Onterechte Internering

Weetikveel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onterechte Internering

#1 , 16 dec 2023 23:49

Ik ben dus geïnterneerd. De vonnis werd door de eerste aanleg uitgesproken op 21 januari 2023 maar ergens in februari ben ik in hoger beroep gegaan met een andere advocaat. Ik heb tot september moeten wachten voor de zitting in het hof van beroep. Na de zitting heb ik tot 4 oktober moeten wachten voor mijn arrest dus ongeveer een maand. Hun arrest was de bevestiging van de internering dus ik heb bijna heel deze jaar zitten wachten en hopen dat ze mijn vonnis zouden veranderen maar daar kwam niks van dus.

Ik vraag me nu af of ik er nog iets tegen kan doen of ben ik gedoemd om onder deze statuut te leven voor de komende jaren. Ik ben maar 23 en ze hebben ervoor gekozen om de ‘prime years of your life’ af te pakken van mij. Waar ik het meeste schrik voor heb zijn gedwongen opnames waarin ze mij dan zouden kunnen dwingen tot het nemen van psychoactieve medicatie waarvan ik tot nu alleen maar extreem veel last van heb gekregen. Naast dwangmedicatie heb ik zelfs nog meer schrik van het abrupt stoppen van bepaalde verslavende medicatie. Het abrupt stoppen van benzos onder andere is zelfs levensgevaarlijk maar in de psychiatrie gaan ze daar niet zo zorgvuldig mee om (ik spreek uit ervaring).

Als het niet meer mogelijk is om in vrijheid te kunnen leven hier in België zou ik dan een aanvraag kunnen doen voor een landverbod zodat ik dan ergens buiten België kan leven zonder schrik te moeten hebben dat ze mijn vrijheid van me afpakken. Zou dat een goed idee zijn want ik zie het echt niet zitten om de komende jaren of zelfs decennia onder de dictatuur van de psychiatrie te moeten leven. Ik heb alleen maar de Belgische paspoort op dit moment maar ook een vervallen paspoort van Kosovo. Als ik mijn Kosovaarse paspoort inorde zou krijgen zou het dan mogelijk zijn om daar te kunnen verhuizen zonder schrik te moeten hebben dat ik daar ook gestraft zou worden.

Als landverbod niet het beste manier is om mijn vrijheid terug te krijgen wat is dan het beste manier. Het is dringend. Ik hoop dat iemand weet wat ik het beste kan doen tegen deze onterechte internering. Ik weet het zelf allemaal niet meer. Dit voelt als marteling aan. Hopelijk kan iemand me hier helpen want dit is heel zwaar voor mij.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 17 dec 2023 12:19

Beste

Een internering gebeurt doorgaans door een strafrechter als gevolg van misdaden die u gepleegd heeft. Misdaden waar u normaal gevangenisstraf voor krijgt maar waar de rechter oordeelt dat u ingevolge psychische problemen niet verantwoordelijk bent voor uw eigen daden en daarom via internering behandeling hoort te krijgen.
Men neemt uw mooiste jaren dus niet af. Dat heeft u vermoedelijk zelf gedaan door uw misdaad. En de vrijheidsberoving (of het nu via gevangenis of internering is) is daar een logisch gevolg van. Ontsnappen aan die sanctie door naar het buitenlandse verhuizen is geen optie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2023 18:41

Wat u kan doen? Positief meewerken aan uw therapie. Bespreek uw slechte ervaringen met bepaalde medicatie. Vermits men u interneert en niet detineert betekent dat u mits de nodige begeleiding nog kan genezen. Beschouw het als een hulp om terug te keren naar de maatschappij en opnieuw te functioneren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 17 dec 2023 18:58

Internering wordt niet lichtzinnig uitgesproken. Bespreek het dus met je arts

LeenW
Berichten: 12858

#5 , 17 dec 2023 20:15

In aanvulling op bovenstaande antwoorden is dit ook de standaard reactie van zowat iedereen die gedwongen geïnterneerd wordt. Zonder specifiek over uw situatie te willen spreken, ontbreekt het de geïnterneerde vaak aan realiteitszin om de eigen situatie correct te kunnen beoordelen. De snelste manier om terug uw leven in handen te krijgen is dus zo goed mogelijk meewerken.

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 18 dec 2023 14:44

Wat is /zijn uw nationaliteit (en)?
Waar verblijft u nu?

Weetikveel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2023 13:50

Bij mijn ouders en ik heb momenteel alleen de Belgische nationaliteit waarom vraagt u dat.

Franciscus
Berichten: 38614

#8 , 19 dec 2023 15:04

Als u geïnterneerd bent dan zit u ofwel in de vleugel voor geïnterneerden in de gevangenis ofwel in een FPC of een psychiatrische inrichting.
Internering is een beschermingsmaatregel om de maatschappij te beschermen tegen mensen die een gevaar zijn voor zichzelf en anderen.

U hebt strafbare feiten gepleegd met naar ik vermoed toch een redelijke impact maar gezien uw psychische toestand wordt u niet gestraft maar beschermd.


Als u alleen de BE nationaliteit hebt hebt u geen andere nationaliteit meer. Dus ook geen Kosovaarse.

Terug naar “Andere”