Gas-boete geen handtekening van ambtenaar

SequelDave
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gas-boete geen handtekening van ambtenaar

#1 , 04 nov 2023 00:32

Ik kreeg vandaag een gas-boete in de bus.
(waarom worden die niet digitaal verstuurd?)
Deze was niet schriftelijk ondertekend dmv en een handtekening. In het verleden zijn zulke gas-boetes kwijtgescholden omdat deze een handtekening moeten bevatten. (bron google)
Kan Ik deze boete hierop aangevechten, of is ondertussen de wet veranderd?
Afbeelding
https://ibb.co/RYg78sM

LeenW
Berichten: 12866

#2 , 04 nov 2023 01:05

Die is toch (digitaal) ondertekend?

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2023 08:41

In de zaak waarnaar de TS verwijst, werd ook gebruik gemaakt van een elektronische handtekening, maar dan als voorgedrukte tekst in de template voor de GAS-boete. Dit is ongeldig verklaard, aangezien niet kon aangetoond worden dat dit door de GAS-ambtenaar was ondertekend.

Dit neemt niet weg dat een elektronische handtekening door een ambtenaar kan geldig zijn, indien effectief wordt gebruik gemaakt van een erkende technologie hiervoor. Bv. gekoppeld met de e-id, Itsme of andere digitale sleutel.

Reclame

eylis
Berichten: 8843

#4 , 04 nov 2023 11:23

Ik denk dat de vraag van poster een GAS-boete betrof die hij per brief gekregen heeft die niet gehandtekend was...

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2023 11:34

Klopt, maar ook een brief op papier afgedrukt kan electronisch ondertekend zijn. Het één staat het ander niet in de weg.

Issued
Berichten: 1233

#6 , 04 nov 2023 11:45

Binnenkort gaat ook het gehele gerecht digitaliseren. Alles wordt dan digitaal gehandtekend. De afschriften voor overtreders van gewone pv's zullen binnenkort allemaal zo gehandtekend zijn.

Er is echter geen manier voor de overtreder om te zien of dit enkel op het document staat of het daadwerkelijk digitaal gehandtekend is.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2023 13:26

Toch enkele bedenkingen bij deze topic.

Ik zie op het bijgevoegde document van TS geen handtekening staan.
Iedereen kan die boete hebben opgesteld en is per post opgestuurd. Ik volg de twijfels van TS en zie de rechtszaken in de toekomst tegemoet bij belangrijke zaken. TS meldt dat hij de gasboete per brief heeft ontvangen en dus niet digitaal.

https://www.vlaanderen.be/informatieman ... ndtekening


LeenW
Berichten: 12866

#9 , 04 nov 2023 14:07

Voor mij is dit net een verbetering, digitaal ondertekenen wil zeggen dat er niet met de datum gefoefeld kan worden of dat men in naam van een collega tekent. Dit gaat de rechtszekerheid net ten goede komen.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 nov 2023 14:13

Voor mij is dit net een verbetering, digitaal ondertekenen wil zeggen dat er niet met de datum gefoefeld kan worden of dat men in naam van een collega tekent. Dit gaat de rechtszekerheid net ten goede komen.
LeenW ben het eens met u indien er daadwerkelijk een handtekening bijstaat.
Dit is niet het geval bij TS, en dan ook nog per post.
Zou er toch graag een certificiëring zien bijstaan, denk dat deze wijze niet 100% bewijst of de naam onderaan de boete effectief heeft getekend.

Issued
Berichten: 1233

#11 , 04 nov 2023 20:57


LeenW ben het eens met u indien er daadwerkelijk een handtekening bijstaat.
Dit is niet het geval bij TS, en dan ook nog per post.
Zou er toch graag een certificiëring zien bijstaan, denk dat deze wijze niet 100% bewijst of de naam onderaan de boete effectief heeft getekend.
Even van je eigen aangehaalde link

https://www.vlaanderen.be/informatieman ... ndtekening
Is een geprinte elektronische handtekening rechtsgeldig?
Wanneer een elektronische handtekening op papier wordt gematerialiseerd (d.i. een gematerialiseerde handtekening), bv. door te printen, verliest de elektronische handtekening in principe haar juridisch statuut. Na de afdruk op papier verliest de handtekening immers haar functies van authenticiteit en integriteit.

Gebruik van bepaalde technologieën maken het mogelijk om aan de hand van het originele digitale document (bv. via een QR-code) de originele elektronische handtekening op te vragen en laten toe dat een gematerialiseerde handtekening de functies van een geavanceerde elektronische handtekening kan vervullen. Een gematerialiseerde handtekening die voldoet aan de vereisten van een geavanceerde elektronische handtekening wordt ook wel een “hybride handtekening” genoemd.

Een hybride handtekening kan dus even rechtsgeldig zijn als een elektronische handtekening onder bepaalde strikte voorwaarden, maar dat is niet noodzakelijk altijd het geval. Het tekenplatform dat door Digitaal Vlaanderen aangeboden wordt, ondersteunt het plaatsen van een QR-code.
Het is niet mogelijk om aan de brief die bij jou in de bus valt te zien op welke wijze de digitale handtekening is gezet en of dat inderdaad correct is gedaan. Maar louter zeggen dat het niet geldig is omdat er geen handgeschreven handtekening op staat is geen geldig argument.

voor de volledigheid:
Wet van 21 juli 2016
https://etaamb.openjustice.be/nl/wet-va ... 09485.html
Art 7§11
§ 11. De elektronische handtekening van de certificaathouder kan worden gematerialiseerd in een equivalent dat voldoet aan de eisen van artikel 26 van verordening 910/2014
Vo 910/2014
Art 26
Een geavanceerde elektronische handtekening voldoet aan de volgende eisen:

a)zij is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden;

b)zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren;

c)zij komt tot stand met gegevens voor het aanmaken van elektronische handtekeningen die de ondertekenaar, met een hoog vertrouwensniveau, onder zijn uitsluitende controle kan gebruiken, en

d)zij is op zodanige wijze aan de daarmee ondertekende gegevens verbonden, dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord.

SequelDave
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 nov 2023 23:39

Het gaat vooral over dit.
Deze ''handtekening' ' staat op het papieren document van de gas-boete.
Afbeelding

Issued
Berichten: 1233

#13 , 05 nov 2023 00:11

Het gaat vooral over dit.
Deze ''handtekening' ' staat op het papieren document van de gas-boete.
Afbeelding
Daar gaat mijn post dus ook over. Dit is een digitale handtekening die gematerialiseerd is door het te printen.

LeenW
Berichten: 12866

#14 , 05 nov 2023 00:15

Het gaat vooral over dit.
Deze ''handtekening' ' staat op het papieren document van de gas-boete.
Afbeelding
Daar gaat heel de discussie hierboven dan ook over. De vraag is hier hoe u aan de hand van uw print kunt zien of het origineel ondertekend is.

Voor alle duidelijkheid, u betwist de feiten niet? We kunnen uitsluiten dat het om oplichting gaat?

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 nov 2023 07:57

Ik volg mijn collega's zeker.
Maar blijf toch mijn twijfels hebben zoals in mijn reacties ( en linken ).
Zelfs de wetgever zaait twijfels met de handtekeningen verschillende benamingen te geven. Eenduidigheid ?

Aan TS : u heeft de overtreding begaan = betalen zoals LeenW ook zegt.
Maar een tip ( iets wat ikzelf doe bij twijfel ) een telefoontje plegen aan de dienst die de boete/bried aan u verzonden heeft.

Toch een kleine persoonlijke opmerking : de brief/boete wordt digitaal opgemaakt = 1 actie afprinten = 2de actie
brief/boete in enveloppe/frankeren = 3 de actie versturen = 4de actie
Is het dan zo moeilijk van de ambtenaar om toch even zijn handtekening te zetten ( kan ook digitaal ).

Terug naar “Andere”