u krijgt daar geen afschrift van.

ManUitGent
Topic Starter

#7 , 05 apr 2025 21:12

Er staat toch nergens in die paragraaf dat u daar een afschrift van krijgt? En in de praktijk is het ook zo, u krijgt daar geen afschrift van.
In paragraaf 3 wel?

§ 3. Het proces-verbaal wordt ter ondertekening aan de beslagene aangeboden, die kosteloos kopie van dit proces-verbaal kan ontvangen. In geval van beslag onder derden, hebben zowel de derde-beslagene als de beslagene zelf het recht op een kosteloze kopie van dit proces-verbaal. Deze kopie wordt onmiddellijk overhandigd of binnen de achtenveertig uur verstuurd. Binnen dezelfde termijn wordt aan de derde-beslagene een document overhandigd, bevattende de vermeldingen als bepaald in § 2, derde lid.

#8 , 05 apr 2025 21:41

Daarover zei ik dus in mijn eerste post:
De volgende paragraven slaan volgens mij ook op de inbeslagname van vorderingen en zijn dus niet van toepassing op uw situatie.

ManUitGent
Topic Starter

#9 , 05 apr 2025 21:55

Daarover zei ik dus in mijn eerste post:
De volgende paragraven slaan volgens mij ook op de inbeslagname van vorderingen en zijn dus niet van toepassing op uw situatie.
Paragraaf 2 begint met "In geval van beslag op vorderingen,".

Paragraaf 3 niet. Lijkt me sterk dat u leest wat er niet staat in paragraaf 3.

Franciscus

#10 , 09 apr 2025 21:29

Het is idd geen beslag onder derden.
U hebt trouwens een formulier ondertekend waarop de goederen opgesomd stonden.

Voor de rest zie @likes

U krijgt een afschrift van uw verhoor .
De rest valt onder het geheim van het onderzoek ( inhoud PV) tot Parket / onderzoekrechter inzage geven...

ManUitGent
Topic Starter

#11 , 09 apr 2025 21:59

Het is idd geen beslag onder derden.
U hebt trouwens een formulier ondertekend waarop de goederen opgesomd stonden.
Paragraaf 3 zegt toch niets over beslag onder derden of dat het enkel op de vorige paragraaf slaat? Ik zie niet in welke bepaling onderstaande wijzigen?

§ 3. Het proces-verbaal wordt ter ondertekening aan de beslagene aangeboden, die kosteloos kopie van dit proces-verbaal kan ontvangen

Sorry met alle respect aangezien ik u al jaren eerder gezien heb op dit forum als zeer behulpzaam en verstandig.

Franciscus

#12 , 10 apr 2025 08:44

Schuldenaren is iets uit een burgerlijke procedure (Gerechtelijk wetboek)

Die artikels gaan over de strafvordering . Wetboek StrafVordering regelt de strafrechtelijke procedure.

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... et#LNK0008

Art. 35.<W 1999-01-14/41, art. 2, 021; Inwerkingtreding : 08-03-1999> (§ 1.) De procureur des Konings neemt alles in beslag wat een van de (in de artikelen 42 en 43quater) van het Strafwetboek bedoelde zaken schijnt uit te maken en alles wat dienen kan om de waarheid aan de dag te brengen; hij vraagt de verdachte zich te verklaren omtrent de in beslag genomen voorwerpen, die hem vertoond zullen worden; van een en ander maakt hij een proces-verbaal op, dat ondertekend wordt door de verdachte, of ingeval deze weigert, wordt daarvan melding gemaakt. <W 2002-12-24/31, art. 468, 035; Inwerkingtreding : 10-01-2003> <W 2007-05-10/63, art. 3, 052; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
§ 2. [1 ...]1

Art. 35ter.[1 § 1. [2 Ingeval er ernstige en concrete aanwijzingen bestaan dat de verdachte een vermogensvoordeel in de zin van de artikelen 42, 3°, of 43quater, § 2, van het Strafwetboek heeft verkregen, en de zaken die dit vermogensvoordeel vertegenwoordigen als zodanig niet of niet meer in het vermogen van de verdachte dat zich in België bevindt kunnen aangetroffen worden of zich hebben vermengd met wettige goederen, kan het openbaar ministerie beslag leggen op andere zaken die zich in het vermogen van de verdachte bevinden ten belope van het vermoedelijke bedrag van voornoemd vermogensvoordeel. In zijn beslissing motiveert het openbaar ministerie de raming van dit bedrag en geeft het aan welke de ernstige en concrete aanwijzingen zijn die de inbeslagneming rechtvaardigen. Deze gegevens worden opgenomen in het proces-verbaal dat wordt opgemaakt naar aanleiding van de inbeslagneming.
Het eerste lid is ook van toepassing [3 op de zaken die gediend hebben of bestemd waren om het misdrijf te plegen alsook]3 op de zaken die het voorwerp zijn van de in het artikel 505 van het Strafwetboek bedoelde misdrijven.]2
§ 2. Goederen die ingevolge de artikelen 1408 tot 1412bis van het Gerechtelijk Wetboek of ingevolge bijzondere wetten niet vatbaar zijn voor beslag, mogen in geen geval in beslag worden genomen.
§ 3. In geval van beslag op een onroerend goed of een schuldvordering wordt gehandeld overeenkomstig de vormvoorschriften die worden bepaald bij de artikelen 35bis en 37.

Terug naar “Andere”