Parkeerretributie Gent

B bakker
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributie Gent

#1 , 24 okt 2023 23:48

Ik ben mantelzorger en voor 2,5 week met invalide partner (en verstandelijke handicap) in Gent (oktober 2023). We bezoeker vaker Gent in de afgelopen jaren en logeren bij vrienden. Als mantelzorger koos ik ervoor om een paar dagen alleen naar Brugge te gaan. Partner was met een andere begeleider op stap met onze auto.

Bij het parkeren op 21 oktober vergeet partner (met geheugen problemen waarvan verklaring op papier van het ziekenhuis) de invalidenkaart onder het raam te leggen. Ook op 23 oktober is dit het geval. De invalidenkaart is geldig tot 2026.

Nu begrijp ik wel dat er 'regeltjes' zijn en niet alleen in de stad Gent. Ik ben inmiddels 5 jaar mantelzorger en moet de problemen van partner oplossen. Laag IQ en niet zelfredzaam. Alles bekend bij het ziekenhuis en verklaringen liggen in de auto. Mijn partner moet van een laag inkomen rondkomen en kan niet werken.

Gisteren heb ik de stad Gent een bezwaar gestuurd, diverse medische documenten toegevoegd. Vervolgens krijg je een antwoord, regels gaan boven gezondheid. Ik ben het niet eens met deze uitspraak. Iemand die aantoonbaar beperkingen heeft en daardoor fouten maakt omdat de hersens niet functioneren zou het wel zo netjes zijn als de stad Gent zicht verdiept in de medische beperkingen van partner. Er is niets voor niets een begeleiderskaart openbaarvervoer en een invalidenkaart.

Een waarschuwing is niet mogelijk, 2x 40 euro betalen. Partner heeft geen geld, dus de mantelzorger mag het weer betalen terwijl het mijn probleem niet is en de stad Gent (ben ik van mening) toch wel een beetje rekening mag houden met de beperkingen. Iemand die invalide is betekend nog niet dat dit mensen zijn die alleen moeite hebben met lopen. In dit geval is mijn partner gehandicapt, zware vorm van epilepsie waardoor het geheugen geregeld van slag is. En toch wordt hij verantwoordelijk gesteld voor alles wat fout gaat. Ik erger mij hier verschrikkelijk aan, want de medische verklaringen geven aan dat partner niet altijd in staat is om mee te draaien in de maatschappij.

Ik heb een email gestuurd en gebeld naar de burgemeester van de stad Gent en de heer Watteeuwen. Beide krijg ik niet te aan de telefoon en de collega's wensen geen gesprek aan te gaan en wimpelen mij af met elk onzin verhaal.

Ik ben ook aan de balie geweest van de stad Gent vanmiddag. Niets helpt. Waar is de menselijke benadering gebleven anno 2023. Het is net de Berlijnse muur die in het stadhuis staat, afstand creëren tussen burger en overheid. Als de gemeente haar zakken maar kan vullen! Bloedgeld noem ik het.

Mijn gehandicapte partner was fout, dat zal ik niet ontkennen, maar in hoeverre kan iemand die gehandicapt is op een harde manier aangepakt worden om die 80 euro op te hoesten als minima met een hersenziekte.

Die invalidekaart is geldig tot 2026, dus partner kan elke dag gratis parkeren in Gent (ook al kan hij zelf niet rijden want dat mag niet met epilepsie). De datum tot 2026 is dus een feit en zal tussentijds niet vervallen. Medische documenten met een duidelijke verklaring van het ziekenhuis. Als je weet dat iemand elke dag het recht heeft op gratis parkeren vind ik het erg flauw dat het niet met een waarschuwing kan worden afgedaan.

Ik heb de stad Gent meerdere keren gevraagd of mijn partener (bezoeker) het kenteken mag registeren voor de duur dat de invalidenkaart geldig is (zoals in Genk en Antwerpen). Bewoners mogen dat wel, bezoekende invaliden dus niet. Ik leef inmiddels 5 jaar met de angst dat het keer op keer fout kan gaan, ik ben ook een mens als mantelzorger en de zorg 24 uur per dag ligt mij zwaar en moet mijn partner ook aan andere kunnen toevertrouwen.

Het is altijd weer dat ik in overleg probeer te treden om te voorkomen dat door partner onverwachte kosten ontstaan. Vaak lukt dat ook wel, gelukkig! Ook in het openbaarvervoer kan het wel eens fout gaan en dan kon ik de dagprijs betalen ipv een hoge boete voor partner. Helaas is in het dagelijks leven niet mogelijk om 24 uur per dag een mantelzorger/begeleider te regelen voor mijn partner.

Nu ben ik de gebeten hond en kan 80 euro betalen. Ik walg van de stad Gent, een verschrikkelijke houding tegenover een burger.

Men zegt u kunt naar de rechter stappen. Tjah, enkele verkeersboetes die zijn gemaakt omdat partner een aanval kreeg in de auto zijn door de rechter altijd kwijtgescholden ivm de medische situatie. Gelukkig ziet de rechter wel in dat het hier om een persoon gaat met veel medische ellende. Ik was woedend op de stad Gent vanmiddag. Mijn partner die thuis zit te huilen, kan die 80 euro niet betalen en vraagt zich af waarom hij niet wordt begrepen door de stad Gent met zijn handicap waar hij niets aan kan doen. Dit maakt mij echt ontzettend kwaad.

Wat mij betreft moet men al die stropdassen eruit schoppen bij de stad Gent. Allemaal een ego van hier tot tokyo en communiceren met de burger doet men niet. Stel je voor dat je een gesprek met de burgemeester vraagt of met de wethouder watteeuw. Allemaal zakkenvullers en boter op hun hoofd.

Naar de rechter stappen heeft volgens mij helemaal geen zin. Je moet betalen en zoek het maar uit. Ik heb echt haat naar de medewerkers van de stad Gent.

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 25 okt 2023 00:17

Het is niet de bedoeling van dit forum om te gaan zeveren over de politiek van de stad Gent. Daarvoor kan u beter terecht op bv. www.politics.be. Had u hierover nog een juridische vraag?

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2023 01:07

Is het in die omstandigheden wel veilig dat partner nog met auto rijdt?

Reclame

lukasi
Berichten: 1151

#4 , 25 okt 2023 09:08

Waar zit de begeleider die aanwezig was ?
Zijn taak is oa. om er voor te zorgen dat die kaart effectief werd gelegd.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 okt 2023 16:18

Als de parkeerkaart voor gehandicapten niet gebruikt wordt, draait u op voor de gevolgen.

Niet meer dan logisch gezien hoeveel misbruik er van gemaakt wordt.

Terug naar “Andere”